5. června 2012
Vrcholní představitelé 24 předních evropských dopravních svazů se na konci dubna obrátili s otevřeným dopisem na členské státy Evropské unie a Evropský parlament. Vyzvali je, aby bezpečně zaručily, že v rozpočtové kapitole Evropské unie na období let 2014 až 2020 bude na rozvoj evropské dopravní infrastruktury skutečně vyčleněno alespoň 32 miliard €, které loni na podzim na plán Nástroj na propojení Evropy (viz DN 44/11) přislíbila Evropská komise.
Pod dopisem jsou podepsáni zástupci správ evropských námořních i vnitrozemských přístavů, provozovatelů letišť, vnitrozemských vodních cest, silnic a dálnic, představitelé společností provozujících námořní, silniční, železniční a leteckou dopravu, poskytovatelé logistických a přístavních služeb, obchodních komor a zástupci zaměstnanců všech těchto oborů.
Svazy v dopise připomenuly, že vytvoření efektivní a propojené evropské dopravní sítě spojující všechny druhy dopravy, členské státy a regiony bude vyžadovat značný objem investic. Dopravní sektor v Evropě přímo zaměstnává zhruba deset milionů pracovníků a tvoří pět procent hrubého domácího produktu Evropské unie. Pokud se zahrnou související obory, jako je výroba, služby nebo údržba, je jich dokonce dvakrát tolik. „Bez odpovídající finanční podpory nebude možné zajistit ekonomický růst i ochranu všech vytvořených pracovních míst v dopravě a souvisejících segmentech trhu,“ zdůraznili signatáři dopisu.
Do roku 2050 by bylo potřeba 500 miliard €
Význam dopravy pro ekonomiku Evropské unie jednoznačně deklarovala loňská Bílá kniha evropské dopravní politiky. Do roku 2050 se podle evropských expertů očekává nárůst poptávky po nákladní dopravě o 80 procent a po osobní dopravě o 51 procent.
Aby Evropská unie disponovala efektivní infrastrukturou schopnou zvládnout tak vysokou poptávku po dopravních výkonech, bylo by podle odhadů Evropské komise do roku 2020 nutné investovat nejméně 250 miliard €. Taková částka by mohla zajistit odstranění nejpalčivějších problémů evropské dopravní infrastruktury a pomoci dokončit chybějící články panevropské páteřní dopravní sítě. Dalších 250 miliard € by si ovšem vyžádalo i zlepšení doplňkové infrastruktury zajišťující přístup k páteřním koridorům.
Představitelé evropské dopravy proto v dopise vyjádřili své zklamání z alarmujícího nedostatku finančních prostředků na krytí velkých evropských infrastrukturních projektů. Částka 32 miliard €, kterou navrhla Evropská komise, podle nich představuje pouhý zlomek skutečných potřeb.
Aby teze Bílé knihy nezůstaly jen na papíře
Rozpočet na evropskou dopravu sice jinak vypadá na první pohled poměrně ambiciózně, ale ve skutečnosti je mnohem nižší než dříve kvůli krácení prostředků regionálních fondů, poznamenaly evropská dopravní svazy. Nová pravidla pro využívání evropských regionálních rozvojových fondů některé regiony od evropských peněz dokonce odstřihnou úplně.
„V tomto kontextu musí být alespoň jinak zcela nedostatečných 32 miliard € pro evropskou dopravní infrastrukturu bezpodmínečně zajištěno, aby doprava mohla dále plnit svou vitální funkci,“ zdůraznili signatáři dopisu.
Evropský dopravní sektor si je vědom všech potíží, s nimiž se Evropská unie potýká, ujistily politiky evropské dopravní svazy. Současně však připomněly, že investice do dopravní infrastruktury se z dlouhodobého hlediska vyplácejí. „Rada a parlament Evropské unie by proto měly přehodnotit svá stanoviska a rozpočet pro budování evropské dopravní sítě zásadně navýšit. V opačném případě hrozí, že teze Bílé knihy evropské dopravní politiky zůstanou na papíře a evropskou ekonomiku nevyhnutelně potká další období recese,“ uzavřely svůj dubnový apel na Radu ministrů dopravy a Evropský parlament.
(spa)