20. března 2023, čtk
20.3. - Výše odškodnění za dopravní nehodu loni v Česku opět rostla a poprvé v průměru dosáhla téměř milionu korun. Průměrné odškodnění v loňském roce činilo 998 000 korun, což je o 71 000 více než o rok dříve. K růstu přispěl měnící se přístup k hodnocení a také růst mezd, z nichž se odškodnění počítá. Uvedla to společnost Vindicia, která se na odškodnění po nehodách specializuje. Odškodnění podle ní setrvale roste.
Průměrná kompenzace se podle firmy proti předloňsku zvedla o 7,7 procenta. "Jedná se přitom o případy, které byly v loňském roce úplně uzavřeny. Odškodnění se totiž skládá hned z několika částí. Zahrnuje například bolestné, ošetřovné, kompenzaci ušlé mzdy a ztížení společenského uplatnění," uvedl expert na odškodnění společnosti Vindicia Tomáš Beck.
Právě poslední položka podle něj představuje zpravidla nejvyšší částku a odráží to, jak se následky úrazu trvale odrazily na životě poškozeného. "Kompenzace se ale určuje až rok po ustálení stavu, takže u loňských nehod ještě většina lidí na finální peníze čeká," dodal Tomáš Beck.
Za růstem odškodnění podle něj stojí dva základní faktory. Jde o postupně měnící se přístup odborníků k hodnotě lidského života a zdraví, což podle společnosti vede k hodnocení následků úrazů ve více bodech. Zároveň roste nacenění těchto bodů, odráží totiž růst průměrné mzdy a její stav ke třetímu čtvrtletí uplynulého roku. Letos tak jeden bod představuje 398,58 koruny.
Podle firmy Vindicia přitom mnoho lidí stále netuší, jak po nehodě postupovat, aby odškodnění získali. Společnost upozornila například na to, že ne vše vyřizují pouze pojišťovny.
"Navíc zde panuje celá řada mýtů. Setkáváme se s tím, že spolujezdci neusilují o odškodnění, protože se obávají, že zruinují svého příbuzného, který řídil. Kompenzaci přitom za běžných podmínek pokrývá pojistka, ono povinné řečení, které vlastník auta pravidelně platí. Pouze pokud tuto povinnost ignoruje, odškodnění uhradí Česká kancelář pojistitelů a následně částku vymáhá po viníkovi," vysvětlil Tomáš Beck.
Jedním z dalších rozšířených omylů podle něj je také například to, že nic nedostane spolujezdec, který jede s opilým řidičem.
Policisté loni zaznamenali 98.460 dopravních nehod, což je o 872 méně než v předloňském roce. Mrtvých bylo 454, což bylo nejméně od roku 1961, odkdy se vedou souhrnné statistiky. Vzrostl ale počet zraněných a také výše celkové hmotné škody, která přesáhla 7,5 miliardy korun.
(čtk)
Foto: Pixabay