12. dubna 2010

V České republice vznikla nová aliance spedičních firem. Osm společností založilo družstvo s názvem Fofr, které od prvního dubna začalo nabízet nový přepravní systém pro přepravu kusových zásilek a balíků. S jedním ze zakladatelů družstva a jednatelem členské firmy Bohemia Cargo Janem Kučerou jsme hovořili o vzniku a cílech nové aliance.
„Proč jste vytvořili logistickou alianci?“
„Důvodem byla nespokojenost, kterou řada středních a menších speditérských firem v České republice pociťuje se službami velkých hráčů na domácím trhu. Rovněž jsme chtěli rozšířit svá portfolia služeb, abychom byli v době hospodářských výkyvů méně zranitelní. Dvě české firmy – Bohemia Cargo a Servant – se tedy domluvily a loni na podzim založily logistické družstvo s názvem Fofr. Zvolili jsme družstevní formu, neboť má velmi jednoduchou strukturu a umožňuje rychlé rozhodování.
Do systému se postupně zapojilo dalších šest společností a současné složení tvoří Bohemia Cargo, Servant, TQM, Expres One, Transforwarding, V.P.M. – Trans, Plzeňský TEN Expres a Zdar. Celou Českou republiku pokrývají sítí sedmnácti regionálních dep s centrálním překladištěm v Holicích ve východních Čechách.“
„Jak přepravní systém aliance funguje?“
„Logistické družstvo zastřešuje společný přepravní systém, ale odpovědnost za provedení přepravy i za eventuální ztrátu nebo poškození zásilky nese regionální členská firma, která uzavírá smlouvu se zákazníkem. Centrální překladiště provozuje družstvo, které svými zaměstnanci také zajišťuje řízení systému, účtárnu a zpracování vybraných dobírek. Společná provozně-ekonomická pravidla řídí technologii přeprav, dále stanovují například časy odjezdů a příjezdů na překladiště a také podílovací sazby, podle kterých si budou členové družstva účtovat za přepravy vložené do systému. Každý člen má za úkol noční linkou s minimálně jedním návěsem zajistit každý den dopravu ze svého regionálního depa do centrálního překladiště a zpátky.
Členská firma se také může rozhodnout, zda přijatou zásilku vloží do systému nebo ji dopraví sama či přes někoho jiného. Určitá exkluzivita však spočívá v tom, že nikdo z členů družstva nesmí být účastníkem jiného konkurenčního přepravního systému.
Pro družstevní přepravy jsme vybudovali informační systém a jeho funkce dále rozšiřujeme. V tuto chvíli systém pracuje s daty o zásilkách a zákaznících a zajišťuje zpracování dobírek. Velkým zákazníkům umožňuje také sledování zásilek. Ve druhé etapě na konci léta zavedeme systém sledování zásilek pro všechny zákazníky. Zatím jsme do vytváření informačního systému investovali zhruba tři miliony Kč a celková investice po dobudování by měla dosáhnout deseti milionů. Systém bude po dokončení splňovat všechny požadavky moderní logistiky.“
„Jaké služby na přepravním trhu nabízíte?“
„Družstevní systém nabízí tři moduly přeprav: balíkovou přepravu pro zásilky do 50 kilogramů, expresní přepravu kusových zásilek do 24 hodin a ekonomickou přepravu s doručením do čtyř dnů. Jelikož očekáváme poptávku také ze strany internetových obchodů, jsme připraveni doručovat zásilky s vybíráním dobírek, a to jak od firem, tak od soukromých osob. Systém rovněž umožňuje přepravovat zásilky v režimu ADR a počítáme se zavedením dalších služeb, například likvidací obalů či vracením palet. Přepravu a distribuci zásilek na Slovensku zajišťujeme se slovenským partnerem, kterým je podobná místní aliance. Každý den budeme vypravovat kamion mezi naším centrálním překladištěm v Holicích a Bratislavou.“
„Kdo jsou vaši zákazníci a s jakými objemy přepravy počítáte?“
„Řada zákazníků družstevního systému jsou stávající zákazníci členů družstva. Služby družstevního systému rovněž nabídneme dalším firmám, zejména malým speditérům a dopravcům. Samozřejmě uvažujeme také o tom, že zhruba za rok, až se fungování systému usadí, se budeme snažit propojit s nějakým podobným systémem v zahraničí. Možnosti dalšího rozvoje tu bezpochyby jsou.
Odhadujeme, že v letošním roce bychom se mohli dostat přes půl milionu doručených zásilek a v tržbách bychom se chtěli přiblížit 250 až 300 milionům Kč.“
Pavel Toman