Michal Peter (NYK Logistics Czech Republic) pro DN

Velké příležitosti se otevírají v oboru farmaceutické logistiky

Velké příležitosti se otevírají v oboru farmaceutické logistiky

Problémy světové ekonomiky zasáhly loni naplno téměř všechny průmys-lové obory. Následky hospodářské stagnace dopadly i na obory logistiky a dopravy, které se musely vyrovnávat s nižšími objemy přepravovaného zboží a klesající poptávkou po logistických službách. O tom, jak si v této situaci vedla česká dceřiná společnost japonského koncernu NYK – NYK Logistics (Czech Republic), s. r. o., jsme hovořili s jejím generálním ředitelem Michalem Peterem.

„Jak dopadl pro NYK Logistics loňský rok?“

„NYK Logistics účtuje podle japonského fiskálního kalendáře, a protože se v tuto chvíli nacházíme v jeho posledním kvartálu, úplné výsledky budeme znát zhruba až začátkem dubna. Přesto již dnes víme, že výsledek bude lepší než v roce předcházejícím. Krizi pociťujeme již skoro dva roky v logistice pro automobilový průmysl, protože tam byl pokles výroby výrazný a manipulované objemy se lišily od těch, pro které jsme měli kalkulované ceny.

Globální dopady ekonomické situace se dotkly ve skupině NYK prakticky všech divizí. Skupina NYK, která se dosud profilovala jako 3PL provozovatel, mění směr a chce eliminovat rizika z provozování vlastních aktiv – lodě, letadla, sklady a podobně. Tato situace zrevidovala smělý plán rejdaře NYK Line operovat v roce 2010 tisíc nákladních lodí a stejně tak potřebu utlumit expanzi leteckého dopravce NCA.“

„Museli jste učinit významná opatření, abyste dokázali čelit ekonomické krizi?“

„Nejdříve jsme museli provést zásahy do struktury našeho myšlení a způsobu dosavadního řízení svěřených týmů a provozů. Interní procesy vyhovující v minulých letech se staly zastaralými a ne plně funkčními. Využili jsme toho, že nebylo tolik implementací nových projektů, a vrhli se více na personalistiku. Za účasti externích konzultantů již několik měsíců pracujeme na zvýšení efektivity řízení a komunikace klíčových manažerů naší společnosti. Rovněž jsme se zaměřili na posílení týmu obchodníků. Cílem je důraz-nější a soustavnější oslovování trhu a rovněž zvýšení naší interní kapacity v případě mezinárodních tendrů.“

„Jak se vyvíjela vaše činnost v jednotlivých oborech?“

„V automobilovém průmyslu se situace hodně změnila, tradiční výrobci a jejich dodavatelé značně redukovali výrobu. To se projevilo v ještě větším tlaku na logistické firmy, aby snižovaly ceny za služby. Požadavky na další deseti- až dvacetiprocentní snížení cen není již možné realizovat osekáváním jednotkových nákladů, ale jen změnou logistického konceptu zákazníků i logistických partnerů. Možná proto jsme v loňském roce zaznamenali větší zájem nejaponských výrobců o japonskou logistiku.

V oblasti retailu jsme zvýšili v loňském roce kapacitu našich skladových prostor pro suché potraviny řádově o tři tisíce čtverečních metrů. V tomto segmentu jsme nezaznamenali pokles, naopak přicházeli noví zákazníci, kteří využívají synergických efektů dodávek do distribučních center ve střední a východní Evropě. Očekáváme proto, že i letos by se tento obor mohl vyvíjet rovněž pozitivně.

NYK Logistics Evropa převzalo pro rok 2010 odpovědnost za řízení nové akvizice – společnosti LCL Group, která se zabývá distribucí produktů rychle podléhajícím zkáze a zajišťuje veškeré operace od příjmu u pěstitelů, kontrolu kvality, trans-port, skladování, přebalení až po rozvoz do obchodních řetězců. LCL využívá našich lokálních kapacit a kontaktů a my se od nich naopak učíme nové procesy v rámci provozu i prodeje.“

„Velký boom zažívá v logistice obecně farmacie…“

„Tento obor má také pro skupinu NYK z řady důvodů velkou prioritu. Narůstající objemy výroby generických léčiv zvyšují poptávku na přepravy z Indie a z Číny a následné služby primární distribuce, tedy až po dodání do regionálních distribučních center. Zde můžeme využít již zavedené globální sítě, kterou používáme pro dodávky nepotravinových produktů pro obchodní řetězce v Evropě. Druhá část, sekundární logistika, která je věcí převážně regionálních obchodních zastoupení, je rovněž v zorném poli našeho zájmu.

Dnes máme v rámci Evropy zhruba patnáct hlavních zákazníků z oblasti farmacie, kteří už spolupracují s různými pobočkami NYK Logistics. Na to chceme v České republice dále navázat a nabídnout řešení na základě našich vlastních kapacit nebo kapacit našich smluvních partnerů v oblasti skladování i dopravy.“

„Jaké příležitosti vidíte pro budoucí NYK Logistics v České republice?“

„V tuto chvíli nemáme v České republice ve fázi přípravy žádný velký projekt. Snažíme se využívat stávající klientelu a rozšiřovat portfolio našich služeb. Bohužel vnímáme pokles zájmu velkých investorů o Českou republiku a stejně tak i přesun projektů na regionální distribuční centra do Polska a na Slovensko. Nepřehledný postoj politické reprezentace k zavedení eura, vzrůstající náklady v dopravě a logistické infrastruktuře, nestabilní politická situace, to jsou jevy, které vůbec nepodporují naši konkurenceschopnost v rámci střední a východní Evropy.

Přesto věříme, že ekonomika co nejdříve opět nabere tempo, v Česku zvítězí zdravý rozum a pak se naši stávající i potenciální zákazníci ujistí, že náš region a v něm působící společnosti jsou stále atraktivní s ohledem na dobrou polohu, vysokou kvalitu servisu a slušnou úroveň cen.

Letošní rok je pro NYK Logistics významný i tím, že se zahájil proces integrace s další dceřinou logistickou společností skupiny NYK. Detaily konceptu zatím nejsou uvolněny ke zveřejnění, avšak jakmile to bude možné, rádi o nich budeme čtenáře Dopravních novin informovat.“

Pavel Toman

spinner