22. listopadu 2013

Loni v září představila společnost Volvo Trucks nový model FH, aktuálního držitele ocenění Truck of the Year 2014. Na trh jej uvedla s tím, že vozidlo nejen dosahuje limitů normy Euro 6, ale současně má až o pět procent nižší spotřebu paliva. Jak je nový model skutečně úsporný, o tom jsme se mohli přesvědčit sami letos v říjnu při testu v České republice.
K testování byla přistavena standardní čtyřicetitunová souprava návěsu s tahačem Volvo FH 460 4 × 2 s motorem D13K Euro 6 s maximálním výkonem 338 kW (460 k) při 1400 až 1800 min-1 a maximálním točivým momentem 2300 Nm při 1000 až 1400 Nm, s převodovkou I-Shift AT2612D a kabinou Globetrotter. Stokilometrová trasa vedla převážně po dálnici D5 z Prahy na Beroun a po Pražském okruhu. Střídaly se na ní rovné i kopcovité úseky i nájezdy a sjezdy z dálnice. Na spotřebu mohl mít negativní vliv silný vítr, na druhou stranu se však testovací jízda díky této okolnosti více přiblížila běžné jízdě, která většinou neprobíhá za ideálních podmínek.
Například na rovném, zhruba dvacetikilometrovém úseku při průměrné rychlosti 80,80 km/h jsme naměřili spotřebu 26,04 l / 100 km, což naprosto odpovídalo prohlášením výrobce o úspornosti nového Volva FH. Dokonce i v kopcovitém terénu a při studeném motoru s přestávkami v jízdě kvůli fotografování mělo vozidlo při průměrné rychlosti 69,88 km/h spotřebu 35,41 l / 100 km, která je i dnes u mnoha vozidel v dopravních firmách jen těžko dosažitelná. Spotřeba 53,09 l / 100 km při průměrné rychlosti 76,50 km/h v prudkém stoupání u Loděnice za silného větru a při nájezdu na dálnici s plně naloženou soupravou pak byla rovněž velice dobrá.
Vše pro řidiče
Zaujala nás nejen nízká spotřeba, ale také pracoviště řidiče a celá kabina. V podstatě jediný hluk, který jsme občas registrovali, způsobovalo proudění nárazového větru. Rovněž při akceleraci a v prudším stoupání byl motor tichý, a to nejen díky dobré zvukové izolaci, ale také v důsledku nového vstřikování motoru Euro 6. Vynikající výhled z kabiny, pohodlné sedadlo řidiče, snadná obsluha a podpůrné bezpečnostní systémy nastavitelné tlačítky na volantu – to vše snižuje únavu řidiče a zpříjemňuje jízdu s novým Volvem FH.
(lan)