14. září 2006
Nový výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR Ing. Jan Ekl nastoupil do funkce v červenci (viz DN 33/06). O dva měsíce později jsme s ním hovořili o aktuálních úkolech, které nyní před sdružením českých speditérů stojí. „Jaké události svaz čekají ve zbývajících měsících letošního roku?“ „V září se v čínské Šanghaji uskuteční světový kongres Mezinárodní federace spedičních svazů (FIATA). Kongresu se zúčastní okolo tisícovky členů a chybět mezi nimi nebudou ani zástupci SSL. Čína je pro speditéry nesmírně zajímavá. Protože se bude jistě chtít před světovou speditérskou veřejností dobře prezentovat, můžeme očekávat opravdu zajímavý a přínosný program. V listopadu se zase sejdou evropští speditéři sdružení v Asociaci evropských spedičních svazů (CLECAT) na plenárním shromáždění, kterému bude předcházet tradiční Evropský speditérský den. Účast na zasedání předběžně přislíbil evropský dopravní komisař Jacques Barrot a další významní hosté. Očekáváme, že jednání budou doslova nabita aktuálními informacemi z oboru. Rádi o nich potom přineseme zprávu i čtenářům Dopravních novin.“ „Valná hromada svazu na konci dubna (viz DN 29/06), rozhodla o tom, že je nutné více podporovat spediční střední stav. Učinil již svaz v tomto směru nějaké konkrétní kroky?“ „Se středními a menší firmami je nejprve třeba více hovořit. Některé z nich jsem již oslovil a zjišoval jejich názory na různé otázky. V tomto průzkumu chci dále pokračovat tak, aby svaz mohl lépe směrovat služby, které pro ně vykonává. Začal jsem také pracovat na nových webových stránkách svazu, které by měly mimo jiné umožnit lepší komunikaci s jednotlivými členy. Právě menší a střední firmy se na svaz obracejí stále více elektronickou cestou. Mezitím také zahájila činnost pravidelná právní poradna, kterou zajišťuje předseda Klubu dopravního práva SSL a někdejší předseda mezinárodního poradního právního orgánu FIATA JUDr. Miloš Pohůnek. A od listopadu začne svaz poskytovat i poradnu pro pojišování zásilek; budeme ji zajišťovat ve spolupráci se společností Interway, která má v této oblasti velmi dobré zkušenosti. Vedle toho připravujeme i ekonomické poradenství pro drobné speditéry, například v oblasti účtování DPH a podobně.“ „Domníváte se, že existuje prostor pro další rozšiřování členské základny SSL?“ „Určitě ano. Jen za krátkou dobu, co jsem výkonným ředitelem svazu, se ozvalo osm nových firem, které se zajímaly o členství. Zaznamenal jsem zájem velkých firem i malých speditérů; projevilo jej dokonce i několik firem ze Slovenska ty se ovšem nemohou stát členy řádnými, ale jen přidruženými. Určitě tedy máme šanci, aby se počet našich členů dále zvyšoval.“ „Jaké aktuální problémy nyní podle vašeho názoru speditéry trápí nejvíce?“ „Speditéři se především potřebují urychleně dozvědět, jaké sazby mýtného se budou od 1. ledna platit, a netrpělivě na tuto informaci čekají. Klienti spedičních firem požadují propočet ceny pro příští rok, a speditéři jim nemohou vyhovět, protože vláda v této věci dosud nerozhodla. Nyní se to snad již urychlí. Rozhodně by byla velká škoda, kdybychom mýto zahájili s podobnými problémy, jako měli Němci, kterým to přineslo značné potíže a stálo je to mnoho peněz. Já osobně fandím rakouskému modelu, který byl dobře připraven nejen po technické, ale také po administrativní stránce. Aktuální problematikou se nyní stávají logistická centra. Myslím, že se podařil dobrý nástup při začátku jednání o areálu v Mošnově. Všichni tam naštěstí nakonec pochopili, že k provozu logistického centra nestačí letištní ranvej a k ní přivedená jedna železniční kolej, ale že bude třeba vybudovat seřazovací nádraží se šesti kolejemi. K dispozici by mělo být zhruba 40 až 50 hektarů, kde by speditéři mohli za dobrých podmínek podnikat.“ „Před dvěma a půl měsíci jste nastoupil do funkce výkonného ředitele SSL. S jakými myšlenkami jste na tuto pozici přicházel?“ „Cítím to jako vyznamenání, jako takovou třešničku na dortu mé speditérské kariéry po letech práce v různých spedičních firmách. A proto děkuji za důvěru všem, kteří se pro mne vyjádřili.“
Pavel Toman