8. července 2004
Společnost NYK Logistics (Czech Republic), s. r. o., v červenci loňského roku oficiálně převzala zastupování NYK Line pro Českou a Slovenskou republiku. Největší objem přeprav jak v exportu, tak především v importu zastoupení NYK Line zaznamenalo v posledních několika měsících před vstupem ČR a SR do Evropské unie, uvedl v polovině června za společnost NYK Logistics vedoucí kanceláře pražského zastoupení NYK Line ing. Tomáš Rohla.
Cílem nového agenta bylo od počátku rozšířit okruh zákazníků. „NYK si na místním trhu neklade za hlavní prioritu přepravovat maximální možný objem kontejnerů, nehodlá soupeřit s největšími rejdaři, co se týče množství přepravených TEU. Za cíl si klade vyvážené množství exportů a importů, a především vybudování dlouhodobých vztahů s českými a slovenskými speditéry, založených na důvěře a vzájemné spolupráci,“ uvedl Tomáš Rohla.
Rejdařství NYK Line nyní stále více zaměřuje pozornost na země střední a východní Evropy. V nich spatřuje výrazný potenciál pro budoucí rozvoj průmyslové výroby, která se do tohoto regionu částečně přesouvá ze zemí západní Evropy, kde jsou v souvislosti s drahou pracovní silou vysoké výrobní náklady. Nárůst výroby s sebou nese i nové příležitosti pro logistické a dopravní firmy.
Okruh zákazníků českého a slovenského zastoupení NYK Line tvoří výhradně zasilatelské firmy, ať již velké globální, nebo malé, působící pouze na českém trhu. „Vyhýbáme se možnému konfliktu zájmů, který by mohl vzniknout tím, že bychom nabízeli služby přímým vývozcům a obcházeli tak své zákazníky, tedy speditéry. Náš přístup je takový, že spedice jsou tu od toho, aby byly v přímém kontaktu s exportéry a importéry a k našim námořním službám přidávaly doplňkové spediční služby a nabízely tak svému zákazníkovi kompletní balík služeb,“ uvedl Tomáš Rohla. Jeho malý pražský tým se proto zaměřuje pouze na rej-dařskou činnost, kterou chce nabízet na kvalitní úrovni.
Hlavní „parketou“ NYK Line je kontejnerový servis směrem do Číny, Japonska a zemí jihovýchodní Asie. Nabídka rejdaře zahrnuje celkem šest servisů s různým pořadím naplouvaných přístavů – díky tomu si jeho zákazníci mohou vždy vybrat optimální loď s ohledem na den odplutí a tranzitní dobu do konkrétní destinace.
Kromě Dálného východu nabízí NYK také servis směrem na Blízký východ, do Austrálie a na Nový Zéland. Stále více využívané jsou služby do Jižní Ameriky (východní pobřeží Brazílie, Argentina, Uruguay). Dlouhodobě vytížená je relace do USA a Kanady, ale i na ni lze většinou knihovat na nejbližší loď (čtyři servisy). Specialitou rejdaře jsou lodě obsluhující přístavy v Portugalsku.
Nedostatek kontejnerů
Námořní trh poměrně výrazně ovlivnil nedávný vstup deseti nových zemí do EU, který s sebou krátkodobě přinesl mimořádný nárůst objemu přeprav. Tento nárůst způsobil přetížení vnitrozemských linek a hraničních přechodů, takže kontejnerová přeprava se potýkala se značnými problémy. Dlouhodobý problém představuje nedostatek surovin pro výrobu nových kontejnerů v Asii. Stávající objednávky nových kontejnerů váznou a další se nepřijímají. To nutí rejdaře zkvalitnit kontrolu svých dep a nenechat své kontejnery dlouhodobě ležet na jednom místě. NYK Line vypracovala systém sledování a udržování optimálního stavu kontejnerů ve vnitrozemských depech, který jí přináší značné úspory.
Pro NYK Line bude významný příští rok, kdy firma oslaví 120. výročí svého založení. Při této příležitosti představila vize a strategie rozvoje pro nadcházející období. Další rozvoj plánuje i zastoupení rejdaře pro Českou a Slovenskou republiku. „Rádi bychom rozšířili okruh svých zákazníků o další spediční firmy, jak o ty, které jsou na trhu již mnoho let, tak o nově vznikající, jichž je celá řada. Zároveň ale chceme prohloubit spolupráci s našimi dlouhodobými zákazníky a uspokojovat jejich náročné požadavky odměnou za jejich věrnost,“ řekl Tomáš Rohla.
(jet)