11. listopadu 2004
V červenci přinesly Dopravní noviny zprávu o slavnostním otevření logistického areálu Northpoint na severním okraji Prahy u dálnice D8 (viz DN 30/2004). Po téměř půl roce provozu Northpointu jsme se s několika otázkami obrátili na Romana Řeháka, jednatele developerské společnosti Pinnacle (dříve Nový Karlín Development Partners), která Northpoint buduje společně se zahraničním investorem The Europa Fund.
„Jak pokračuje rozvoj Northpointu?“
„Z plánovaných sedmi logistických objektů je zatím hotov jeden, který už má i svého vlastníka. A nyní připravujeme zahájení stavebních prací na dalším objektu. Máme již stavební povolení, v současnosti vybíráme stavební firmu a předpokládáme, že na jaře bychom mohli znát dalšího nájemce v Northpointu. Tento postup bychom chtěli každým rokem opakovat a Northpoint tak postupně rozšiřovat.
V celém areálu jsme dokončili inženýrské sítě včetně přípojných míst pro budoucí haly. Dokončujeme také vysokonapěťové kabelové páteřní připojení a budeme tak moci odstranit dočasné nadzemní vedení.“
„Hodláte připravenou plochu prodávat, anebo chcete stavět vlastními prostředky a hotové objekty pronajímat?“
„Ze sedmi stavebních objektů pro distribuční skladování bychom chtěli čtyři z nich – o ploše od 14 do 21 tisíc čtverečních metrů – postavit vlastním nákladem a nabídnout je do pronájmu. Další plochy chceme mít připraveny jako flexibilní zálohu. Podle našeho základního záměru mají být tyto plochy připraveny na prodej jednomu velkému distributorovi či logistické firmě, je však možné je také rozdělit a prodávat každou zvlášť.“
„Připravujete i další podobné projekty?“
„The Europa Fund již prostřednictvím jiné akviziční struktury vlastní kompletně dokončený areál v Praze–Ruzyni, s odpovídajícím názvem Westpoint. A ještě dalším projektem je logistický park na patnáctém kilometru dálnice D1. Nachází se na jih od hlavního města, a proto bude logické nazývat ho Southpoint. V tuto chvíli probíhá územní řízení a připravujeme projektovou dokumentaci pro výstavbu dopravní a technické infrastruktury. V této lokalitě je ovšem oproti Northpointu poněkud náročnější terén s dvanáctimetrovým výškovým rozdílem, a tak bude třeba zemních prací značného rozsahu. I v tomto případě předpokládáme, že větší část areálu poskytneme na prodej a sami budeme stavět na menší části.“
„Vaše společnost je developerem těchto zařízení. Jste také jejich provozovatelem?“
„Jsme developerem a zároveň spoluvlastníme zhruba pět procent vlastnické struktury. A než dojde k dokončení výstavby, jsme současně i správcem areálu. Je výhodné, když se u jednoho subjektu soustřeďuje řízení všech technických i provozních záležitostí. A my víme, co již je v logistickém areálu v provozu, co se právě sta-
ví a podobně. To usnadňuje rozhodování. Až bude areál zcela dokončen, kontrahujeme specializovanou firmu, která bude areál provozovat.“
„Často se hovoří o konceptu takzvaných veřejných logistických center (VLC), určených i pro menší firmy, na jejichž budování a provozu se podílí veřejný i soukromý sektor. S takovými centry je možné se setkat v Německu, Itálii a v jiných zemích. Domníváte se, že i u nás vede cesta tímto směrem?“
„Myšlenka VLC má smysl, protože z pohledu velkého investora je výhodnější pronajímat či prodávat spíše velké plochy. Například my v tuto chvíli nemůžeme uspokojit zájemce, který potřebuje patnáct set či tisíc čtverečních metrů plochy. Přitom tato poptávka zde existuje a symbióza veřejného a soukromého sektoru by mohla rozšířit škálu možných pronájmů. Určitý problém však vidím v tom, že podnikatelský sektor se zatím drží především automobilové dopravy, zatímco myšlenka VLC předpokládá intermodalitu. Ovšem železniční doprava v sobě skrývá značný potenciál a v budoucnu snad bude moci v některých oblastech s úspěchem konkurovat těžké kamionové dopravě. Pak bude třeba, aby existovala také odpovídající překladiště a v městských aglomeracích uskutečňovala rozvoz už jen dodávková vozidla.
Symbióza veřejného a soukromého sektoru by mohla rozšířit škálu možných pronájmů
Myslím si, že na současném trhu, který se neustále vyvíjí, mohou žít soukromá i veřejná logistická zařízení vedle sebe. Zajímavé také bude, jakým způsobem bude privátní kapitál do těchto projektů vstupovat. Důležitá bude především otázka právní jistoty – jak nastavit takový smluvní vztah, který nebude možné zpochybnit ani po mnoha letech. V praxi ovšem privátní iniciativa bude vždy o krok napřed a půjde o to, jak bude veřejný sektor schopen poskytnout alespoň částečně odpovídající ode-zvu. Zájmy soukromého a veřejného sektoru se však navzájem nevylučují. Jenom je třeba, aby obě oblasti dokázaly nalézt společnou cestu.“
Pavel Toman