27. července 2006
České dráhy, a. s., se na základě vykázaného objemu veřejné přepravy zboží v loňském roce mezi všemi železničními dopravci v Evropské unii zařadily na páté místo. V případě srovnatelné míry zpoplatnění infrastruktury železniční dopravní cesty v Rakousku a Francii by ČD zřejmě mohly pomýšlet i na vyšší pozice. Žebříček železničních společností sestavila Mezinárodní železniční unie (UIC). Zajímavé je především srovnání nákladní přepravy ČD Cargo s postavením FS Trenitalia. Trenitalia podniká na mnohem rozsáhlejším území, obsluhuje mohutnější a výkonnější národní hospodářství, avšak v konkurenci nových dopravců ztrácí téměř deset procent ročního objemu přepravy. V obchodně náročném segmentu mezinárodní železniční přepravy zboží zaujímá ČD Cargo páté místo. Překonává tak italskou FS Trenitalia i francouzskou SNCF Fret. Ve veřejné železniční přepravě osob obsadily České dráhy v rámci členských zemí EU deváté místo. Potenciál dalšího růstu počtu přepravených cestujících je možné předjímat při pohledu na českou nejhustší síť železničních tratí v Evropě. Podle Českých drah je však třeba si uvědomit, že pozice železnice na trhu osobní přepravy je v rozhodujícím rozsahu určována objednávkou veřejné služby a úhradou nekrytých, ekonomicky oprávněných nákladů. Klíčem k atraktivnosti služby jsou jednoznačně standardy kvality stanovené objednatelem dopravy, doplněné sociálně únosným jednotným tarifem veřejné dopravy v obsluhovaném území. Významnou roli hrají společné přepravní podmínky a vhodná organizace vlakové a návazné a doplňkové autobusové dopravy, především linkové vedení a počty spojů odpovídající reálné poptávce po přepravě. (jet)