14. června 2010

Poskytovatelé logistických služeb v České republice prošli nelehkým obdobím loňského roku a s přicházejícím oživením opět nabírají dech. Pomáhá jim při tom i Česká logistická asociace (ČLA). Zakladatele asociace a dlouholetého prezidenta ČLA Ing. Miroslava Rumlera, CSc., (Reliant) loni na podzim v čele organizace vystřídal zkušený logistik a podnikatel Ing. František Kyncl, Ph. D., z ČSAD Hodonín, s nímž jsme hovořili o aktuálních otázkách logistiky.
„ČLA má nejen nového prezidenta, ale také nové prezidium…“
„Před půl rokem se uskutečnila členská konference ČLA, která přinesla nejen nové myšlenky a nápady, ale také některé nové tváře do vedení. V tuto chvíli již mohu konstatovat, že většina předsevzetí, která si prezidium uložilo, se daří plnit. Pochválit musím také naši novou tajemnici Ing. Martinu Gregarovou, která je pro každodenní práci aso-ciace velkou oporou.“
„Jaké hlavní cíle jste si uložili?“
„Mezi hlavní cíle, které se nám daří úspěšně plnit, patří například obnovení spolupráce s ministerstvem dopravy v otázkách podpory a rozvoje logistiky. Ve spolupráci se Svazem spedice a logistiky ČR a Vysokou školou logistiky v Přerově ČLA zorganizovala na přelomu března a května na pražském veletrhu For Logistic úspěšný odborný seminář na téma Logistika ve službách budoucnosti. Jen škoda, že úroveň veletrhu nebyla taková, jakou jsme očekávali. A mezi další úspěšně splněné cíle bych zařadil i skutečnost, že se nám podařilo stabilizovat členskou základnu.
Je po volbách a věřím, že nové tváře v čele ministerstva dopravy budou podporovat logistiku s větší intenzitou než dosud. ČLA je připravena k tomu také přispět.“
„Jak prošla logistika náročným obdobím hospodářské recese a jaké ztráty utrpěla?“
„Asi zopakuji to, co říkají od počátku roku renomovaní ekonomové: ekonomika se postupně oživuje a začíná růst. Logistika je s vývojem hospodářství spojena pupeční šňůrou a tento trend se také potvrzuje.
V tomto období je daleko těžší udržet zákazníka, vzniká tlak na snižování cen, je nadbytek volných skladovacích ploch, nedaří se zkracovat dobu splatnosti faktur. Mnoho firem ještě stále odkládá svá strategická rozhodnutí, protože nevěří, že krize skončila.
Jsem optimista a věřím, že i malý jednociferný meziroční růst bude pokračovat byť nadále, jak to hlásí většina logistických firem, a to nejen na západ od nás, ale i v tuzemsku.“
„Co přineslo logistice oživení v letošním roce? Je krize za námi, nebo si podnikatelé jen vybrali oddychový čas?“
„Hospodářská krize v logistice má za následek snižování cen a vlastně tlak na snižování nákladů logistických firem. Často se setkáváme s tím, že krize má i pozitivní dopad: donutila firmy razantně sáhnout do nákladů ve všech oblastech.“
„Kde vidíte hlavní problémy české logistiky?“
„Nemyslím si, že v České republice jsou nějaké specifické problémy v logistice. Ale jak jsem už uvedl, ČLA by chtěla s novým vedením ministerstva dopravy pokračovat v jednáních o komplexu podpory logistiky v ČR, a to jako člen v expertním týmu.“
„Jaká poučení z ekonomické situace vyplynula pro logistické firmy?“
„Podstata logistiky je stejná před krizí, v krizi i po krizi. Pouze je kladen větší či menší důraz na některé aspekty (konkurenční boj, cena, náklady, kvalita atd.). A poučení z krize? Být připraven, umět reagovat na měnící se podmínky a přizpůsobit se požadavkům svých zákazníků.“
Pavel Toman