Hraniční spedice

Západočeští speditéři nevylučují další protesty

Pokud se Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR nezačne do konce příštího týdne zabývat kompenzacemi pro stovky speditérů, kteří budou po vstupu země do EU propuštěni, hodlají spediční firmy v příštím týdnu pokračovat v protestních akcích. Akce by měly mít opět charakter stávky soukromých speditérů na velkých hraničních přechodech. Minulý týden to na největším západočeském přechodu Rozvadov uvedl člen představenstva svazu hraničních speditérů (SHCACA) Rudolf Želinský.

První varovná stávka se uskutečnila již 27. února. Většina hraničních firem nevydávala řidičům kamionů na osmi přechodech s Německem a Slovenskem záruky a tranzitní doklady. Po této první akci zaslal svaz premiérovi popis průběhu protestů.

„Spolu s ministerstvy průmyslu a dopravy, která pochopila, že situace je vážná, jsme nyní připravili podklady pro ministerstvo práce. Tento resort by měl předložit vládě návrhy řešení,“ uvedl Rudolf Želinský. Ministerstvo práce však zatím žádné kroky nepodniklo a se svazem dosud nejednalo, i když po první blokádě údajně ústně přislíbilo, že kompenzace pro propouštěné pracovníky bude řešit.

Po květnovém vstupu do EU přijde podle Rudolfa Želinského o práci 3000 z 3500 p­racovníků v celé zemi. Na tuto situaci podle něj svaz upozorňuje už dva roky. Nyní navrhuje, aby člověk, který si v příhraničí nezajistí jinou práci, měl nárok na kompenzaci ve výši 20 tisíc Kč, což odpovídá spodní ceně kurzu celního deklaranta. Svaz tvrdí, že se jeho firmy 13 let staraly, aby státní pokladna nepřicházela o desítky milionů na celních daňových únicích.

„Úřady práce nám nemohou pomoci, žádné rekvalifikační programy ani kurzy nenabídly. Nejsou peníze ani lektoři,“ řekl Rudolf Želinský. Na Rozvadově pracuje 300 speditérů, z nichž od května zůstane desetina, neboť spediční firmy budou vyřizovat už pouze doklady řidičů směřujících do nebo ze zemí mimo EU.

Blokáda speditérů na konci února nezpůsobila na žádném západočeském přechodu kolize, kromě verbálního napadání. Řidiči o akcích věděli, doklady si většinou zajistili na vnitrozemských celnicích. Kamiony čekaly na hranicích stejně dlouho jako jindy. Podle názoru svazu však i tak stávka měla smysl — zejména proto, že úřady i lidé už vědí, co jsou to soukromé hraniční spedice.

(čtk)

spinner