Ze světa

Ze světa

0 Skupina Morcon v září převzala překladové centrum Hanno
v rotterdamském přístavním areálu Waalhaven. Počátkem roku
získala rovněž terminál Uniport. Celková kapacita obou
terminálů dosahuje 1,1 miliónu TEU, ale zatím je využita jen
asi z 60 procent. Mezi největší zákazníky patří rejdařství
K-Line, Yang Ming, Cosco, China Shipping Container Lines
a Melbridge Container Lines. Zařízení jsou schopna odbavit
kontejnerová plavidla s kapacitou až 6000 TEU. Nový majitel
Hans Vervat uvedl, že navzdory řadě spekulací, které se
objevily v médiích, nemá žádné informace o záměru některých
zákazníků přesunout překlad do Amsterdamu. Nedávno Hans
Vervat projevil zájem i o jeden z teprve plánovaných
terminálů v západní části přístavu Rotterdam.
0 Německé rejdařství Hanseatica Line, jež 


je součástí
skupiny Ahrenkiel, rozšířilo na počátku října stávající
pravidelnou službu z Hamburku do Mexika a Karibiku. Nově
obsluhuje mexický atlantický přístav Altamira, který byl
dosud využíván výlučně pro překlad kontejnerů, ale v současné
době již však má všechny předpoklady i pro odbavování
konvenčního zboží a příslušných plavidel. Dopravu z/do
vnitrozemí umožňuje kvalitní silniční a železniční síť.
0 Společnou konvenční službu ze severní Evropy do Perského
zálivu a Pákistánu nabízí od poloviny října rejdařství
Islamic Republic of Iran Shipping Line (IRISL)
a Rickmers-Linie. V Evropě najíždí přístavy Hamburk, Brémy,
Antverpy a Janov. Rejdařství na spoj nasadilo konvenční
plavidlo, na němž ovšem díky speciálním úchytům lze
přepravovat i mimořádně těžké zásilky o jednotkové hmotnosti
až 450 tun. Služba s měsíční frekvencí zahrnuje na Středním
východě přístavy Dubaj, Abú Dabí, Bahrajn, Bandar Abbas
a Karáčí.
0 (Tchajwanské???) rejdařství Evergreen Marine Corporation
zkoumá možnosti provozování vlastního přístavního terminálu
v Nizozemsku nebo Belgii. Prezident společnosti Marcel Chang
však v září zdůraznil, že Evergreen prozatím nepreferuje
žádnou konkrétní lokalitu. V současné době rejdařství
obsluhuje Rotterdam (ECT Terminal) dvěma službami s ročním
objemem 150 tisíc TEU, a dále Antverpy a Zeebrugge. Jako
nejméně pravděpodobná varianta přichází v úvahu Amsterdam,
jehož koncept odbavení plavidel z obou stran je podle
prezidenta Evergreen Marine Corporation značně neobvyklý.
„Nový model vypadá velmi kreativně, ale ve světě s ním nemá
nikdo zkušenosti. Odhadovat další vývoj je proto krajně
obtížné. V každém případě musí být na prvním místě
efektivnost,“ uvedl. Představitelé společnosti Evergreen mají
však výhrady i k přístavu Rotterdam. „Jsme sice blízko trhu,
avšak infrastruktura uvnitř i kolem ECT Home Terminal, kde
jsme přítomni od roku 1979, je již zastaralá,“ řekl Marcel
Chang.
0 Rejdařství Scandlines přepravilo během prvních šesti měsíců
letošního roku na všech spojích přibližně 8,6 miliónu
cestujících, 1,5 miliónu osobních a 440 tisíc nákladních
vozidel, 41 tisíc autobusů a 57 273 železničních vagónů pro
nákladní a 5810 vagónů pro osobní dopravu. Na začátku září to
oznámili představitelé společnosti s tím, že i po otevření
O(/)resundského mostu se Scandlines podařilo objem přepravy
na nejdůležitějších spojích udržet. „V některých segmentech
se objem přepravy dokonce i zvýšil,“ uvedli.

spinner