Projekt nové lokomotivy je ve fázi testování elektrovýzbroje

Škoda Transportation Plzeň

Zhruba rok a půl poté, co České dráhy uzavřely smlouvu s firmou Škoda Transportation Plzeň na dodávku nových třísystémových lokomotiv řady 380 pro potřeby ČD, přechází tento projekt do další etapy realizace. Již v září by měly začít testy některých komponentů elektrovýzbroje nové lokomotivy v podnikové zkušebně. V současné době se rovněž dokončuje výrobní dokumentace hrubé stavby skříně a začíná její výroba. Začátek testování elektrovýzbroje lokomotivy s továrním označením 109E plánovaný na září se bude týkat zejména asynchronních motorů, měničů a transformátoru. Poměrně rychlý postup přípravy výroby nové lokomotivy umožňuje to, že vývoj lokomotiv ve společnosti Škoda běží kontinuálně od roku 1990 i přesto, že žádný projekt nebyl z důvodu nedostatku finančních prostředků na straně zákazníka realizován. Poslední elektrické lokomotivy z Plzně odebraly tehdy ještě Československé státní dráhy na počátku 90. let minulého století. Samotný projekt vývoje a výroby třísystémové lokomotivy 109E/380 byl zahájen v roce 2003 poté, co se ukázalo, že pokud chce dopravce uspět i na cizích trzích, musí k tomu mít konkurenceschopná vozidla. Při návrhu nové lokomotivy se vychází ze zkušeností získaných mimo jiné i ze zkoušek a provozu první asynchronní lokomotivy 85E, vyrobené již v 80. letech ve Škodě Plzeň. Konstrukce lokomotivy 109E však bude zcela nová, protože svým řešením musí plně vyhovovat novým předpisům TSI pro interoperabilní vozidla, a to jak z hlediska pevnostního a crashového řešení, tak i z hlediska nároku na jednotlivé stavební prvky vozu, včetně bezpečnosti a nadřazeného řízení.

Rozsáhlé zkoušky Jednotlivé elektrické komponenty tvořící pohon vozu budou testovány nejprve ve zkušebně, aby bylo možné celý pohon co nejdůkladněji ověřit a „naladit“ ještě před jeho instalací do lokomotivy. To je důležité zejména z toho důvodu, aby se předešlo možnému rušení kolejových obvodů. Právě s tímto problémem se přitom nyní potýkají pendolina (elektrické jednotky řady 680). O tom, že Škoda v této oblasti potřebné zkušenosti má, svědčí z hlediska rušení bezproblémový provoz příměstských jednotek řady 471 na tratích ČD. Po vyrobení prvních dvou kusů hrubé stavby skříně nové lokomotivy proběhnou statické zkoušky a následně crashový test kabinového modulu. Po kompletním dokončení dvou prototypů bude následovat řada typových zkoušek, a to jak na zkušebním okruhu v ČR, tak v sousedním Německu.

Lepší než konkurence Technické parametry vyvíjené lokomotivy svědčí o tom, že v některých aspektech předčí i své konkurentky od západoevropských výrobců. V porovnání s nimi sice bude asi o jeden metr kratší, její délka bude zhruba 18 metrů, svým výkonem 6,5 MW při všech třech napájecích režimech však bude o zhruba jeden až dva megawatty výkonnější než existující srovnatelné typy v Evropě. České dráhy si zatím objednaly celkem 20 nových lokomotiv, cena každé z nich přesáhne hodnotu jedné miliardy Kč. První by měly vyjet na české koleje v roce 2008. Zástupci firmy se neobávají, že by homologace lokomotiv měla být tak složitá a zdlouhavá, jako je tomu například momentálně právě u pendolin. Hladkou homologaci lokomotiv mohou ohrozit také změny evropských schvalovacích norem TSI, které se mění v této době a které přinášejí podstatně přísnější požadavky na konstrukci, výrobu i zkoušky. Vedení firmy Škoda Transportation se snaží proces homologace urychlit tím, že spolupracuje se schvalovacími orgány již ve stadiu projektu a konstrukce.

Zahraniční ambice Současně probíhající intenzivní a doposud velmi úspěšná jednání s evropským schvalovacím orgánem EBC a jeho asociovanými partnery mají také další význam. České dráhy totiž počítají s nasazením nových lokomotiv i na tratích okolních států, tedy jak v Německu, tak v Rakousku, Polsku, na Slovensku, či dokonce až v Maďarsku. Pro bezproblémové schválení interoperability lokomotiv řady 380 na provoz v těchto státech se proto už nyní vedou jednání s národními schvalovacími orgány. Budoucí vize železničního provozu ve střední Evropě je taková, že mezinárodní nákladní či osobní vlaky budou jezdit například z Budapešti do Berlína s jedinou lokomotivou jedné ze čtyř železničních správ zemí, kterými vlaky budou projíždět.

Dlouhá tradice Nová lokomotiva řady 380 by měla být další perlou, která opustí brány škodovácké továrny. V Plzni mají s výrobou lokomotiv velice dlouhé zkušenosti a některé jejich produkty patří do zlatého fondu ukázky zručnosti českých techniků. Jen pro připomenutí lze takto hovořit o nezapomenutelných parních lokomotivách typu 387.0, 498.0 a 1 či 556.0, do dnešních dnů brázdí české koleje několik typů stejnosměrných, střídavých i dvousystémových elektrických lokomotiv. V posledních letech sice v Plzni výroba lokomotiv poměrně stagnovala, výrobce však díky tomu rozšířil portfolio vyráběných kolejových vozidel. Na železnici k lokomotivám přibyla dvoupodlažní příměstská vlaková jednotka řady 471 (zatím dodáno 16 souprav) vyvinutá společně s ČKD Vagonka, která od letošního roku už patří také do skupiny Škoda Holding. Velký krok společnost udělala v oblasti kolejových vozidel pro městskou hromadnou dopravu (MHD). Rekonstrukce souprav pražského metra (zatím dodáno 35 souprav), nízkopodlažní tramvaje (zatím vyrobeno téměř 60 kusů s referencemi jak v ČR, tak USA) či nová souprava metra představují nově vyvinutá vozidla vlastního designu a know-how.

Jedničkou ve východním bloku V České republice i v oblasti střední Evropy (bývalém východním bloku) je společnost Škoda Trans-portation v současnosti nejvýznamnějším výrobcem kolejových vozidel, který v takové šíři vyrábí finální produkty vlastní koncepce. Od roku 2000 investovala do jejich vývoje (nové typy nízkopodlažních tramvají, lokomotiv, metra) a informačních systémů více než 500 milionů Kč. V dalších třech letech pak plánuje do stejných oblastí investovat 700 milionů Kč. V loňském roce právě díky investicím do výzkumu a vývoje nových produktů zaznamenala rekordní nárůst nových zakázek ve výši téměř osmi miliard Kč. Její produkce představuje i významnou proexportní podporu pro český průmysl, protože podíl tuzemských subdodávek činí až 90 procent. Důležité je také připomenout prosinec loňského roku, kdy tehdejší společnost Škoda Dopravní technika změnila své jméno na současné, především kvůli vnímání ze strany zákazníků na exportních trzích. Pro další posílení konkurenceschop­nosti firma uvažuje i o investici do výstavby nové výrobní haly.

Výroba lokomotiv základem I přes jistou stagnaci zůstávají elektrické lokomotivy vlajkovou lodí firmy. Zakázka na 20 třísystémových lokomotiv pro České dráhy by se měla stát základem pro jejich exportní uplatnění. Firma se podílí na modernizaci svých v minulosti dodaných lokomotiv do Ruska, Bulharska a na Ukrajinu. S ČKD Vagonka spolupracuje na dalších dodávkách příměstských jednotek pro České dráhy. Pro OFV Verona dodá podvozky včetně pohonů pro vozidla EMU na úzkorozchodnou trať Domodossola – Locarno. V oblasti kolejových vozidel pro MHD momentálně pracuje na 20 nízkopodlažních tramvajích pro Prahu (40 je následná opce) a dalších nízkopodlažních tramvajích pro jiná česká i evropská města (například Brno, Cagliari – Itálie, Wroclaw – Polsko). Dlouhodobě běží dodávky rekonstruovaného metra pro Prahu. Společně s ruským partnerem Vagonmaš St’Peterburg se pak podílí na dodávkách nového metra pro ruskou Kazaň. Cílem je stát se společně s dalšími frmami skupiny leaderem trhu střední Evropy a znovu se výrazněji prosadit na svých v minulosti úspěšných obchodních teritoriích (především Rusko a země východní Evropy). Tomáš Johánek

spinner