Evropská unie

Od května budou platit nová pravidla pro kabotáž

V listopadu bylo v Úředním věstníku Evropské unie zveřejněno nařízení Evropského parlamentu a Rady, které tvoří součást tzv. silničního balíčku. V souvislosti s tímto balíčkem se od 14. května příštího roku změní i některá pravidla pro kabotáž. Ministerstvo dopravy ČR na začátku prosince informaci doplnilo o bližší výklad některých ustanovení.

Kabotáží se rozumí provozování či poskytování vnitrostátní dopravní služby na území hostitelského členského státu (tedy ne členského státu usazení dopravce). Jedná se tedy o dopravu pro cizí potřebu, což nově upravuje čl. 8/1 + 2 nařízení č. 1072/2009.

Kdy bude možné provádět kabotáž?

Dopravce musí do hostitelského členského státu přijet naložený (v rámci mezinárodní přepravy) a teprve po kompletním vyložení nákladu, s nímž překročil hranici, může začít s kabotážními službami. Tyto služby může poskytnout buď přímo v členském státě, kam předtím přijel v rámci mezinárodní přepravy, anebo i v jiných členských státech, ale podmínky pro oba případy se částečně liší. V prvním případě může vykonat celkem tři kabotážní přepravy během sedmi dnů, v druhém případě pouze jedinou, a to v průběhu tří dnů.

Ministerstvo dopravy upozornilo dopravce, že velice důležitý je článek 8(3) nařízení č. 1072/2009, který jim stanoví důkazní břemeno a povinnost prokázat každou kabotážní operaci a mezinárodní přepravní službu, která jí přímo předcházela.

K výkladu pojmu „po dodání nákladu“ (čl. 8 odst. 2 nařízení) Evropská komise podle ministerstva dopravy uvedla, že se může jednat i o operaci, která spočívá ve více částečných vykládkách. Pro začátek počítání kabotážních operací je však nutné kompletní vyložení přes-hraničního nákladu.

Bližší informace jsou uvedeny na webových stránkách ministerstva dopravy a v Úředním věstníku Evropské unie.

(lan) www.mdcr.cz

spinner