7. září 2010
Konference KASSETTS jednala o optimalizaci dopravy a logistikyV rámci mezinárodního logistického kongresu LOGISTICS & EUROLOG 2010 se v polské Poznani 12. května uskutečnila konference projektu KASSETTS, který je připraven nabídnout dopravcům a výrobním společnostem finanční a časové úspory lepším vytížením vozidel. Cílem projektu je optimalizace dopravních a logistických aktivit a zvýšení konkurenceschopnosti malých a středních podniků (MSP) na trhu. O projektu KASSETTS jsme hovořili s Ing. Jiřinou Veselou z Centra dopravního výzkumu, která nám jej podrobně představila.
„KASSETTS, evropský výzkumný projekt financovaný z programu Central Europe (s využitím spolufinancování z Evropského regionálního rozvojového fondu), tvoří stabilní evropskou ICT síť logistických brokerů a řeší problematiku neefektivního využívání kamionů a všech pro-blémů s tím souvisejících, především ekonomické ztráty, nadměrné poškozování životního prostředí, dopravní infrastruktury a podobně.“
„Jakým způsobem chce projekt tyto negativní jevy eliminovat?“
„V rámci projektu je vyvíjen speciální logistický software, pomocí kterého budou plánovány přepravy tak, aby se zvýšilo vytížení kamionů a omezily prázdné jízdy.“
„Kdo bude přepravy plánovat?“
„Přepravy budou plánovány nezávislou osobou – logistickým brokerem, který bude denně shromažďovat přepravní objednávky od výrobních podniků, třídit a optimalizovat požadavky na základě destinací, množství, načasování dopravy a pomocí logistického softwaru bude plánovat optimální přepravy a předávat požadavky logistickým operátorům.“
„Bude plánování probíhat pouze na regionální úrovni, nebo také mezinárodně?“
„Jedním z hlavních cílů projektu je zefektivnit mezinárodní silniční kamionovou přepravu. Řešitelský tým projektu má zastoupení v Německu, Polsku, na Slovensku, v Maďarsku, Itálii a Slovinsku. Logističtí brokeři budou působit ve všech zemích střední Evropy a budou mezi sebou vzájemně spolupracovat při plánování mezinárodních přeprav. Vnitrostátní přeprava bude koordinována jednotlivými brokery samostatně.“
„Funguje tento princip již někde v praxi?“
„Ano, stejný systém funguje již dva roky v severní Itálii, především v regionu Emilia Romagna v okolí měst Boloně, Modeny a Parmy. V nejbližší době bude spuštěn i ve všech zemích střední Evropy. V porovnání s předchozím stavem byly při organizování přepravy pomocí logistického brokera zaznamenány úspory v nákladech přes 20 procent u malých a středních podniků, o 30 procent méně najetých kilometrů a snížení počtu jízd o 37 procent.“
„Výsledky projektu jsou zajímavé, ale na trhu působí celá řada zprostředkovatelů přepravy, například burzy nákladů…“
„Zprostředkovatelé přepravy skutečně nejsou žádnou novinkou. Na trhu již působí množství zavedených burz nákladů, z nichž některé si za své služby účtují nemalé poplatky. Tyto systémy však dosud působí jen čistě v rovině zprostředkovatelů a po navázání kontaktu přepravce s dopravcem již obvykle další služby neposkytují. Logistický broker naproti tomu nabízí kompletní servis včetně cenové nabídky pro přepravce, což dosud burzy nákladů nenabízely. Navíc využití brokera minimalizuje nebezpečí falešných poptávek nespolehlivých dopravců. KASSETTS si kromě toho klade za cíl nezůstat pouze ve fázi výzkumného projektu, ale stát se iniciativou pro zlepšení logistických služeb v obchodní sféře.“
„Mohou se firmy ještě projektu zúčastnit a kolik by případná účast stála?“
„Ano, k využití služeb logistického brokera se stále mohou připojit dopravní a výrobní firmy především z řad malých a středních podniků. Firmy mne mohou kontaktovat na e-mailové adrese uvedené níže. Všem zájemcům budou podrobně vysvětleny veškeré principy včetně prezentace logistického softwaru a zodpovězeny dotazy. Účast v projektu je zcela zdarma a naprosto nezávazná. Společnosti budou moci zvážit přínosy a rozhodnout se, zda budou využívat logistického brokera i po skončení tříletého projektu.“
(PR) Ing. Jiřina Veselá, Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., koordinátorka projektu KASSETTS pro ČR, jirina.vesela@cdv.cz http://www.kassetts.eu