Schenker

Schenker rozsáhlými investicemi upevňuje pozice na kdysi domácím trhu

Rakouská spediční firma Gottfrieda Schenkera založená v roce 1872 ve Vídni si vybudovala mimořádně silné postavení nejen v zemích tehdejšího Rakouska-Uherska, ale i v okolních zemích východní a jižní Evropy a v Pobaltí. V roce 1873 Schenker vypravil po železnici první mezinárodní hromadnou sběrnou zásilku – z Paříže do Vídně. V Praze, Budapešti a Bukurešti založil první zastoupení již o rok později a až do konce druhé světové války byl v oblasti jednou z největších firem v oboru. Po nucené přestávce od roku 1948 do pádu komunismu nyní – již jako součást impéria Německé dráhy – své pozice na kdysi prakticky domácím trhu opět rychle upevňuje.

Schenker je prostřednictvím podniku Stinnes ve vlastnictví Německé dráhy od roku 2002. Vedení Německé dráhy v následujícím období předpokládá významnou expanzi této hlavní spediční a logistické divize Stinnese právě v nových členských zemích Evropské unie, a to při maximálním možném využití železniční dopravy. „Naše výrazné zastoupení na východoevropských trzích spolu s naší železniční kompetencí nám zajišťuje rozhodující konkurenční výhodu a vytváří ty nejlepší předpoklady pro to, abychom se na tomto trhu budoucnosti dále rozvíjeli,“ řekl Bernd Malmström, nejvyšší představitel DB zodpovědný za dopravu a logistiku.

Prakticky okamžitě po pádu železné opony Schenker otevřel ve většině zemí regionu včetně tehdejšího Československa, kde měl ještě před válkou přes dvacet kanceláří, vlastní zastoupení. V současné době již v nových členských zemích unie na celkem 76 pracovištích zaměstnává 2600 pracovníků.

„V nových zemích se bude zvyšovat poptávka po komplexních logistických řešeních a dodávkách just-in-time, očekáváme také výrazný nárůst počtu kusových zásilek,“ řekl na konci září při prezentaci aktivit společnosti na Slovensku předseda představenstva Schenker & Co AG a její regionální ředitel pro střední a jihovýchodní Evropu Elmar Wieland. I když v současnosti největší investicí evropské jedničky v oblasti pozemní přepravy je výstavba terminálu v belgickém Willebroeku (51 tisíc m2 pro umístění 75 tisíc palet), na rozvoj své sítě v zemích střední a východní Evropy Schenker vynakládá ohromné prostředky. Jen v České republice, kde již provozuje například moderní terminál v Rudné u Prahy, letos zahájil výstavbu zařízení v Liberci (investice ve výši 4,8 milionu €) a na příští rok plánuje podobné projekty v Plzni a v Brně (3,7; respektive 2,8 milionu €). Největší logistické centrum v oblasti – v Polsku nedaleko Katovic – s plochou 7000 m2 by měl otevřít ve třetím čtvrtletí příštího roku.

Slovensko: nový terminál na evropské úrovni

Zatím posledním velkým dokončeným projektem je moderní logistické centrum, které Schenker v listopadu loňského roku otevřel v Bratislavě. Zařízení v městské části Petržalka, které vedení společnosti na konci září představilo zástupcům odborných médií, má ideální polohu – nalézá se v těsné blízkosti hranic s Maďarskem a Rakouskem a disponuje vý–borným napojením na dopravní infrastrukturu. Areál poskytuje na skladové ploše 3400 m2 prostor pro uskladnění až šesti tisíc palet. Vedle toho nabízí i 1200 m2 kancelářské plochy.

spinner