Klub dopravního práva jednal o elektronizaci přepravních dokladů

Svaz spedice a logistiky

Klub dopravního práva Svazu spedice a logistiky zaznamenal na své prosincové schůzi největší počet účastníků za celých pět let své exis-tence. Jednání se za předsednictví JUDr. Miloše Pohůnka zúčastnili nejen odborníci z obchodních a právních útvarů členských podniků, ale i zástupci řady právních kanceláří, pojišťoven a také Právnické fakulty UK. Klub mimo jiné jednal o právních aspektech elektronizace. Podkladem pro toto jednání se staly výsledky mezinárodní konference, která se pod názvem Dopravní právo v elektronickém věku uskutečnila loni v listopadu v Lisabonu a zabývala se právními a praktickými aspekty elektronických smluvních vztahů v dopravě zboží – po silnici, železnici, po moři a multimodálně. Účastníci jednání Klubu dopravního práva se seznámili se stavem elektronizace v těchto oborech. Jejich zájem se soustředil zejména na problematiku silniční dopravy, především mezinárodní úmluvy CMR. Zatímco v ostatních dopravních oborech již právní rámec pro elektronizaci přepravních dokladů existuje (například letecká Úmluva Montreal 99) nebo je v pokročilé fázi přípravy, mezinárodní silniční doprava zatím v této oblasti vykazuje největší deficit. Úkolem je dosáhnout toho, aby komplexní úprava elektronické podoby nákladního listu CMR poskytovala důkazní možnosti na úrovni současných papírových dokladů a současně přinesla nové prvky, které umožňuje využívání elektronického zpracování dat. Již v letošním roce by mělo OSN pokročit s přípravou Protokolu k Úmluvě CMR, který by elektronickou formu legalizoval. Z činnosti mezinárodních organizací Sekretariát SSL účastníky jednání klubu informoval o činnosti mezinárodních vládních i nevládních organizací působících v právní oblasti. Informace se týkaly zejména OSN a její skupiny UNCITRAL, která připravuje novou námořní úmluvu, a Evropské hospodářské komise OSN EHK, která vyvíjí aktivity na úseku úmluv CMR, TIR a AETR. Dále Evropské unie s jejími novými směrnicemi a soudním řízením proti státům, které přijaté směrnice neaplikují. Zazněly rovněž informace o činnosti mezivládní právní organizace UNIDROIT, mezivládní drážní organizace OTIF a o stavu ratifikace nové úmluvy COTIF, nevládní spediční organizace FIATA a jejích závěrech v oblasti leteckého a námořního práva, i o nevládním spedičním sdružení CLECAT a jeho aktivitách v oblasti obrany proti terorismu s důrazem na bezpečný dodavatelský řetězec.

Nová definice spedičních a logistických služeb Kongres FIATA loni v září v jihoafrickém Sun City přijal definice spedičních a logistických služeb, které navrhl CLECAT. Podle definice jsou „spedičními a logistickými službami veškeré služby vztažené k přepravě (vykonávané jedním druhem dopravy nebo multimodálně), například sdružování, skladování, manipulace, balení nebo distribuce zboží, jakož i pomocné a poradenské služby s nimi spojené včetně – ale nikoli výlučně – celních a daňových věcí, deklarování zboží pro úřední účely, zajišťování pojištění zboží a příjmu nebo zajišťování plateb a dokladů týkajících se zboží. Spediční služby rovněž zahrnují logistické služby s moderními a komunikačními technologiemi ve vztahu k přepravě, manipulaci nebo skladování zboží a de facto celkový management dodavatelského řetězce. Tyto služby mohou být prováděny na míru za účelem pružného zajištění poskytovaných služeb.“

Změna podmínek a pojištění Klub se dále zabýval změnou zasílatelských podmínek SSL a záměrem lépe definovat odpovědnost speditéra zejména v případech omezené odpovědnosti dopravce. Na pořadu jednání byla dále problematika pojištění (a nedostatečného pojištění autodopravců jezdících do SRN), s ukázkami zahraničních soudních případů i výměnou zkušeností z podnikové právní praxe. (jk)

spinner