Český export nejvíce ovlivní posilování koruny

DHL Exportní výzkum / Exportní cena

Již potřinácté letos uspořádala společnost DHL akci Exportní výzkum DHL, při němž dlouhodobě mapuje názory nejvýznamnějších českých vývozců na aktuální události v České republice i zahraničí. Na tiskové konferenci, na níž v květnu informovala o výsledcích letošní jarní vlny průzkumu, představila i novou podobu své soutěže pro malé a střední exportéry – Exportní cenu DHL. Průzkum pro DHL zajišťovala společnost GFK, která se během dubna telefonicky dotazovala ředitelů a členů vrcholového managementu, kteří jsou zodpovědní za export ve 250 firmách. Výsledky jarní vlny Exportního výzkumu DHL ukázaly, že v následujících dvanácti měsících bude český export negativně ovlivňovat kurz koruny, a také rostoucí konkurence. Posilování koruny bylo nejčastěji (34 %) jmenovaným vlivem s očekávaným negativním dopadem na český export. Jeho význam ve srovnání s podzimní vlnou výzkumu dále vzrostl. Exportéři nepříznivě vnímají také rostoucí konkurenci na cílových trzích (13 %). Vliv tohoto faktoru se ve srovnání s předchozí vlnou rovněž zvýšil. Celkově jarní vlna Exportního výzkumu DHL mimo jiné potvrdila, že krátkodobá i dlouhodobá očekávání vývoje exportu jsou pozitivní – a dlouhodobá očekávání jsou ještě příznivější než krátkodobá. Exportní sebevědomí českých firem se udržuje na vysoké úrovni. Index dlouhodobého exportního sebevědomí činí 55, index krátkodobého exportního sebevědomí dosáhl hodnoty 26. Exportní cena získala novou podobu Soutěž pro malé a střední exportéry, Exportní cena DHL, získala letos – v 9. ročníku své existence – novou podobu. DHL se tak rozhodla především proto, aby ji otevřela a zpřístupnila širšímu okruhu českých podnikatelů. Soutěž nyní tvoří čtyři nové kategorie: malá společnost, středně velká společnost, cílová destinace a regionální výsledky. Společnosti, které splňují uvedená kritéria, obdrží na přelomu měsíce června a července přihlášku do letošního 9. ročníku Exportní ceny DHL. Nad soutěží převzala i letos záštitu a odbornou garanci agentura CzechTrade. Do soutěže nemohou být zařazeny firmy, které se zabývají vývozem surovin, starožitných předmětů a zbraní. (pat) www.dhl.cz

výsledky průzkumu l Počet zaměstnanců většiny firem bude stagnovat (56 %). V případě, že očekávají pohyb, jedná se mírně častěji o nárůst (22 %) než pokles (16 %). l Index zaměstnanosti dosáhl hodnoty 6. Již čtyřikrát po sobě v historii projektu je index kladný. Očekávání exportérů se dlouhodobě zlepšuje od jara 2002. l Klíčové trhy českého exportu se nemění – dlouhodobě jsou nejvýznamnějšími partnery Evropská unie, velmi významnou roli mezi nimi hraje Německo (87 %) a Slovensko (78 %). Naopak nejmenší zájem je o vývoz do Afriky, Austrálie a Oceá-nie (14 až 15 %). l Exportéři očekávají další posilování pozic především na unijním trhu (bez SRN a Slovenska) a v Rusku. Největší příležitost do budoucna představují země EU (bez SRN a Slovenska) 25 %, Rusko 23 % a Německo 22 %. l Růstu exportu z ČR nejvíce pomáhá jednak rostoucí produktivita práce a vlastní úsilí firem (13 %), dále cenová konkurenceschopnost (13 %) a členství v EU (12 %). Exportu firem nejvíce pomohl rozvoj kontaktů a nové kontakty v zahraničí (19 %) a technické a technologické investice (23 %). l Dalšímu rozvoji exportu by pomohla hlavně stabilizace kurzů (22 %) a větší podpora vlády (19 %). Ekonomická si- tuace exportních firem se za posledních 12 měsíců zlepšila. Z dotazovaných firem ji 47 % považuje za lepší (na jaře loňského roku to bylo 38 %). l I přes určitou kritiku hodnotí exportéři podmínky exportu jako dobré, za poslední rok se zlepšily (75 % firem). Zároveň očekávají, že se v příštích třech letech podmínky spíše nezmění (47 %); pokud ano, zlepší se (34 %). l Programy podpory exportu jsou vývozcům známy, jejich využívání zaostává. Využívají hlavně CzechTrade (24 %) a vládní podporu veletrhů a výstav (10 %). Informace o programech čerpají zejména z internetu (65 %), z tisku (38 %) a z informací ministerstev (32 %). l Sebedůvěra exportérů pramení ještě stále z cenové dostupnosti českých výrobků (průměr 1,56); čím dál více se uplatňuje kvalita (průměr 1,99), tradice (průměr 1,83) a dobré jméno našich výrobků (průměr 1,74). l Zavedení eura bude mít pozitivní vliv na export (44 % respondentů). Očekávaná průměrná hodnota kurzu koruny a eura letos na podzim by měla činit 27,91 Kč / 1 €. Loni na podzim odhadovali exportéři průměrnou hodnotu kurzu 29,42 Kč / 1 € na letošní jaro. Koruna však posilovala podstatně rychleji (28,26 Kč / 1 € k 15. květnu).

Malá společnost – kategorie je určena malým společnostem s maximálním počtem padesát zaměstnanců a obratem do 300 milionů Kč. Zahraniční vlastník společnosti může ve firmě držet maximálně 49 % (loni to bylo 33 %). Vznik společnosti musí být datován před 1. lednem roku 2003. Středně velká společnost – kategorie je určena společnostem s maximálním počtem 250 zaměstnanců a obratem do 1,5 miliardy Kč (loni 500 milionů Kč). Zahraniční vlastník společnosti může ve firmě držet maximálně 49 % (loni to bylo 33 %). Vznik společnosti musí být datován před 1. lednem roku 2003. Exportér regionu – speciální kategorie hodnotí soutěžící společnosti na základě regionálních výsledků. Vždy pro daný rok bude ve spolupráci se společností CzechTrade vybrán soutěžní region. Pro letošní rok (výsledky za loňský rok) byl vybrán region severní Moravy. Exportér teritoria – kategorie hodnotí na základě výsledků do vybraných destinací – pro letošní rok bylo vybráno Rusko.

spinner