karosa představila Nový Arway

Karosa Vysoké Mýto

Představitelé akciové společnosti Karosa Vysoké Mýto minulý týden novinářům na Konopišti v české národní premiéře představili jeden z prvních prototypů nového meziměstského autobusu Arway, který jako první výrobek koncernu Irisbus splňuje emisní normu Euro 4 (viz DN 42/05). Novinka z produkce vysokomýtského závodu, který se na jejím vývoji významně podílel, se bude prodávat na všech trzích, na nichž je Irisbus – druhý největší evropský výrobce autobusů – zastoupen. Arway určený pro obsluhu luxusnějších meziměstských linek a příležitostnou turistiku je výsledkem konvergence výrobkových řad v rámci koncernu, který na jeho vývoj vynaložil kolem šesti milionů € a 52 tisíc konstrukčních hodin, uvedl při prezentaci novinky generální ředitel Karosy Vysoké Mýto Rudolf Černý. Nová řada z velké části ovládne výrobní program vysokomýtského závodu. Již letos Karosa vyrobí pro celou síť koncernu Irisbus několik desítek kusů nového modelu. Historický okamžik Nová výrobní řada zatím zaplní díru v sortimentu Karosy a postupně bude nahrazovat autobusy Ares a Axer. V podobě dalších dvou novinek, které ohlásila na příští rok, Karosa později zcela nahradí i všechny autobusy řady 900. Podle Rudolfa Černého představuje zahájení výroby nového modelu stejně významný historický moment jako zahájení výroby autobusů řady 700 na počátku osmdesátých let, které v modernizované verzi z poloviny devadesátých let s označením 900 stále slaví úspěchy. „Nyní ovšem nastal čas na inovaci. Přiměla nás k ní nejen norma Euro 4, ale také synergické efekty v rámci skupiny Irisbus,“ řekl Rudolf Černý. Totální obnovu řady 900 ve všech verzích hodlá Karosa dovršit do konce roku 2007. Ve třech délkách Arway se vyrábí v délkách 12, 12,80 a 15 metrů, s jednoduchými předními dveřmi a se středovými dveřmi v provedení s jedním nebo dvěma křídly. Vyznačuje se vysokou obsaditelností – v závislosti na délce pojme 53 až 67 sedících cestujících. Vozidlo může být vybaveno několika typy kinematických řetězců, a proto je vhodné pro všechny typy využití. Bohatá nabídka výbavy a zákaznických opcí, k nimž přistupuje mo- dulární řešení vozidla, umožňují vozidlo nakonfigurovat jako autobus pro meziměstskou linkovou dopra-vu nebo příležitostnou turistiku. Ve své kategorii proto nabízí i mimořádně objemný zavazadlový prostor: u verze o délce 12,8 m je to zhruba 11 m3. V zájmu ekologie Nový autobus pohání motor Iveco Cursor 8 o výkonu 243 nebo 280 kW. Díky technologii selektivní kata- lytické redukce (vozidlo je vybaveno šedesátilitrovou nádrží na aditivum AdBlue) motor splňuje normu Euro 4, která bude pro nové výrobky v Evropské unii závazná od října příštího roku. Vedle toho může být na přání vybaven i filtrem pevných částic, který v porovnání s klasickým řešením výfukového traktu dále značně snižuje množství škodlivých emisí. „Nové autobusy vydávají zhruba 35krát méně emisí než ještě před patnácti lety,“ řekl k tomu vedoucí vývoje meziměstských autobusů v rámci celé skupiny Irisbus Daniel Patka. V provedení Euro 4 nové motory navíc poskytují o deset procent vyšší výkon (280 kW), o dvacet procent vyšší točivý moment (1500 Nm) a o pět procent nižší spotřebu, dodal. V příštím roce více než dva tisíce autobusů Vedení Karosy letos očekává prodej celkem 1850 autobusů, zhruba o devět procent vyšší než loni. Na příští rok si stanoví plán na prodej více než dvou tisíce kusů; nárůst bude pokrývat především exportní poptávku. Na českém a slovenském trhu nově registrovaných vozidel si Karosa s 650 autobusy udržuje podíl kolem 60 procent, uvedl při prezentaci nového modelu obchodní ředitel Karosy, a. s., Petr Rusek.
(spa)

spinner