9. června 2005
Společnost Exel na konci loňského roku odkoupila akcie logistické společnosti Tibbett & Britten. O tom, jak spojení proběhlo v České republice, kde obě firmy řadu let působily vedle sebe, jsme hovořili s obchodním ředitelem společnosti Exel Contract Logistics CZ Filipem Budíkem.
„Jaké společnosti má nyní Exel v České republice po integra-ci T&B?“ „V České republice nyní pod značkou Exel působí čtyři firmy: Exel Automotive, s. r. o., která se zabývá logistikou pro automobilový průmysl a sídlí v Mladé Boleslavi; dále Exel Contract Logistics CZ, s. r. o., z Pohořelic a Exel Food Logistics se sídlem v Praze. Tyto dvě společnosti se zabývají především smluvní logistikou, kterou poskytují buď formou full servisu, nebo jednotlivých služeb podle potřeb konkrétního zákazníka. Čtvrtou společností je Exel Czech Republic, s. r. o., která se zabývá poskytováním služeb v oblasti freight managementu a také smluvní logistikou pro zákazníky z oblasti technology. V současné chvíli se soustřeďujeme především na to, jak dosáhnout úspor pomocí synergií. V současnosti Exel disponuje logistickými zařízeními v lokalitách rozmístěných po celé republice. V Praze máme skladové prostory v Uhříněvsi, které jsou primárně určeny pro chlazené a mražené zboží, dále v Ruzyni, kde obsluhujeme centrální sklad chlazeného i suchého zboží a ovoce a zeleniny pro společnost Spar. Na letišti v Ruzyni máme také vlastní kancelář. Dále vy-užíváme skladových zařízení v Brně, Ivančicích, Pohořelicích, Břeclavi, Mladé Boleslavi a také v Hranicích na Moravě, kde zajišťujeme logistické služby pro továrnu výrobce televizních obrazovek LG Philips Dis-play. V modřickém skladu o rozloze dvou tisíc čtverečních metrů nabízíme kompletní logistické služby. Na Slovensku Exel provozuje logistické sklady v Moštěnci, Nitře a v Topolčanech.“
„Nejnovějším zařízením Exelu v ČR je logistické centrum v Modřicích u Brna. Směrovali jste tento areál už od počátku na konkrétního zákazníka?“ „Ne, v Modřicích se jednalo o částečně spekulativní nákup, protože jsme cítili možnost dalšího rozšiřování činnosti v tomto regionu. V tuto chvíli však již celou plochu obsadil náš nový zákazník, jehož jméno ovšem zatím nemohu uvést. V modřickém skladu o rozloze dvou tisíc čtverečních metrů nabízíme kompletní logistické služby – skladové, distribuční, celní a další služby v oblasti přepravy zboží a smluvní logistiky.“
„Jak v ČR probíhalo převzetí Tibbett & Britten?“ „Rozhodně bezproblémově pro naše zákazníky, ale ani pro zaměstnance nebyla změna nijak bolestná. Je třeba si uvědomit, že v ČR i v SR byl Tibbett & Britten – dnešní Exel Contract Logistics CZ – zastoupen v jiných oborech než Exel, který se na českém trhu etabloval v oblastech automotive, air- freight a technology. V současné chvíli se soustřeďujeme především na to, jak dosáhnout úspor pomocí synergií.“
„Měl na působení Exelu v ČR dopad vstup země do EU? Zažíváte v této souvislosti zvýšení poptávky po logistických službách?“ „Nejprve nám vstup republiky do unie přinesl částečný úbytek činnosti, a to v oboru celních služeb. Současně jsme však zaznamenali zvýšení dopravních toků přes ČR i do ČR a z toho vyplynula i zvýšená poptávka, především pro službách v oboru centrálních skladů a v oblasti dopravních toků.“
„Lze určit segment průmyslu, který nárůst poptávky táhne nejvíce?“ „Podle mého názoru to nelze říci zcela jednoznačně. Registrujeme zvýšení poptávky u zákazníků, kteří působí v oblasti elektroniky, průmys-lového a rychloobrátkového zboží. Myslím, že roztříštěnost jejich produktů je natolik značná, že nelze hovořit o nějakém konkrétním sektoru. Naši zákazníci jsou skutečně činní v nejrůznějších oblastech. Velkou zakázku jsme získali například od společnosti Reader’s Digest Výběr, pro niž budeme zajišťovat centrální sklad produktů v jihomoravském regionu a odtamtud budeme obsluhovat nejen ČR a SR, ale také Maďarsko a Polsko.“
„Zaznamenáváte jako obecný trend také rostoucí zájem o outsourcování logistiky?“ „Určitě ano. Domnívám se, že čím dále více firem se snaží hledět na logistiku komplexně. Uvědomují si při tom, že lze logistiku předat do rukou partnera, který je logistickým specialistou, a proto dokáže dosahovat synergických efektů. Nicméně především u menších firem se setkáváme s problémem, že nedokáží exaktně alokovat logistické náklady, a tudíž ani porovnat to, co jim logistická firma nabízí. Tento trend však rozhodně existuje a řada společností už poznala, že je třeba se soustředit na vlastní činnost a logistiku lze přenechat odborné firmě.“ Pavel Toman