16. listopadu 2013

O zemním plynu jako o levném alternativním palivu se dlouhodobě hovoří a v řadě dopravních oborů je již také využíván. V následujícím textu přinášíme pohled z druhé strany, tedy z pozice dodavatele. Jeho autorem je generální ředitel Gazprom Exportu a místopředseda řídicího výboru Gazpromu Alexander I. Medveděv. Energie spojuje. Pohání auta, kamiony nebo lodě putující tisíce kilometrů a dopravující zboží i lidi neustále se vyvíjejícími dopravními sítěmi. Způsoby dopravy byly vždy hybateli inovací.
Během uplynulých desetiletí došlo k technologickému průlomu v designu, rychlosti nebo velikosti vozidel. Dnes jsou ty nejnaléhavější výzvy environmentální nebo ekonomické a plyn nabízí perfektní řešení pro zelenější a levnější mobilitu.O zemním plynu jako o levném alternativním palivu se dlouhodobě hovoří a v řadě dopravních oborů je již také využíván. V následujícím textu přinášíme pohled z druhé strany, tedy z pozice dodavatele. Jeho autorem je generální ředitel Gazprom Exportu a místopředseda řídicího výboru Gazpromu Alexander I. Medveděv.
Energie spojuje. Pohání auta, kamiony nebo lodě putující tisíce kilometrů a dopravující zboží i lidi neustále se vyvíjejícími dopravními sítěmi. Způsoby dopravy byly vždy hybateli inovací. Během uplynulých desetiletí došlo k technologickému průlomu v designu, rychlosti nebo velikosti vozidel. Dnes jsou ty nejnaléhavější výzvy environmentální nebo ekonomické a plyn nabízí perfektní řešení pro zelenější a levnější mobilitu.
Využití plynu v dopravě vzrostlo mezi léty 2008 a 2012 celosvětově o 220 procent, a to z 13,6 miliardy krychlových metrů na 30,1 miliardy krychlových metrů. A podle předpovědi Mezinárodní energetické agentury (IEA) by mohlo využití plynu v dopravě vzrůst do roku 2018 o dalších téměř deset procent, až na 50 miliard krychlových metrů. Jiné předpovědi říkají, že tento tržní segment v Evropě do roku 2030 neklesne pod 40 miliard krychlových metrů plynu, zatímco celosvětově se jeho spotřeba v dopravě bude pohybovat mezi 200 a 400 miliardami krychlových metrů.
Jako generální ředitel Gazprom Exportu nemohu tento významný trh ignorovat. V Gazpromu si klademe za cíl posunout plyn jako palivo na zcela novou úroveň. Nedávno jsme získali 12 plnicích stanic CNG v jižním Německu s cílem mít zde 23 stanic do konce roku 2013. V dalších letech pak plánujeme další expanzi sítě plnicích stanic.
Snížení emisí CO2 a NOx
Díky zemnímu plynu přestává být nízkoemisní doprava pouhou vizí budoucnosti. Zemní plyn je okamžitě k dispozici už nyní jako spolehlivé, bezpečné, dostupné a k životnímu prostředí ohleduplné palivo. Vozidla poháněná zemním plynem snižují emise CO2 o čtvrtinu oproti dieselovým motorům a emise oxidů dusíku, což je ještě nebezpečnější skleníkový plyn, jsou nižší o 85 procent. Na rozdíl od nafty nebo benzinu jsou saze a oxid uhelnatý u plynu omezeny téměř na nulu, což zlepšuje kvalitu ovzduší a minimalizuje negativní dopady dopravy na respirační onemocnění.
Plyn umožní obrovské snížení emisí, a to s podstatně nižšími náklady pro spotřebitele, kteří naopak mohou za méně peněz jezdit více. Za palivo v ceně 10 € ujede vozidlo na zemní plyn 220 kilometrů oproti 164 kilometrům u naftového nebo 103 kilometrů u benzinového vozu. Podle Evropského plynárenského fóra by se v Evropě do roku 2050 ušetřilo 66 až 77 miliard € rozvojem využití zemního plynu v dopravě ve srovnání s pokračováním současného vývoje. Největší potenciál úspor nabízí kamionová a lodní doprava. To rozhodně není v čase krize zanedbatelné.
Důležitá je osvěta
Přesto můžeme udělat ještě více. Musíme vysvětlovat výhody zemního plynu. Politici by si měli uvědomit, že investovat do rozvoje infrastruktury pro distribuci zemního plynu je ekonomičtější než investovat do technologií závislých na dotacích. Politika dnes může připravit předvídatelné právní prostředí, vyvážené zdanění a standardy pro paliva. To by podpořilo potřebné investice v tomto odvětví.
Blue Corridor Rallye vozů na zemní plyn, která odstartovala 3. října v Petrohradě a projede cestu dlouhou 3900 kilometrů přes devět zemí, dokazuje, že doprava na zemní plyn funguje již dnes a spotřebitelé díky ní mohou ušetřit a přitom pomoci životnímu prostředí. Rallye navíc upozorňuje, že klíčovým faktorem k dalšímu rozšíření této technologie je vybudování hustší sítě plnicích stanic. Abychom se vyhnuli kolumbovskému problému o původu slepice a vejce, musí dodavatelé plynu, výrobci vozidel a státní orgány na této věci pracovat společně.
Podpora ze strany Evropské komise
Vítáme přitom balíček Čistá doprava, který Evropská komise zveřejnila letos. Ten stanoví ambiciózní evropské cíle k podpoře rozšíření vozidel a plnicích stanic na alternativní paliva, jako je například plyn. To je důležitý a nutný signál průmyslu a jasný stimul rozvoje vhodných tržních podmínek pro rozšíření stlačeného (CNG) i kapalného zemního plynu (LNG) v evropské dopravě.
Dnes je celosvětově registrováno zhruba 18 milionů vozidel na zemní plyn. Do roku 2020 by jich mělo být 50 milionů. Nicméně Evropa má dosud pouze 1,5 milionu vozidel na zemní plyn, přičemž v České republice jejich počet dosáhl v roce 2013 celkem 5822. Evropská unie svým balíčkem vypálila ze startovní pistole. Vlády nyní musí vyběhnout. Také Gazprom je připraven angažovat se tomto závodě o zelenější a čistší dopravu.
Alexander I. Medveděv, generální ředitel Gazprom Exportu a místopředseda řídicího výboru Gazpromu