Ing. Vratislav Válek, CSc. pro DN

"Orientace na operativní leasing je nezvratitelná"

V letošním roce se uzavírá první desetiletí působení leasingových společností na českém trhu. O historii leasingu a o aktuálních trendech, které se v České republice i v evropském kontextu v této oblasti prosazují, jsme hovořili s čestným předsedou Asociace leasingových společností České republiky a zástupcem zemí střední a východní Evropy ve výkonném výboru Federace evropských leasingových asociací Leaseurope ing. Vratislavem Válkem, CSc. „Jaká je role a jaké jsou cíle Federace evropských leasingových asociací Leaseurope?“ „Leaseurope zastřešuje národní asociace nebo federace leasingových společností jednotlivých evropských zemí. Byla založena v roce 1972 a v současné době sdružuje již třicet členů. Podílí se na tvorbě legislativy v rámci Evropské unie, poskytuje velmi cenné informace národním leasingovým asociacím, organizuje různá business fóra a spolupracuje s podobnými organizacemi na jiných kontinentech, například ve Spojených státech amerických, v Japonsku nebo Austrálii.“ „Jak se na činnosti Leaseurope podílí česká asociace?“ „Na začátku 90. let sdružovala Leaseurope pouze západoevropské země. To je však dnes již historie a česká asociace je jejím plnoprávným členem. To, že jsem byl jako vůbec první zástupce zemí střední a východní Evropy zvolen do výkonného výboru Leaseurope, považuji především za ocenění práce Asociace leasingových společností ČR.“ „Podle výsledků, které nedávno zveřejnila Asociace leasingových společností ČR, má pro domácí leasingový trh klíčový význam leasing dopravních prostředků a dopravní techniky…“ „Z celkového objemu hodnoty majetku, který byl v loňském roce v České republice pořízen formou leasingu – celkem se jednalo o hodnotu přesahující 84 miliard Kč – připadla na dopravní techniku, tedy osobní, nákladní a malá užitková vozidla, kamióny, autobusy, apod. zhruba polovina. Česká republika se v tomto ukazateli pohybuje nad průměrem zemí Evropské unie, v nichž podíl dopravní techniky na celkovém objemu leasingu představuje asi čtyřicet procent.“ „Čím je dán tak vysoký podíl dopravní techniky na českém leasingovém trhu?“ „Bez leasingu by v českých podmínkách řada soukromých, menších a středních podnikatelů v oblasti dopravy nemohla vůbec existovat. Důvodů je několik. V první fázi byli podnikatelé konfrontováni s vysokou pořizovací cenou nové dopravní techniky, která jim nedovolovala obměnu značně zastaralého vozového parku jiným způsobem. Pokud se některý dopravce chtěl v oblasti kamiónové nebo autobusové dopravy prosadit na vyspělejších evropských trzích, byl nucen ve velmi krátké době obohatit svůj vozový park o novou moderní dopravní techniku. A protože banky byly – bohužel – v tomto směru velmi nepružné, stal se leasing v České republice jediným dostupným prostředkem financování nových vozidel. Jistou roli zde hrála a hraje i skutečnost, že pro leasingové společnosti představuje dopravní technika velmi zajímavou komoditu. Na domácím trhu totiž jednak existuje velmi dobře fungující a flexibilní sekundární trh ojetých vozidel, jednak riziko při leasingu nákladních a užitkových vozidel není tak vysoké jako například při pronájmu jednoúčelové technologie. V případě problémů s platební morálkou stávajícího klienta lze u dopravní techniky nového nájemce najít mnohem snadněji. Dalším důvodem je také poměrně velmi dobře propracovaná legislativa, která při leasingu dopravní techniky umožňuje uplatnit určité daňové výhody. Při nákupu za hotové nebo na úvěr se v ČR osobní vozidla nebo autobusy odepisují čtyři roky, zatímco leasingová společnost má při finančním leasingu možnost zkrácených odpisů na dobu pouze tří let.“ „V Evropě má ovšem financování prostřednictvím leasingu poměrně dlouhou historii, zatímco v České republice se tento obor začal rozvíjet s téměř pětadvacetiletým zpožděním…“ „V evropských zemích se leasing začal uplatňovat koncem šedesátých a zejména v průběhu sedmdesátých let, kdy došlo k enormnímu nárůstu především právě v oblasti financování dopravní techniky. Vzhledem k tomu, že leasing je typický produkt tržní ekonomiky, nemohl logicky existovat v centrálně plánované ekonomice tehdejšího Československa. I když první tuzemská směrnice o leasingu byla přijata již v roce 1977, týkala se především tehdejších podniků zahraničního obchodu. V pravém slova smyslu boom leasingu v ČR nastoupil až začátkem devadesátých let. Proto také nejstarší leasingové společnosti oslavují v současné době deset let svého působení na českém trhu.“ „Podle výsledků, které jste zmiňoval, se však tento časový skluz podařilo poměrně brzy dohnat…“ „To zcela určitě. V současné době zaujímá Česká republika jedenácté místo v Evropě a zcela jednoznačně je v této oblasti ´lídrem´ zemí střední a východní Evropy.“ „Liší se tedy ještě nějak leasingový trh v České republice v západní Evropě?“ „Během desetiletého vývoje doznal leasing v České republice značného rozvoje, a to hlavně v oblasti dopravní techniky. V současné době je třetina všech investic v České republice v oblasti strojů, zařízení a dopravní techniky financována prostřednictvím leasingu, zejména tzv. finančního leasingu. To je poměr, kterého v Evropě dosahují jen dvě země – Velká Británie a v současné době i Německo. V tomto ukazateli se Česká republika dostala na úroveň Spojených států amerických, které disponují jedním z nejrozvinutějších leasingových trhů na světě. V České republice však téměř 98 procent uzavřených smluv, především u dopravní techniky, připadá na finanční leasing a jen zbývající nepatrný podíl zaujímá operativní leasing. V tom se tedy český trh do značné míry odlišuje, protože v západní Evropě je forma operativního leasingu daleko rozšířenější. Operativní leasing, který nabízí možnost krátkodobějšího pronájmu – zhruba do dvou let – se v evropských zemích prosazuje zejména u osobních vozidel, i když se jeho podíl zvyšuje také v segmentu kamiónů a autobusů. Ačkoli už i v České republice existují některé specializované společnosti zaměřené pouze na tento druh leasingu, lze konstatovat, že poskytování operativního leasingu v České republice je zatím v začátku.“ „Co podle Vás brání výraznějšímu prosazení operativního leasingu na českém trhu?“ "Je to především jeho vyšší finanční náročnost. Operativní leasing je znevýhodněn dvojím zdaněním daní z přidané hodnoty

  • platbou DPH je vozidlo zatíženo jak při nákupu, tak při

leasingu. Kromě toho je ve světě obvyklé, že s tímto typem leasingu jsou poskytovány další služby, tedy pojištění, údržba a servis. U dopravní techniky je to především správcovství vozového parku. Na to čeští dopravci zatím většinou nejsou zvyklí, ale přesto si myslím, že i v České republice bude budoucnost patřit právě tomuto druhu leasingu. Ve Velké Británii například u dopravní techniky již dnes jednoznačně převažuje operativní leasing a totéž platí i o některých dalších evropských zemích." „A pokud jde o srovnání České republiky se zeměmi střední a východní Evropy?“ "Veškeré regionální odlišnosti v oblasti leasingu, ať už se týkají jakékoli teritoriální oblasti, se většinou odvíjejí od legislativy v jednotlivých zemích. Oblast leasingu je totiž velmi citlivá na každou legislativní změnu. V České republice je legislativa z hlediska leasingu na poměrně dobré úrovni. O něco hůř je na tom Slovensko a ještě horší situace panuje v Polsku. Jednotlivé země se také liší v podmínkách účetnictví. V České republice platí pravidlo, že odpisy uplatňuje vlastník, tedy leasingová společnost, a nikoli nájemce. Maďarsko přešlo na tzv. mezinárodní účetní standardy a současně tam začal odpisy uplatňovat nájemce. To vedlo k okamžitému snížení obratu o padesát procent a způsobilo to i řadu jiných problémů a komplikací. Klienti – většinou malí a střední podnikatelé

  • si v řadě případů nechtějí ztěžovat účetnictví.

V komplexním porovnání tak Česká republika v této oblasti zaujímá na východo- a středoevropském trhu vedoucí postavení." „Vyhovuje česká právní úprava ve všech směrech? Neexistují i u nás nějaké problémy?“ „Legislativa je dobrá i v ostatních sférách, nejen v daňové a účetní oblasti, ale přesto je stále co zlepšovat. V poslední době nás trošku trápí nový zákon o provozu na pozemních komunikacích. Jedná se o vyjasnění termínů – ´vlastník´, ´držitel´ a ´uživatel´ vozidla. Život nám komplikuje také zákon o ochraně osobních dat, který leasingovým společnostem neumožňuje bránit se proti neplatičům a vyloženým podvodníkům. Doufám, že v připravované novele tohoto zákona se tento problém podaří vyřešit. V oblasti leasingu osobních vozidel bychom se mohli ještě trochu více přiblížit členským zemím Evropské unie, jejichž zákony umožňují při používání osobních vozidel pro podnikatelské účely odečítat daň z přidané hodnoty.“ „Jak ovlivní podle Vás plánovaný vstup České republiky do Evropské unie situaci na českém leasingovém trhu? Domníváte se, že bude možné, aby si Česká republika dnešní velmi dobrou pozici udržela?“ „Jsem optimista a myslím si, že ačkoli meziroční nárůst již nebude tak vysoký, přece jen se nám stávající pozici podaří udržet. Stále ještě na českém trhu existují mnohé neprobádané oblasti. Neplatí to sice pro leasing dopravní techniky, ale například v oblasti nemovitostí nebo technologií máme ještě značné rezervy. V oblasti dopravní techniky pak nesporně dojde ke změně struktury nabízených produktů. Také orientace na operativní leasing je nezvratitelná a rozhodně se jí nevyhneme. Jisté rezervy jsou určitě i v leasingu speciálních druhů dopravní techniky, například u tahačů nebo nakladačů, a v komunálním leasingu. Naopak podíl leasingu osobních vozidel se pravděpodobně sníží.“ Martina Novická

spinner