Legislativa

Liknavost při přijímání 1. balíčku brzdí železniční trh

Evropská komise se na počátku července rozhodla zahájit podle komunitárního práva s některými státy Evropské unie řízení, protože komisi neoznámily provedení transpozice právních předpisů zahrnutých v 1. železničním balíčku, který je předpokladem otevření trhu mezinárodní železniční nákladní dopravy. Transpozice tří směrnic do právních rámců jednotlivých států by podle komise umožnila efektivnější a dochvilné operace na hranicích – a bez nich se železnice, pokud má být schopná konkurovat silniční dopravě, neobejde.)

Mezi deset států, které komisi neoznámily transpozici příslušného komunitárního práva do vlastní právní soustavy, patří Rakousko, Německo, Řecko, Irsko, Itálie, Lucembursko, Portugalsko, Španělsko, Švédsko a Velká Británie.

Balíček týkající se železniční infrastruktury měl být do právních systémů jednotlivých států implementován do 15. března letošního roku.

Transpozici celého balíčku oznámily jen Francie, Belgie, Finsko, Nizozemsko a Dánsko. Lucembursko neoznámilo transpozici dvou směrnic. Z deseti zemí, které transpozici neoznámily, jich však již pět otevřelo trh železniční nákladní dopravy konkurenci, a to Švédsko, Velká Británie, Rakousko, Itálie a Německo. To však tyto země nezbavuje povinnosti oznámit transpozici vztahující se k ostatním aspektům balíčku, jako je například nezávislá alokace kapacit infrastruktury, systém zpoplatnění infrastruktury, nezávislý regulátor či udělování licencí a bezpečnostních certifikací.

Balíček z roku 2001 požaduje, aby členské státy Evropské unie zaručily práva přístupu k transevropské železniční síti nákladní dopravy pro mezinárodní přepravy, stanovily poplatky za použití infrastruktury podle společných zásad a oznámily přijetí průhledných a správných pravidel a postupů alokace tras vlakové dopravy. Návrhy pak komise posuzuje z hlediska úplnosti transpozice a souladu s komunitárním právem.

Česká republika bude mít co dělat, aby se nedostala do stejných potíží, protože lze očekávat, že Evropská komise bude mít k jejímu postupu v posledním hodnocení stavu přípravy na vstup do Evropské unie 5. listopadu letošního roku výhrady; jejich zakončení před Evropským soudním dvorem se všemi nepříznivými důsledky by bylo rychlejší.

Antonín Peltrám,

někdejší ministr dopravy

spinner