10. listopadu 2005
Představitelé akciové společnosti Karosa Vysoké Mýto minulý týden
novinářům na Konopišti v české národní premiéře představili jeden
z prvních prototypů nového meziměstského autobusu Arway, který jako
první výrobek koncernu Irisbus splňuje emisní normu Euro 4 (viz DN 42/05).
Novinka z produkce vysokomýtského závodu, který se na jejím vývoji
významně podílel, se bude prodávat na všech trzích, na nichž je
Irisbus – druhý největší evropský výrobce autobusů – zastoupen.
Arway určený pro obsluhu luxusnějších meziměstských linek a
příležitostnou turistiku je výsledkem konvergence výrobkových řad
v rámci koncernu, který na jeho vývoj vynaložil kolem šesti milionů € a
52 tisíc konstrukčních hodin, uvedl při prezentaci novinky generální
ředitel Karosy Vysoké Mýto Rudolf Černý. Nová řada z velké části
ovládne výrobní program vysokomýtského závodu. Již letos Karosa vyrobí
pro celou síť koncernu Irisbus několik desítek kusů nového modelu.
Historický okamžik Nová výrobní řada zatím zaplní díru v sortimentu
Karosy a postupně bude nahrazovat autobusy Ares a Axer. V podobě dalších
dvou novinek, které ohlásila na příští rok, Karosa později zcela nahradí
i všechny autobusy řady 900. Podle Rudolfa Černého představuje zahájení
výroby nového modelu stejně významný historický moment jako zahájení
výroby autobusů řady 700 na počátku osmdesátých let, které
v modernizované verzi z poloviny devadesátých let s označením
900 stále slaví úspěchy. „Nyní ovšem nastal čas na inovaci. Přiměla
nás k ní nejen norma Euro 4, ale také synergické efekty v rámci skupiny
Irisbus,“ řekl Rudolf Černý. Totální obnovu řady 900 ve všech verzích
hodlá Karosa dovršit do konce roku 2007. Ve třech délkách Arway se
vyrábí v délkách 12, 12,80 a 15 metrů, s jednoduchými předními
dveřmi a se středovými dveřmi v provedení s jedním nebo dvěma křídly.
Vyznačuje se vysokou obsaditelností – v závislosti na délce pojme
53 až 67 sedících cestujících. Vozidlo může být vybaveno několika
typy kinematických řetězců, a proto je vhodné pro všechny typy využití.
Bohatá nabídka výbavy a zákaznických opcí, k nimž přistupuje mo-
dulární řešení vozidla, umožňují vozidlo nakonfigurovat jako autobus pro
meziměstskou linkovou dopra-vu nebo příležitostnou turistiku. Ve své
kategorii proto nabízí i mimořádně objemný zavazadlový prostor: u verze
o délce 12,8 m je to zhruba 11 m3. V zájmu ekologie Nový autobus pohání
motor Iveco Cursor 8 o výkonu 243 nebo 280 kW. Díky technologii
selektivní kata- lytické redukce (vozidlo je vybaveno šedesátilitrovou
nádrží na aditivum AdBlue) motor splňuje normu Euro 4, která bude pro nové
výrobky v Evropské unii závazná od října příštího roku. Vedle toho
může být na přání vybaven i filtrem pevných částic, který
v porovnání s klasickým řešením výfukového traktu dále značně
snižuje množství škodlivých emisí. „Nové autobusy vydávají zhruba
35krát méně emisí než ještě před patnácti lety,“ řekl k tomu
vedoucí vývoje meziměstských autobusů v rámci celé skupiny Irisbus
Daniel Patka. V provedení Euro 4 nové motory navíc poskytují o deset
procent vyšší výkon (280 kW), o dvacet procent vyšší točivý moment
(1500 Nm) a o pět procent nižší spotřebu, dodal. V příštím roce
více než dva tisíce autobusů Vedení Karosy letos očekává prodej celkem
1850 autobusů, zhruba o devět procent vyšší než loni. Na příští rok
si stanoví plán na prodej více než dvou tisíce kusů; nárůst bude
pokrývat především exportní poptávku. Na českém a slovenském trhu nově
registrovaných vozidel si Karosa s 650 autobusy udržuje podíl kolem
60 procent, uvedl při prezentaci nového modelu obchodní ředitel Karosy, a.
s., Petr Rusek.
(spa)