Ing. Jaroslav Richter (České dráhy) pro DN

„Projekt vyčlenění ČD Cargo je již zcela hotov“

Do konce letošního roku by se měla z akciové společnosti České dráhy vyčlenit dceřiná společnost ČD Cargo. Významnou změnu již na konci července posvětila i vláda.

O podrobnostech procesu oddělení ČD Cargo ze struktury Českých drah jsme hovořili s Ing. Jaroslavem Richterem, ředitelem odboru strategie a informatiky Českých drah.

„Jaké byly hlavní důvody pro připravované založení dceřiné společnosti ČD Cargo?“

„Osobní a nákladní železniční doprava jsou dva natolik odlišné obory, že bylo jen otázkou času, kdy vedení Českých drah dospěje k rozhodnutí, že bude nejlépe řídit je odděleně. Rozdíl spočívá v tom, že zdroje financování pocházejí z jiných oblastí. V osobní dopravě je regulované jízdné, kdežto nákladní doprava je čistě podnikatelský obor. Důležitou roli hrají i jiné aspekty. Zejména to, že prakticky u všech železničních společností v sousedních zemích, ale i jinde, již postoupila liberalizace železnic poněkud dále a že výsledky těchto změn jsou pozitivní. Je zřejmé, že pokud bychom zůstali v izolaci, neměly by železniční společ-nosti z okolních zemí v České republice adekvátního partnera. To by pro nás mohlo mít jen negativní dopady.“

„V jaké fázi se v současné době přípravy oddělení ČD Cargo nacházejí?“

„Projekt vyčlenění nákladní dopravy ČD je již zcela hotov. Je hotovo znalecké ocenění majetku, připravena je také organizační struktura a forma spolupráce dceřiné společnosti se společností mateřskou, případně dalšími sesterskými společnostmi. Důležité je rovněž to, že vláda již vyjádřila souhlas s oddělením nákladní dopravy, takže statutární orgány akciové společnosti České dráhy, tedy představenstvo, dozorčí rada a řídicí výbor, se na svých příštích zasedáních budou zabývat právě založením nové společnosti ČD Cargo. Ta by měla vzniknout na podzim letošního roku, někdy na přelomu listopadu a prosince.“

„Mohl byste projekt vyčlenění upřesnit?“

„Budoucí majetek ČD Cargo zahrnuje nemovitosti, zejména na údržbu a opravy kolejových vozidel, a vozidla, tedy určitý optimální počet lokomotiv a všechny nákladní vozy Českých drah. Tento majetek má podle znaleckého ocenění hodnotu zhruba devíti miliard Kč.

Firma ČD Cargo bude strukturována jako jakákoli jiná obchodní společnost, která se zabývá službami nebo výrobou, to znamená, že bude zahrnovat úsek obchodu, úsek provozu a úsek finanční. Tímto způsobem bude připraveno základní členění s tím, že provozní úsek bude obsahovat i provozní jednotky a střediska oprav kolejových vozidel v jednotlivých regionech tak, aby mohl být zajištěn optimální provoz. Provozní úsek by měl mít ve srovnání s ostatními úseky nové společnosti nejvíce zaměstnanců.“

„Jakou nejvýraznější změnu by mělo oddělení ČD Cargo oproti stávajícímu stavu přinést?“

„Největší změnou bude to, že cílem činnosti ČD Cargo bude snaha dosáhnout co nejlepšího hospodářského výsledku a zvyšování produktivity, které budou zcela měřitelné. V minulých obdobích totiž do hospodaření nákladní dopravy Českých drah zasahovaly další vlivy. K dispozici byly například jen omezené finanční prostředky, protože se investovalo i do jiných věcí než do nákladní dopravy. Tímto novým způsobem tedy bude všechno čitelnější a jednodušší.

Je jasné, že nákladní doprava nezahrnuje pouze přemísťování zboží. Stále větší důraz se klade na rozšiřování souvisejících služeb, ať už je to logistika či síť zahraničních zastoupení. Již nyní je zřejmé, že v těchto oblastech lze dosahovat vyšších marží než v samotném provozování drážní dopravy. Zároveň tyto aktivity také z dlouhodobého hlediska zajišťují přísun zakázek pro vlastní jádro nákladní dopravy.“

„Hovoří se již také o privatizaci ČD Cargo; můžete říci, v jakém stadiu se nachází tento proces?“

„O privatizaci ČD Cargo se začíná hovořit v tom smyslu, že vláda očekává jakési posouzení, zdali je správné doplnit ČD Cargo strategickým partnerem nebo zda prodat určitý podíl společnosti. České dráhy tuto věc hodnotí tak, že prodej může mít určité výhody i nevýhody. Nevýhody v tuto chvíli nedokážeme dostatečně posoudit, protože nevíme, který strategický partner by měl do společnosti ČD Cargo vstoupit. Za výhodu považujeme to, že privatizační proces by mohl znamenat rozšíření možností podnikat, ať již v ČR nebo v zahraničí. Pro nás je důležité, že nový partner by mohl zajistit nové zakázky a lepší přístup k investičním prostředkům. Hledáme však i další možnosti, které by se nám tímto krokem otevřely. V tuto chvíli je však otázka privatizace ČD Cargo plně v kompetenci vlády, případně ministerstva dopravy, a my se jí v běžné práci nezabýváme.“

„Upřednostňujete spíše úplnou privatizaci, nebo jen prodej podílu akcií? A jsou již vytipovány společnosti, které by pro vstup do ČD Cargo připadaly v úvahu?“

„Potenciální partneři vytipováni nejsou, protože pro nás není důležité, kdo bude držet akcie společnosti ČD Cargo v ruce. Důležité je to, jak efektivní tato společnost bude. A o tom, jak je společnost efektivní, nerozhoduje držitel akcie, ale to, jaké má firma podmínky k činnosti a jaké má cíle a možnosti k prosazení těchto cílů. Proto v tuto chvíli nepovažujeme téma privatizace za aktuální.“

„Zmínil jste se o tom, že jednou z priorit Českých drah v souvislosti s rozvojem nákladní dopravy je rozšiřování návazných služeb. Jak pokračuje projekt výstavby sítě logistických center?“

„České dráhy připravují řadu projektů, které by měly dát vzniknout logistickým centrům. Oproti jiným centrům, jež jsou budována poměrně rychle a mnohdy i živelně, by je měl charakterizovat jeden velký rozdíl: budou přímo napojena na železniční dopravu. Od těchto center si slibujeme to, že přivedeme toky zboží právě do těchto míst, v nichž budeme moci zajišťovat služby od vlastní dopravy přes skladování až po distribuci k zákazníkovi. Tyto projekty jsou však investičně velmi náročné, a proto na nich spolupracujeme s řadou partnerských firem. V souvislosti s výstavbou center byla také zřízena společnost ČD Logistics, která se bude zabývat výhradně těmito aktivitami, tedy výstavbou a provozováním logistických center. Co se týká jednotlivých lokalit, jsou v pokročilém stadiu přípravy před výstavbou.“

„Jak postupuje modernizace nákladního vozového parku Českých drah?“

„V dosavadním průběhu letošního roku se zcela dařilo zaplnit kapacitu opravných závodů, a to nejen na pravidelné revize vozů a hnacích vozidel, ale i na jejich rekonstrukce, které umožňují zlepšovat technický stav stávajícího vozového parku jak po technické, tak po uživatelské stránce. Zvyšují bezpečnost přepravy různých druhů zboží a rozšiřují možnosti nakládky. V této činnosti hodláme pokračovat i příští rok.

V investičním plánu Českých drah je také pořízení nových vozů, zejména nedostatkových řad, které ,táhnou‘ rozvoj železniční dopravy, tedy zjednodušeně řečeno vozů pro kombinovanou dopravu.

V případě lokomotiv jsme na tom poměrně lépe. Tento stav hodláme do budoucna udržet tím, že provedeme rekonstrukce lokomotiv, které potřebují obnovit určité technické prvky. Jedná se zejména o lokomotivy druhé generace, tedy řady 163 a 363.

Pokud bychom uvažovali o nákupu lokomotiv pro nákladní dopravu, mělo by smysl zabývat se využitím interoperabilních lokomotiv, které jsou již v západní Evropě v provozu. Lokomotivy řady 380, které se chystá vyrábět plzeňská Škodovka, jsou totiž určeny primárně pro osobní dopravu.“

„Můžete uvést hospodářské výsledky nákladní dopravy Českých drah za první pololetí letošního roku?“

„Pololetní tržby v nákladní dopravě vzrostly ve srovnání se stejným obdobím loňského roku o 709 milionů Kč (8,7 procenta)­. Množství přepraveného nákladu se zvýšilo o 2,6 milionu (6,1 procenta) na 44,8 milionu tun.

České dráhy se nacházejí v období rychlého hospodářského růstu, který znamená vyčerpávání kapacit zejména v oblasti nákladních vozů – možná i lokomotiv – a personálu. Snažíme se všemi prostředky zajistit to, aby poptávka byla pokryta, a doufáme, že tento trend bude pokračovat i nadále. Je však jasné, že hospodářské cykly jdou nahoru a poté zase dolů, takže přijde určitě doba, kdy dojde k poklesu. My na to budeme připraveni tím, že budeme na trhu fungovat pružně a budeme schopni nabízet zákazníkům i jiné služby než jen samotnou přepravu zboží.“

Petr Jechort

spinner