20. prosince 2007
Finsko má ve srovnání s Českou republikou jen asi polovinu obyvatel, ale co do rozlohy je to země srovnatelná s Německem. Tak nízká hustota obyvatelstva představuje podle Görana A° berga, regionálního manažera společnosti Schenker pro východní Evropu, pro všechny poskytovatele logistických služeb ve Finsku obrovskou výzvu. Pro hlavní logistickou divizi Německé dráhy o to větší, že má v plánu dotáhnout Finskou poštu, která na finském trhu logistických služeb zaujímá se značkou Itella vedoucí pozici.
Logistika je jedním ze tří hlavních nosných sloupů aktivit mateřské skupiny Deutsche Bahn a největší měrou ji zajišťuje právě Schenker AG, jejíchž 55 tisíc zaměstnanců loni na celém světě vytvořilo obrat 13,25 miliardy €. Ve Finsku podnik nabízí nejen národní a evropskou pozemní přepravu (v tomto oboru je již nyní finskou jedničkou) a leteckou a námořní přepravu ve své světové síti, ale také smluvní logistiku a supply chain management. Právě tyto aktivity mají před sebou i na vyspělém finském trhu stále skvělé perspektivy, protože také ve Finsku většina výrobních podniků o jejich outsourcingu teprve uvažuje.
Na devatenácti finských pracovištích Schenker zaměstnává celkem 1800 zaměstnanců a jeho obrat v nejvýchodnější severské zemi loni dosáhl téměř 540 milionů €. Stejně jako jinde je i ve Finsku strategie značky založena na důrazu na tři hlavní průmyslová odvětví (automotive, hi-tech/elektronika a rychloobrátkové zboží) a průběžné investice do lidských zdrojů, informačních technologií a infrastruktury, řekl v listopadu v Helsinkách při návštěvě skupiny evropských novinářů Detlev Trefzger, člen představenstva Schenker AG zodpovědný za smluvní logistiku a supply chain management.
Společnost se přitom snaží vyvíjet jednotná řešení pro každé konkrétní odvětví a využívat místních specifik, kterými je ve finském případě například poměrně vysoký podíl železniční dopravy a mimořádný význam trajektového spojení se zbytkem Evropy.
Výjimečné zařízení
K upevňování pozice značky přispívá nové multimodální centrum, které Schenker otevřel letos v dubnu v pátém největším finském městě Turku a jež se okamžitě stalo novým centrem jeho aktivit na finském trhu. I na finské poměry výjimečné nové zařízení spojuje na jednom místě silniční, železniční, námořní a leteckou přepravu a současně slouží jako výkonné distribuční centrum. Schenker je koncipoval s cílem dosažení maximální efektivity, kvality služeb, hospodárnosti a také bezpečnosti.
Turku je s četnými spoji rychlých trajektů významnou dopravní křižovatkou celého regionu jihozápadního Finska. Jeho přístav je druhý největší v zemi. Těží především ze své všestrannosti; prochází jím široká paleta zboží od osobních vozidel pro finský a ruský trh až po exportní produkci finských dřevařských firem.
Na ploše 30 tisíc m2 v něm Schenker vybudoval zařízení vybavené nejmodernější technikou, zabezpečené (a certifikované) podle bezpečnostních standardů sdružení TAPA. Krytá plocha 22 tisíc m2 zahrnuje sedm separátních prostor o rozloze 3100 m2, v nichž lze podle potřeby nastavit různou teplotu, a 29 nakládacích ramp.
Centrum pojme najednou až 45 tisíc palet pro rychloobrátkové zboží. Dostatek místa nabízí i pro všechny potřebné dodatečné služby, jako například přebalování, komisionování, zhodnocování a montáž. V neposlední řadě je vybaveno také pro manipulaci s nebezpečnými věcmi.
Železniční vagony se překládají přímo na rampě terminálu, kam mohou zajíždět vozy s oběma rozchody – evropským (slouží především pro následnou dopravu ve Švédsku) i ruským. „S ohledem na rostoucí objemy představuje přímé železniční napojení na Rusko významnou konkurenční výhodu,“ poznamenal Detlev Trefzger.
Jedním ze zákazníků centra je německý výrobce bílé techniky Miele, s nímž letos Schenker uzavřel smlouvu o zajištění komplexních logistických služeb. Ze skladu v Turku má firma, která ve Finsku ročně prodá na 80 tisíc spotřebičů, dosah k 95 procentům populace do 24 hodin; výjimku tvoří jen obtížně dostupné osady v Laponsku a na nespočetných ostrůvcích v Botnickém a Finském zálivu.
Nejen Turku
Nový terminál v Turku je ovšem jen jedním z několika zařízení společnosti Schenker ve Finsku. Velký význam má vedle něj také například konečný terminál Transsibiřské magistrály ve Finsku – v městě Kouvola na východě země. Schenker v něm kromě logistického zařízení provozuje i kontejnerový terminál určený speciálně pro železniční přepravy
do Ruska a na Dálný východ, který nyní těží z boomu ruského tranzitu. Vůbec největší je ovšem centrum dceřiné společnosti Schenker Rengaslinja Oy v Nokii. Na zařízení s plochou 80 tisíc m2 převedl celé své skladové hospodářství největší severský výrobce pneumatik Nokia Tyres.
Šest milionů balíků
Na rozdíl od většiny ostatních evropských zemí je v nabídce společnosti ve Finsku i balíková služba, kterou Schenker převzal při akvizici společnosti BTL. Jeho celkem 140 zaměstnanců na tomto úseku ročně přepravuje kolem šesti milionů zásilek. S pěti sty přijímacími místy na celém území Finska Schenker šlape na paty hlavnímu konkurentovi, dopravci Matkahuolto, který své linkové autobusy využívá pro rozvoz balíkových zásilek.
V případě balíkových služeb je hlavním centrem sítě Schenker hala v terminálu společnosti v Helsinkách. Aby dokázal pokrýt rostoucí poptávku, investoval v ní Schenker 1,5 milionu € do výstavby nové třídicí linky. Do jednoho z třiceti směrů nyní balíky v rychlosti 120 metrů za minutu automaticky navádí moderní trojrozměrný skener čárových kódů. Po instalaci zařízení se kapacita zařízení zvýšila na šest tisíc balíků v hodině.
Během hlavní předvánoční sezony, která trvá od začátku listopadu až do poloviny prosince, se počet odeslaných balíčků výrazně zvyšuje. Během těchto několika týdnů se do toho musí zaměstnanci společnosti Schenker řádně „obout“, aby mohl Joulupukki, finský Santa Claus, nadělit všechny digitální fotoaparáty, mobilní telefony, LCD obrazovky, MP3 přehrávače a další dárky včas.
Luboš Spálovský