2. září 2013

V Evropě je řada firem, které se zabývají vývojem a testováním kolejových vozidel či jejich komponentů, velmi vzácné je však spojení obou těchto činností pod jednou střechou. O to důležitější je, že jedna taková instituce, konkrétně společnost VÚKV, a. s., sídlí v Praze. „Existence vývoje a zkušebnictví v jedné firmě je naší konkurenční výhodou,“ říká generální ředitel společnosti VÚKV, a. s., Zdeněk Malkovský.
Můžete nejprve trochu představit vaši společnost? Čím se zabýváte?
„VÚKV je akciová společnost, která vznikla v roce 1992 transformací z Výzkumného ústavu kolejových vozidel. Navazuje ale na tradici konstrukční kanceláře firmy Ringhoffer, která byla založena už v roce 1868. I dnes se VÚKV skládá ze dvou velkých částí – vývoje kolejových vozidel a jejich komponentů a akreditovaného zkušebnictví. Tak, jak se postupně vyvíjela evropská legislativa, stali jsme se pověřenou osobou pro český Drážní úřad a ministerstvo dopravy na Slovensku. Tuto funkci vykonáváme i pro litevskou drážní inspekci. Jsme také například nezávislým odborným posuzovatelem bezpečnosti vozidel podle nařízení Evropské unie. VÚKV vlastní Škoda Industry Europe, jsme tedy sestrou plzeňské společnosti Škoda Trans-portation. Našimi zákazníky jsou přední evropští výrobci kolejových vozidel a komponentů.“
Čím se lišíte od Výzkumného Ústavu Železničního, který se také zabývá testy nových vozidel?
„Rozdíl je zcela zásadní – Výzkumný Ústav Železniční je dceřinou společností Českých drah a zaměřuje se především na posuzování shody kolejových vozidel podle evropské legislativy TSI. S činností tohoto ústavu se střetáváme prakticky jen v několika bodech, jako jsou například brzdové či hlukové zkoušky. Je to pro nás sice určitá konkurence, ale já osobně to nazývám konkurencí přátelskou. S VÚŽ spolupracujeme i ve Zkušebním centru v Cerhenicích, kde máme zkušební halu na stacionární zkoušky a také zařízení na provádění crash testů. V případě potřeby samozřejmě také využíváme jejich zařízení.“
Jaké je postavení VÚKV v Evropě? Jsou i nějaké podobné zkušebny?
„Samozřejmě podobné zkušebny jsou, ale jen velmi málo jich má možnost bezprostředně využívat i moderní prostředky počítačové podpory – Computer-aided engineering (CAE). Evropská legislativa tlačí na úplné oddělení těchto dvou činností, což rozhodně není pozitivní trend, neboť zkušebnám budou chybět zkušenosti vývojářů.“
Jak se vám daří v letošním roce, kdy český železniční průmysl zápasí s loňským poměrně výrazným propadem?
„Samozřejmě je znát, že český železniční průmysl má určité problémy, my je ale zatím nepociťujeme. Už nyní jednáme o zakázkách pro zkušebnu na roky 2015 či 2016. Naši partneři nás znají a vědí, co umíme, vědí, že se musejí objednávat včas. Pokud jde o náplň práce našeho vývojového pracoviště, tam děláme z možná více než 95 procent pro společnost Škoda Transportation, která získala v poslední době řadu významných zahraničních zakázek. Pozitivní zprávou je, že se nám daří oslovovat i exotické zákazníky. Teď právě k nám míří na testování nákladní vagony z Číny.“
Jednou z vašich specialit jsou crash testy. Můžete přiblížit, o co jde? A nabízíte ještě nějaký podobný unikátní produkt?
„V posledních letech jsme realizovali nové zkoušky, které u nás nikdo jiný nedělá. Samo-zřejmostí je, že se jedná o zkoušky akreditované. Jsou to zejména crash testy a aerodynamické zkoušky. Crash testy provádíme přímo na našem pracovišti v Cerhenicích a jejich význam spočívá v tom, že se zkouší tuhost karoserie kolejového vozidla v případě srážky s překážkou. Příprava těchto zkoušek je velmi náročná a průběh vyžaduje zajištění maximální bezpečnosti. Děláme zhruba pět těchto zkoušek za rok. Pokud jde o aerodynamické zkoušky, spolupracujeme na nich s Výzkumným a zkušebním leteckým ústavem v Praze a provádíme je na zkušebním okruhu. V případě potřeby testovat vozidlo v tunelu využíváme vysokorychlostní trať v Rakousku.“
Tomáš Johánek