10. července 2008
V Barceloně se ve dnech 3. až 6. června uskutečnil desátý ročník jedné z hlavních výstavních akcí středomořské logistiky – mezinárodního veletrhu logistiky a manipulační techniky SIL 2008. Na reklamních billboardech po celém městě výstavní správa připomínala, že za jubilejním veletrhem stála spousta práce. Vynaložené úsilí bylo ovšem na jeho podobě skutečně vidět.
V nových prostorách, s vystavovateli z celého světa a téměř nevyčerpatelným doprovodným programem – podle ředitele veletrhu Enrique Lacalla se SIL desátým ročníkem definitivně vypracoval do první ligy evropských logistických akcí. Galapřehlídku nejen španělské logistiky přijel do nového místa konání na výstavišti Gran Via barcelonských veletrhů otevřít dokonce sám španělský král Juan Carlos I.
Středomoří i Latinská Amerika
Podle Enrique Lacalla se veletrhu především podařilo přesáhnout rámec Evropy. Mimořádně užitečná mohla být jeho návštěva nejen pro zájemce o dění na Pyrenejském poloostrově, ale i v zemích Maghrebu a vůbec celém Středomoří a samozřejmě také v jazykově spřízněné Jižní a Střední Americe. Hlavní hostující zemí byla sice portugalsky hovořící Brazílie, ale své plány na veletrhu představily například také Mexiko a Chile.
Mezi nejvýznamnější brazilské vystavovatele patřil největší přístav Jižní Ameriky Santos, který na 7500 kilometrů dlouhém brazilském pobřeží sehrává mimořádnou roli. Podle představitelů přístavní správy Santos do roku 2019 plánuje investice v řádu stovek milionů €. Pro Brazílii, jejíž obchodní výměna probíhá z 80 procent po moři, to je zásadní otázka.
V orientaci na Jižní Ameriku hodlá veletrh pokračovat i v příštích ročnících – napřesrok se hostující zemí stane Panama.
Zóna volného obchodu se blíží
Hlavní pozornost všech účastníků veletrhu se ovšem – kromě současného vývoje ceny ropy, která právě během jeho konání prorazila hranici 130 USD za barel – soustředila na spolupráci v regionu, jehož se hlavní katalánské město cítí být nejvýznamnějším centrem. Ústředním tématem byla zóna volného obchodu ve Středomoří, která má od roku 2010 vzniknout jako regionální jednotný trh.
O možnostech realizace nejrůznějších evropských projektů s ohledem na rozvoj středomořského logistického prostoru jednali zástupci deseti středomořských zemí od Španělska přes země Maghrebu a Egypt až po Turecko na 6. ročníku reprezentativního dvoudenního setkání Fórum středozemní logistiky a dopravy. Jeho hlavním hostem bylo letos Turecko. Důležitou bránu pro obchod s asijským kontinentem na setkání reprezentoval turecký ministr dopravy Binali Yildirim.
Shodou okolností rovněž v průběhu konání veletrhu přijal Evropský parlament společné usnesení o Unii pro Středomoří v rámci tzv. barcelonského procesu, jehož cílem je užší propojení evropsko-středomořské oblasti. S poslanci Evropského parlamentu se účastníci fóra shodli na tom, že regionu chybějí přímé zahraniční investice, a vyslovili se pro založení evropsko-středomořské investiční a rozvojové banky. Zástupci afrických zemí by uvítali i volný pohyb služeb, včetně logistických.
Zástupce Egypta Alaa Ezz si v této souvislosti postěžoval, že země severní Evropy dokáží na dopravní projekty čerpat daleko více prostředků z unijních fondů, a vyzval všechny země regionu k intenzivnější mnohostranné spolupráci.
Účastníci fóra přivítali současnou iniciativu francouzského prezidenta Nicolase Sarkozyho ke zintenzivnění styků mezi Evropskou unií a Středomořím, ale vyslovili se pro to, aby centrem spolupráce EU 27 a Med 10 zůstala její kolébka – Barcelona.
Summit středomořských přístavů
Součástí doprovodného programu byl dále summit správ středomořských přístavů, které na vrcholné akci jednaly především o koordinaci rozvoje, financování a řízení přístavů a terminálů v příštích dvou letech.
Pro zájemce byly dále připraveny konference o přístavní logistice, železniční konference, konference automobilových výrobců ANFAC, Supply Chain Outsourcing
Forum, konference o logistických nemovitostech a řada dalších akcí. Pro běžné návštěvníky byly přitažlivé praktické ukázky manipulační techniky a nejnovějších technologií v oblasti skladování a intralogistiky.
Ambice veletrhu potvrdila i závěrečná bilance, podle níž letos hostil kolem tisícovky vystavovatelů a padesáti tisíc návštěvníků, z toho čtyřicet procent ze zahraničí.
Další ročník, SIL 2009, se v Barceloně uskuteční ve dnech 9. až 12. června příštího roku.
Luboš Spálovský