​Italské firmy se obávají rekonstrukce dálnice v Brennerském průsmyku

​Italské firmy se obávají rekonstrukce dálnice v Brennerském průsmyku

6.1. - Italské firmy se obávají rekonstrukce dálničního mostu v Brennerském průsmyku, která začala 1. ledna a potrvá pět let. Píše to deník La Stampa. Brennerský průsmyk je hlavní tahem pro export do Německa, které je největším obchodním partnerem Itálie. Dopravní omezení na rakouské straně podle odhadů podnikatelských svazů povede k omezení a zdražení nákladní dopravy a mohlo by se dotknout i cestovního ruchu.

Rakouská dálniční společnosti Asfinag 1. ledna zahájila kompletní rekonstrukci mostu Lueg, který byl postaven v 60. letech. Stávající dálniční most fakticky nahradí zcela nová konstrukce. V příštích letech tak bude doprava na rakouské straně Brennerského průsmyku značně omezená. Po většinu roku bude v provozu jeden pruh v každém směru, v nejvytíženějších dnech Asfinag zprovozní maximálně dva pruhy v jednom směru. Rekonstrukce by měla skončit v roce 2030.

Omezení dopravy na rakouské straně znepokojuje italské firmy. "Celková hodnota přepraveného zboží po silnici přes Brennerský průsmyk v roce 2023 překonala 100 miliard eur (2,5 bilionu Kč). Uzavření dálničního mostu by mohlo vést k poklesu až o 20 procent," uvedlo sdružení podnikatelů Confcommercio v Tridentsku. Další podnikatelské organizace se také obávají, že zhoršené dopravní podmínky odradí část turistů od dovolené v Jižním Tyrolsku, Tridentsku a dalších oblastech v severní Itálii.

Zástupci italských firem tak žádají, aby se zvýšil počet dnů, kdy bude fungovat i druhý pruh, nebo aby se povolil provoz nákladní dopravy i v nočních hodinách, píše La Stampa.

Brennerský průsmyk je klíčovým tahem pro italský export do Německa, Rakouska a část severní Evropy. Řím a Vídeň se už mnoho let přou o provoz dálnice v průsmyku. Vídeň a Tyrolsko se přes různá omezení snaží snížit nákladní dopravu v průsmyku, což se však nelíbí Itálii, která se kvůli tomu obrátila se stížnostmi na Evropskou komisi.

Rakouské a italské úřady doufají, že část nákladního provozu se podaří přemístit na železnici po zprovoznění úpatního tunelu mezi italskou Franzensfeste (Fortezza) a rakouským Innsbruckem. Tunel dlouhý 55 kilometrů měl být původně zprovozněn v letošním roce, poslední odhady mluví o roku 2032.

(čtk)

Ilustrační foto: Pixabay

spinner