18. února 2013

Podniky českého železničního průmyslu loni zaznamenaly meziroční pokles tržeb o 20 procent, snížení exportu dokonce o 30 procent a úbytek zaměstnanců o pět procent. Pro další úspěšný rozvoj a naplnění vize potřebuje obor podle jeho představitelů proexportní podporu, kvalitní legislativní zázemí a nová prorůstová opatření.
„Naše firmy jsou v zahraničí doslova válcovány zahraniční konkurencí, zejména italskou a německou. Je běžné, že za německou firmu lobbují němečtí politici, u nás toto není zvykem,“ uvedla generální ředitelka Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI) Marie A. Vopálenská. Současně se jménem ACRI ohradila také proti rušení obchodních zastoupení České republiky v některých zemích.
Příliš liberalizovaný trh
Jedním z hlavních problémů, které negativně ovlivňují český železniční průmysl, je podle ACRI skutečnost, že česká ekonomika patří k nejotevřenějším v Evropě, což má sice jisté výhody, ale také negativní dopady. „Každá země se v rámci zákonných možností snaží podpořit domácí firmy, zvláště pokud se jedná o projekty, které jsou financovány z veřejných zdrojů. Tyto investice financované přímo nebo nepřímo ze státních peněz, pokud jsou realizované firmami vyrábějícími v České republice, přinášejí své efekty v podobě zaměstnanosti, odvodů daní a zvýšení kupní síly obyvatelstva,“ poznamenala Marie A. Vopálenská.
Klesá poptávka domácích zákazníků
„I ve velmi liberalizovaném prostředí Evropské unie je obvyklé, že v těchto projektech jsou úspěšné především domácí firmy, což je výsledkem politicky odpovědné podpory domácích firem,“ zdůraznila dále Marie A. Vopálenská. Dalším negativním faktorem je celkový propad realizovaných domácích zakázek, který stejným podílem napomáhá ke krizi v odvětví. Zapomenout nelze podle ACRI ani na neschopnost čerpat finanční evropské zdroje a celkově rozporuplné dopady v rámci zákona o veřejných zakázkách. Konkrétně objem vypsaných a následovně zrušených tendrů veřejného sektoru jde do desítek miliard Kč, uzavřela Marie A. Vopálenská.
Tomáš Johánek