12. června 2008
Od počátku roku vede českou pobočku logistického koncernu Gefco Gonzague Collong, který v této funkci vystřídal Christopha de Korvera (viz DN 6/08). Nového generálního ředitele společnosti Gefco Česká republika, který dříve působil jako generální ředitel švýcarské a italské pobočky firmy, jsme se po půl roce ve funkci zeptali na jeho dojmy z České republiky.
„S jakými očekáváními jste přišel do České republiky a jak se tato očekávání naplnila?“
„V České republice jsem očekával liberální prostředí otevřené pro podnikání a vzdělané lidi. A právě to jsem zde také nalezl. Musím zmínit, že Gefco vzniklo ve Francii a působilo v západní Evropě. Až po roce 1989 jsme se vydali na východ, abychom využili nových obchodních příležitostí, které v této oblasti vznikaly. Objevovali jsme nové lidi a nové cesty pro podnikání v logistice.
Logistika má dnes v České republice stejné možnosti, jako například ve Francii, ve Švýcarsku nebo kdekoli jinde v Evropě. Výhodou je skutečnost, že místní lidé pracující v oboru logistiky mají dobré znalosti cizích jazyků. Očekával jsem logisticky vyspělou zemi a toto mé očekávání se naplnilo.“
Problémem je rostoucí cena motorové nafty
„Gefco je v ČR známo zejména tím, že zajišťuje logistiku pro závod TPCA Kolín. Předpokládáte, že letošní rok v této spolupráci přinese něco nového?“
„Nemyslím si, že by v našich obchodních vztazích s TPCA Kolín měly nastat nějaké změny. Pro kolínskou automobilku zajišťujeme dodávky montážních dílů i přepravu vyrobených automobilů k odběratelům do zahraničí. Naše vztahy jsou na velmi dobré, profesionální úrovni.“
„Co pokládáte za největší problém pro Gefco v České republice?“
„Jednoznačně to je současný vysoký kurz české koruny vůči euru. Zajišťujeme služby pro společnosti v Evropě, a proto pro nás tato věc v současnosti představuje největší problém.
Druhým problémem je rostoucí cena motorové nafty. Pokud bude nárůst pokračovat i nadále, nezbude nám než začít jednat se zákazníky o tom, že zvýšené náklady je třeba promítnout i do cen za přepravní služby.
Pak je tu ještě otázka získávání kvalitních pracovníků. Díky rychle rostoucí ekonomice je zde zejména pro mladé lidi řada zajímavých pracovních příležitostí. Snažíme se získávat nejlepší zaměstnance a držet si je, není to ovšem vždy jednoduché.“
„Na které další služby se Gefco – vedle spolupráce s TPCA Kolín – v České republice dále zaměřuje?“
„V podstatě všechny dceřiné společnosti skupiny Gefco by měly rozvíjet v každé zemi veškeré aktivity. V oblasti automobilového průmyslu samozřejmě dominuje spolupráce s PSA a TPCA, pro které zajišťujeme řadu dalších doplňujících služeb, například úpravu vozidel v rámci tzv. postprodukčních činností. Patří sem montáž doplňků, třeba autorádií, přídavných světlometů či klimatizace.
V oblasti automobilového průmyslu dominuje spolupráce s PSA a TPCA
Naší další významnou činností je doprava. Máme flotilu kamionů a zajišťujeme vedle TPCA dopravu také pro další společnosti. Provozujeme sběrnou službu, většina zásilek – vedle dílů pro automobily – patří do oblasti hitech či kosmetiky i řady dalších oblastí.
Můj předchůdce ve funkci generálního ředitele Gefco Česká republika Christophe de Korver zahájil také dvě nové činnosti, námořní přepravy a logistické služby. Mým úkolem je nyní tyto aktivity dále rozvíjet. Mimo jiné jsme se rozhodli vybudovat nové logistické centrum na dálnici D1 u Prahy, kde chceme soustředit aktivity pro logistiku.“
„Kterým směrem se budou dále rozvíjet námořní přepravy?“
„V námořní přepravě bude nutné dále zvýšit naše aktivity zejména v importu zboží z Číny. Dnes převážná většina výrobků přichází právě z této země. Je to až neuvěřitelné – před nějakými patnácti či dvaceti lety jsme dováželi výrobky ze Singapuru, Indonésie, Malajsie, z Tchajwanu a podobně. Dnes většina zboží přichází z Číny. Vytvořili jsme proto novou společnost Gefco International Logistics (China) Company, která zajistí přepravní a logistické službu mezi Čínou a Evropou (viz DN 10/08, pozn. red.). Chceme se zaměřit na rozvoj sběrných služeb a doplňujících logistických činností.“
Pavel Toman