Ing. František Komora (ZLZ SR) pro DN

Největší šancí jsou vzdělaní pracovníci

Největší šancí jsou vzdělaní pracovníci

Obor dopravy a logistiky ve Slovenské republice se i v době krize snaží maximálně využít možností, které mu geografické umístění země ve středu Evropy poskytuje. Jeho velká šance do budoucnosti spočívá především ve vzdělávání mladých odborníků, říká prezident Zväzu logistiky a zasielateľstva Slovenskej republiky (ZLZ SR) Ing. František Komora. Právě do oblasti vzdělávání a sdílení aktuálních informací podle něj směřuje také nejvíce aktivit tohoto významného sdružení slovenských zasilatelských a logistických firem.

„Jaké jsou dopady současné ekonomické situace na obor spedice a logistiky ve Slovenské republice?“

„Jsou obdobné jako v ostatních zemích. Došlo k velkému poklesu objemu přepravy, zejména v oblasti automobilového průmyslu a průmyslu zaměřeného na dodávky investičních celků. Ve srovnání s ním je na tom poměrně ,dobře‘ spotřební průmysl, hlavně u produktů každodenní spotřeby.

Krize však asi není natolik hluboká, aby se z ní lidé a politici nevzpamatovali. Je pravda, že zažíváme těžké období, ale nikdo neumírá hlady a zdravotnictví funguje mnohem lépe, než když jsme byli mladí. I když si nemůžeme dovolit koupit všechno, bez čeho se podle reklamy nedá žít, jsme v podstatě nejšťastnější generace Slováků.

Problém je v tom, že jsme si zvykli na myšlenku ,trvale udržitelného růstu‘, kterou prezentují někteří politici. Evropané i Američané již zřejmě zapomněli, že Země neroste a že stále platí také zákon o zachování hmoty a zákon o zachování energie. Proto je pro trvalý růst nutné trvale rostoucí úsilí. Představa, že Američané a Evropané budou pracovat stále méně a budou se mít stále lépe v důsledku ,správné‘ politiky státu, musela skončit tak, jak skončila.

Stát nikde hodnoty nevytváří, může však špatnou politikou hodně pokazit. Zejména když krátkodobý zájem na volebním vítězství převáží nad zdravým rozumem a zodpovědností.

V naší oblasti se návrat do reality projevil ve skutečnosti, že mnohé ,trendy‘ technologické a ,ekologické‘ požadavky zákazníků z nedávné minulosti se ve výběrových řízeních jaksi vytratily a hodnotí se kvalita a cena.“

„Jak slovenským spedičním a logistickým firmám v této situaci pomáhá či naopak nepomáhá legislativa slovenská i evropská? Ve kterých oblastech vidíte největší pro-blémy?“

„Bohužel, co se týká legislativy Evropské unie, získal jsem dojem, že v oblasti školství a dopravy jde přímo proti oficiálně deklarované Lisabonské strategii. Silné politické skupiny v rámci své agendy prosazují dopravu, která není z hlediska kvality akceptovatelná tím průmyslem, který Lisabonská strategie slibuje podporovat.

Navíc politická podpora, kterou díky podpoře odborářů monopolní či téměř monopolní poskytovatelé služeb mají, jim dovoluje úspěšně odolávat pokusům přimět je, aby pruž-něji reagovali na požadavky trhu. A je jedno, zda trh představují zákazníci nebo zasilatelé.

Pokud jde o bezpečnost, mnohé z toho, co obsahují současné iniciativy v oblasti bezpečnosti, by pečlivý hospodář musel stejně učinit. Politici (hlavně v USA) však ve snaze dokazovat veřejnosti svou aktivitu prosazují některá opatření, která jsou podle mne účinná jen omezeně, zato však jsou velmi nákladná.

Podobně je tomu v oblasti ekologie, kde se vžila určitá představa nepřítele životního prostředí a každý, kdo má jiný názor, je zločinec. Paradoxně největším znečišťovatelem jsou osobní vozidla. Automobilový průmysl však zaměstnává mnoho lidí a za volantem každého auta sedí volič, proto si zde politici nedovolí být tak razantní, jako jsou jinde. Tlačí na snižování emisí, ale ne na omezení všech jejich zdrojů. Železnici chrání silné odbory a některé informace (například že po komplexním zhodnocení produkuje železnice spolu se svými zdroji energie někdy více emisí CO2 na přepravenou osobu než autobusová doprava) se k veřejnosti nedostanou. Podobně je tomu s výstavbou dálnic. Slovensko má nejdražší dálnice v Evropě a jejich výstavba je tak drahá i proto, že jsou – na rozdíl od jiných zemí – v celé délce kanalizované. Přesto však úředníci z oblasti životního prostředí v rámci ochrany zdrojů pitné vody odklánějí dopravu například pohonných hmot z kanalizovaných dálnic na nekanalizované silnice nižší třídy a často i přes centra měst. Zkrátka politická agenda vítězí nad zdravým rozumem.

Evropa podle mého názoru z hlediska energetických zdrojů musí mít jako páteř železniční a kombinovanou dopravu. Za současné politické situace je však tato páteř neohebná a právě politická podpora umožňuje, aby taková zůstávala. Toto je a v budoucnosti bude stále větší problém. Australany či Brazilce nezajímá volební výsledek v Evropské unii, když se rozhodují, zda si koupí volkswagen nebo toyotu.“

„Co pokládáte za největší pro-blém a nedostatek slovenské dopravy a logistiky?“

„Kdysi byla největším problémem politika státu v dopravní legislativě. Doba, kdy stát mohl slovenské logistice pomoci a nepomohl, spíše naopak, je už pryč, a proto je bezpředmětné o této otázce hovořit. I když se v poslední době snaží napravovat chyby, správný čas je už pryč.

V éře globalizace představuje podle mne velikost Slovenska a síla slovenských dopravců největší problém. A paradoxně u těch slovenských subjektů, které jsou (na slovenské poměry) relativně silné, je zase problémem jejich schopnost reagovat na potřeby trhu a zapojovat se do mezinárodních struktur.

Tyto struktury jsou většinou vytvářené a řízené ze zahraničí. A jinak to ani logicky být nemůže. Postupně se prosazují nadnárodní subjekty a je to i k prospěchu ať už spotřebitelů či průmyslu na Slovensku. Slovenské subjekty však postupně ztrácejí pozice. Tato slabina má dopad na všechny související oblasti. Je však otázkou, zda má vůbec smysl bavit se o ,slovenské‘ dopravě a logistice. Bez ohledu na členství v Evropské unii jsou zasilatelé a logistici jako první odsouzeni spolupracovat a každodenní praxe je nutí být největšími ,internaciona­listy‘. Zatím se jako pro-blém jeví i naše největší šance do budoucnosti, a to je vzdělávání a kultivování pracovní síly.“

„V čem tedy vidíte naopak úspěchy logistiky na Slovensku a v čem konkrétně spočívají její šance pro další rozvoj?“

„Slovensko, a zejména region Bratislavy, mají obrovskou geografickou výhodu. Té se do značné míry podařilo využít hlavně díky soukromému sektoru a velkým zahraničním hráčům. Ti správně vycítili příležitost a objem investic do logistiky na Slovensku utěšeně rostl.

Co se týká šancí do budoucnosti, budu se opakovat. Ze zdrojů, kterých by se dalo využít, se v našem případě dá stavět jen na pracovní síle. Pokud budeme mít kvalitní pracovníky, máme šanci. Když budeme nabízet to, co nikdo nechce, nekvalitu, nebo budeme drazí, nikdo nás nebude potřebovat.

Bohužel změny v oblasti školství, které učinila minulá vláda a současná v nich pokračuje, jsou podle mne velkou chybou. Zodpovědnost za rozhodování o osudu dětí se hodila na bedra rodičů, kteří často nemají dostatek informací. Školy jsou navíc motivovány finančními nástroji, aby nabízely rodičům vzdělávání, které je nízkonákladové, přizpůsobené možnostem škol, má však jen malé reálné šance na uplatnění.

Naše šance spočívá v tom, že náš systém vzdělávání začne co nejdříve produkovat absolventy, kteří budou žádaní v Evropě i ve světě. A to jsou studijní obory, které jsou pro rozmazlené Evropany ,těžké‘. Kdo si to uvědomí jako první, má šanci být úspěšný. Kdo ne, bude si krizi opakovat, dokud nepochopí.“

„Jaké úkoly řeší Zväz logistiky a zasielateľstva Slovenskej republiky v současné době, jak pomáhá firmám, co připravuje do budoucna?“

„Hlavním tématem je v současnosti hospodářská krize. Vzhledem k tomu, že ZLZ SR sdružuje v rámci oboru konkurenty a současně máme snahu reagovat na tento problém, zaměřili jsme se na poskytování co největšího množství informací a na vzdělávání. Je už věcí jednotlivých firem, jak zareagují. Jednáme s více institucemi, které by svými vzdělávacími programy mohly pomoci překonávat bariéry současného školství a zvýšit úroveň pracovní síly v naší branži.

ZLZ SR spolu se Žilinskou univerzitou akreditoval u světového sdružení zasilatelů FIATA kurz Spediční expert FIATA, který umožní další vzdělávání pracovníků. První turnus tohoto vzdělávání právě probíhá.

Na listopad jsme připravili odbornou konferenci o logistice a zasilatelství pro odborníky z oboru, logistiky, kteří působí v oblasti obchodu a průmyslu. Nejde nám o nějakou komerční záležitost zaměřenou na skrytou reklamu, ale o to, aby konference poskytla odborníkům z oblasti logistiky skutečně důležité informace. Jsou zavaleni informacemi podobně, jako jsou naše schránky přeplněné reklamními letáky. Proto ZLZ SR organizuje pro odborníky toto setkání zdarma.

Také legislativa a její připomínkování jsou samozřejmě důležitou součástí naší práce. V poslední době se nám obnovil problém s poštovním zákonem, který jsme museli řešit. Slovenská republika také zatím nepřipojila svůj podpis pod Rotterdamská pravidla. Menší zásahy si vyžádala i jiná legislativa, ale nic mimo obvyklý rámec naší činnosti. Samo-zřejmě že problémy s legislativou jsou a budou trvat zřejmě i nadále.“

Pavel Toman

spinner