17. ledna 2008
Společnost Reliant ve spolupráci s Českou logistickou asociací (ČLA) a za účasti Svazu dopravy, Svazu spedice a logistiky ČR a sdružení ČESMAD Bohemia uspořádala v prosinci v Praze mezinárodní konferenci SpeedChain. V historických prostorách Kaiserštejnského paláce se na Malé Straně sešlo zhruba sedmdesát logistických odborníků, kteří se zabývali aktuálními problémy současné logistiky a možnostmi, které tento obor hospodářství přináší. Po skončení konference pozvala společnost Reliant účastníky na v pořadí již desáté tradiční večerní setkání – VIP Logistics Rendezvous.
Konferenci zahájil ředitel společnosti Reliant a prezident ČLA Ing. Miroslav Rumler. V úvodním vystoupení zdůraznil význam logistiky, která podle něj „není jen nástrojem ke zvýšení konkurenceschopnosti, ale především nástrojem ke komplexnímu uspokojování potřeb zákazníka.“
Cena řidičů roste i v USA
Jako první řečník vystoupil profesor Don G. Tailor z univerzity Virginia Tech (USA). Na příkladu odborné studie, kterou jeho univerzita vypracovala, představil řešení problému dispečerského řízení u silničních dopravců, které zohledňuje nejen efektivitu provozu, ale také potřeby řidičů. Dnes už i v USA kvalitní řidiči nákladních vozidel opouštějí zaměstnavatele častěji, než tomu bývalo dříve, a proto se musí podniky snažit, aby si je udržely. Univerzita navrhla několik možných řešení, aby se zkrátila doba, kterou řidiči stráví mimo domov, a zlepšila se tak jejich spokojenost a loajalita k zaměstnavateli.
V dalších přednáškách se účastníci konference mohli seznámit například s projektem evropského leteckého hubu Lipsko/Halle, který buduje společnost DHL. Nové zařízení nahradí dosavadní hub společnosti v belgickém Bruselu, kterému legislativní omezení brání v dalším rozvoji, informoval ředitel divize express business unit DHL Express (Czech Republic) Ing. Luděk Drnec. „V Lipsku má naše společnost výhled na rozvoj v příštích třiceti letech,“ řekl. Po dokončení dálnice D8 by se alternativou pro spojení Prahy s Lipskem mohla pro DHL stát kamionová doprava, poznamenal Luděk Drnec.
O švýcarském systému kombinované dopravy s doručením do 24 hodin Cargo Domizil hovořil Dr. Thorsten Klaas z univerzity v St. Gallen. Dříve ztrátový systém švýcarských drah je dnes v zisku; provozují jej čtyři logistické firmy, které využívají skutečnosti, že ve Švýcarsku je v noci zakázán provoz kamionů. To dává konkurenční výhodu noční přepravě po železnici kombinované se svozem a rozvozem zásilek nákladními automobily.
Ing. Miroslav Hanko dále hovořil o využívání moderních komunikačních kanálů v automobilové logistice. Specifickou oblast logistiky – distribuci léků – představil Ing. Jiří Vácha z farmaceutické společnosti Zentiva. „Řetězec z našeho pohledu začíná u dodavatele a končí v lékárně,“ řekl a podrobně popsal distribuční systém firmy, která ze čtyř distribučních center zásobuje léky středoevropské a východoevropské země.
VIP Logistics Rendezvous nezklamalo očekávání
Nabitý program konference vyvrcholil večerním společenským programem VIP Logistics Rendezvous, který společnost Reliant pořádá každoročně před Vánocemi. Některá odborná témata konference na něm znovu zazněla v neformálních rozhovorech, slavnostní náladu navodila dobrá hudba, dobrou náladu bohaté občerstvení. Program doplnila módní přehlídka a nechybělo v něm ani tradiční předávání certifikátů jakosti ISO – tentokrát je převzali zástupci společností ČD Cargo a chebské Roline Internationale Spedition.
Další ročník logistické konference SpeedChain hodlá Reliant uspořádat v předvánočním období i letos. Pod názvem Logistické synergie by se měli logističtí odborníci opět sejít 3. prosince. Pavel Toman