Pravidla pro používání povolení CEMT nelze podceňovat

Povolení CEMT

V květnu uplyne rok od vstupu České republiky do Evropské unie. To, že jsou v rámci evropského hospodářského prostoru plně liberalizovány veškeré bilaterální, tranzitní i třetizemní přepravy zboží, lze považovat za automatickou výhodu pro každou členskou zemi. Dopravce, který má platnou eurolicenci pro mezinárodní nákladní dopravu, se již nemusí starat o vstupní povolení či povolení CEMT. To však platí pouze za předpokladu, že neprovádí žádné přepravy mimo Evropskou unii. Občas se však stává, že když čes-ký dopravce, jehož vozidla se po 1. květnu roku 2004 pohybují pouze v rámci EU, výjimečně zajišťuje i přepravu překračující její hranice, uvědomí si teprve, až když mu celní orgány nečlenského státu po vstupu na jeho území udělí pokutu, že jeho vozidlo není vybaveno zahraničním vstupním povolením. Třetizemní přepravy mimo Evropskou unii liberalizovány nejsou, a proto musí dopravci respektovat pravidla dohodnutá jak mezi členskými, tak i s nečlenskými státy EU. Například chce-li český dopravce uskutečnit třetizemní přepravu mezi Francií a Chorvatskem, musí být pro tuto jízdu vybaven jak francouzským, tak i chorvatským třetizemním povolením, případně povolením CEMT. Roční kontingenty třetizemních povolení jednotlivých států (100 kusů těchto povolení pro Francii, 120 kusů pro Rusko, 160 kusů pro Portugalsko, 300 kusů pro Rakousko či Chorvatsko atd.) jsou většinou velmi nízké a potřeby českých dopravců ne-uspokojují. Některé členské země Evropské unie ani uskutečnění třetizemní přepravy ze svého území mimo EU nedovolují (Itálie, Řecko); její realizaci jsou však nuceny připustit, pokud je dopravce vybaven povolením CEMT platným pro jejich území.

Měsíčních povolení je dostatek Kontingent ročních povolení CEMT pro letošní rok je jednotlivým žadatelům přidělen téměř be-zezbytku. Pokud by však dopravní firma obdržela nabídku na větší počet třetizemních přeprav mezi státy Evropské unie a nečlenskými zeměmi, může o přidělení ročního povolení CEMT žádat i v průběhu roku, neboť ne všechna přidělená roční povolení CEMT jsou řádně využívána, a někteří dopravci je z tohoto důvodu musí vracet. V každém případě jsou volně k dispozici měsíční povolení CEMT, takže dopravci mohou nabízenou třetizemní přepravu odsouhlasit a na regionálním pracovišti Sdružení ČESMAD Bohemia si vyzvednout patřičný počet potřebných povolení. U měsíčních povolení CEMT patří mezi nedostatkové relace pouze Řecko; o příděl těchto povolení musí zájemci žádat formou předepsané žádosti. Žádné měsíční povolení CEMT není platné pro Rakousko.

Za nedodržování pravidel hrozí nepříjemné sankce Pro použití povolení CEMT jsou stanovena pevná pravidla, při jejichž nedodržení dopravcům hrozí, že jim kontrolní orgány udělí pokutu, nebo dokonce odeberou povolení. Nečlenské země obzvlášť důsledně kontrolují dodržování těchto pravidel, neboť silně pociťují náhlý nárůst třetizemních přeprav uskutečňovaných na povolení CEMT. Do dubna loňského roku každý český držitel povolení CEMT využíval toto povolení především nebo výhradně pro přepravy do západní Evropy, neboť v tomto směru panoval kritický nedostatek vstupních povolení. Po 1. květnu loňského roku, kdy se situace z pohledu potřeby povolení radikálně změnila, se povolení CEMT využívají ve značné míře pro třetizemní přepravy z některé členské země EU do Ruska, Rumunska, Chorvatska, Srbska, Běloruska a dalších zemí.

V budoucnu pravděpodobně další omezení V budoucnu bude pravděpodobně dále omezeno používání povolení CEMT a možná budou kontingenty CEMT také přerozděleny ve prospěch nečlenských zemí EU. Zatím však uskutečňování třetizemních přeprav mimo Evropskou unii díky dostatečnému počtu měsíčních povolení CEMT, která jsou zájemcům volně k dispozici na všech regionálních pracovištích Sdružení ČESMAD Bohemia, nepřináší žádné problémy. Jaroslava Černá, vedoucí odboru nákladní a osobní dopravy Sdružení ČESMAD Bohemia Nejčastější přestupky českých dopravců o Český dopravce naloží zboží v členské zemi EU (například v Rakousku) a veze je do nečlenské země (například do Ruska). Vzhledem k tomu, že při této třetizemní přepravě tranzituje přes území svého státu, předpokládá, že pro úsek jízdy po území EU je postačující eurolicence. Nemá však k dispozici ruské třetizemní povolení a rozhodne se použít povolení CEMT s územním omezením na Rakousko, Itálii a Řecko. Přeprava po území EU probíhá bez jakýchkoliv komplikací, a to i z toho důvodu, že vozidlo nikdo nekontroluje. Problém většinou nastává po překročení vnějších hranic EU, když běloruské nebo následně ruské kontrolní orgány prohlásí povolení CEMT za nedostačující pro právě prováděnou přepravu, udělí pokutu, anebo dokonce povolení CEMT zabaví. Jako důvod uvádějí, že předložené povolení CEMT není platné pro Rakousko, a proto na ně nemohl český dopravce v Rakousku nakládat. Kontrolní orgány mají v tomto případě pravdu. Povolení CEMT bylo sice umístěno ve vozidle od okamžiku nakládky a mělo s vozidlem pokračovat až do okamžiku vykládky, což pravidla CEMT stanoví, ale povolení CEMT musí být navíc platné jak v zemi nakládky, tak v zemi vykládky, což dopravce nerespektoval. Skutečnost, že se český dopravce může pohybovat po EU pouze na základě eurolicence, není v tomto případě rozhodující. Pokud je tedy třeba provést třetizemní přepravu z Rakouska do Ruska na základě povolení CEMT, musí se jednat o ten typ povolení CEMT, které není na Rakousko územně omezeno. o Český dopravce získá stálou práci na třetizemní přepravy Francie – Chorvatsko a zpět. Pro tyto přepravy používá roční povolení CEMT s omezením pro Rakousko, Itálii a Řecko. S přepravami začal počátkem ledna a až do druhé poloviny února probíhalo vše bez problémů. Koncem února mu však chorvatské kontrolní orgány vyměřily pokutu za nesprávné použití povolení CEMT a předmětné povolení zabavily. Jako důvod uvedly, že bylo porušeno pravidlo šesti týdnů pobytu vozidla mimo území státu své registrace. I v tomto případě mají kontrolní orgány pravdu. Již od roku 2004 platí, že držitel povolení CEMT je povinen se nejpozději do šesti týdnů ode dne vyjetí vozidla z domovského státu do zahraničí vrátit zpět domů, tedy mít v záznamníku jízd o této jízdě do státu registrace vozidla odpovídající záznam. o Český dopravce naloží zboží v České republice a veze jej do Řecka. Vzhledem k tomu, že ČR i Řecko jsou členské země EU, byla by pro tuto přepravu postačující pouze eurolicence, přičemž pro tranzit přes území nečlenských států (Rumunsko, Bulharsko) by dopravce musel mít příslušné povolení. Český dopravce se rozhodl pro tuto přepravu použít povolení CEMT s územním omezením pro Rakousko, Itálii a Řecko. Problém však nastává po překročení vnějších hranic EU, když rumunské kontrolní orgány prohlásí povolení CEMT za nedostačující pro právě prováděnou přepravu, udělí pokutu, anebo dokonce povolení CEMT zabaví. Jako důvod uvedou, že předložené povolení CEMT není platné pro Řecko, a proto na něj nemůže český dopravce v Řecku vykládat. A mají opět pravdu. Povolení CEMT musí být platné jak v zemi nakládky, tak v zemi vykládky, což respektováno nebylo. Skutečnost, že se český dopravce může pohybovat po EU pouze na základě eurolicence, není v tomto případě rozhodující.

spinner