Mezinárodní železniční unie

Agenda 2015: Kombinovaná doprava vzroste do roku 2015 dvojnásobně

Objem kombinované dopravy na evropském kontinentu by se měl podle Mezinárodní železniční unie UIC mezi lety 2005 a 2015 více než zdvojnásobit. Prognóza je založena na předpokladu, že se podaří uskutečnit všechny plánované investice do železniční sítě a intermodálních terminálů a že uživatelé této infrastruktury dokáží zajistit její lepší a efektivnější využívání.

Hodnocení růstového potenciálu oboru a soubor potřebných návodů a doporučení pro všechny účastníky kombinované dopravy UIC shrnula v dokumentu Agenda 2015 pro kombinovanou dopravu v Evropě, který představila v druhé polovině dubna na zvláštní konferenci v Paříži. Dokument podle ní nabízí nejnovější vizi vývoje intermodální dopravy v Evropě.

Na základě rozsáhlého hodnocení současné struktury trhu, účastníků a možností evropské kombinované dopravy jej UIC zpracovala s cílem vymezit růstový oboru do roku 2015, ukázat, jak bude možné objemy kombinované dopravy zvyšovat i v podmínkách přetížené železniční infrastruktury a intermodálních terminálů pomocí zavádění efektivních provozních modelů, zdůraznit potřebu plánovaných a dodatečných investic do rozšiřování infrastruktury a povzbudit lepší spolupráci a mezinárodní koordinaci, uvedl na semináři v pařížském sídle UIC předseda její sekce kombinované dopravy Eric Peetermans.

UIC se podle něj s dokumentem obrací na všechny poskytovatele i uživatele intermodálních služeb, kterým v jeho podobě nabízí strategie, akce a nástroje na zajištění vize dvojnásobného růstu do roku 2015 a vytvoření předpokladů pro kontinuální stabilní expanzi v dalších letech. Jednotlivé aktéry – dopravce, operátory kombinované dopravy i správce infrastruktury – pak vyzývá k maximálnímu zapojení do navržených akcí.

Evropa potřebuje, aby se služby kombinované dopravy v následujících letech dále rozšiřovaly a posilovaly, aby dopravní systém mohl zvládnout očekávaný nárůst obchodní výměny a globálních zásobovacích řetězců. Odvětví má před sebou skvělé perspektivy. Pokud se každý účastník přihlásí ke své zodpovědnosti, kombinovaná doprava železnice/silnice zvýší rozsah a výkonnost logistických služeb, posílí konkurenceschopnost a do roku 2015 více než zdvojnásobí přepravní objemy, uvedl na konferenci v Paříži generální ředitel spolupracující Unie společností kombinované dopravy železnice/silnice UIRR Martin Burkhardt. Východiskem DIOMIS Studii pro UIC zpracovaly společnosti KombiConsult a Kessel+Partner. V jejím rámci mimo jiné zkoumaly, jestli bude v roce 2015 pro kombinovanou dopravu dostatek kapacit na evropské železniční infrastruktuře za předpokladu jejího odhadovaného růstu, plánovaného rozvoje železničních aktivit a investic do železniční infrastruktury. Odhalily přitom nebezpečí řady úzkých míst v různých částech evropské sítě a poukázaly na nutnost, aby správci infrastruktury, operátoři a provozovatelé terminálů přikročili k novátorským řešením, která přehodnotí současné modely provozu a užívání infrastruktury.

Při tvorbě dokumentu autoři vycházeli mimo jiné i z výsledků právě ukončené, první dvouleté etapy výzkumného projektu Evropské komise DIOMIS (Developing Infrastructure & Operating Models for Intermodal Shift) zaměřené především na země západní, severní a jižní Evropy.

DIOMIS je prvním projektem na hodnocení aktuální stavu oboru od zkoumání poradenské společnosti AT Kearney v roce 1988. Jeho první dvouletá etapa přinesla mimo jiné zjištění, že v roce 2005 dosáhl celkový objem nedoprovázené kombinované dopravy v Evropě 125 milionů tun (z toho 71,1 milionu ve vnitrostátní a 53,6 milionu tun v mezinárodní kombinované dopravě) a za posledních sedmnáct let se tak zvýšil téměř dvojnásobně. Výrazně překonal i prognózu AT Kearney, která například v letech v letech 1988 až 2002 předpokládala nárůst jen o 176 procent místo skutečně dosažených 215 procent.

To řadí kombinovanou dopravu k nejdynamičtěji rostoucím dopravním modům a k nejrychleji rostoucím segmentům železniční dopravy. Celkem již na kontinentu působí 84 operátorů nedoprovázené a sedm operátorů doprovázené kombinované dopravy. A Agenda 2015 pro kombinovanou dopravu v Evropě jasně potvrzuje příležitosti dalšího silného a trvalého růstu nedoprovázené kombinované dopravy do roku 2015 a dál, zdůraznil Eric Peetermans.

Do roku 2015 nárůst o 114 procent

Do roku 2015 UIC v nové studii předpovídá nárůst nedoprovázené kombinované dopravy silnice/železnice o dalších 114 procent – ze 125 milionů tun v roce 2005 na 268 milionů tun. To by v tomto období znamenalo průměrný roční nárůst o 7,9 procenta, takže kombinovaná doprava by se vyvíjela podstatně dynamičtěji než silniční doprava a konvenční železniční nákladní doprava.

Takový rozvoj oboru bude klást vysoké požadavky na infrastrukturu železniční dopravy a intermodální terminály. UIC proto vyzvala k realizaci všech plánovaných investic na rozšíření infrastruktury a rychlé zavádění dalších opatření na odstraňování notoricky známých úzkých míst. Všechny úzké profily se na železniční síti s největší pravděpodobností odstranit nepodaří, ale plánované investice by potřebný rozvoj sítě měly do značné míry zajistit.

Velké rezervy UIC naopak spatřuje u jednotlivých aktérů kombinované dopravy. V zájmu výrazného zvýšení výkonnosti a kvality jim v dokumentu navrhla realizaci řady různých opatření – například zlepšení organizace práce, zvýšení hustoty dopravy, prodlužování vlaků a zvyšování jejich hmotnosti, vyšší stupeň využití a zrychlení obrátek kolejových vozidel. Současně je vyzvala k zlepšování vzájemné spolupráce a maximální mezinárodní koordinaci. Například koordinace výstavby terminálů často chybí i na národní úrovni, poznamenal jeden z tvůrců studie, Rainer Mertel ze společnosti KombiConsult.

Pro další zvýšení produktivity

Autoři studie konstatovali, že podniky již přijaly četná opatření na přizpůsobení produktivity a výkonnosti služeb požadavkům zákazníků, zvýšení rozsahu sítě a obsazení nových trhů (za příkladné podniky v tomto směru vyzdvihli například bývalé norské státní dráhy CargoNet a švýcarského operátora Hupac). Mnoho potřebných inovací na poli železniční výroby, organizace procesů, technologií a řízení kapacity je však ještě stále před nimi. UIC se v dokumentu Agenda 2015 zaměřila na tři hlavní oblasti opatření, které by měly zajistit, že kombinovaná doprava bude moci růst v souladu s prognózou:

l efektivnější vytěžování železniční sítě a terminálové infrastruktury;

l realizace plánovaných investic na rozšíření infrastruktury a rychlé zavádění dalších opatření na odstraňování infrastrukturních úzkých míst;

l zlepšování spolupráce a mezinárodní koordinace mezi jednotlivými aktéry intermodální dopravy.

Pro každou z těchto tří oblastí UIC v dokumentu navrhla soubor opatření, o nichž je přesvědčena, že mohou zvýšit produktivitu, výkonnost a konkurenceschopnost intermodálních služeb v celé síti. Opatření rozdělená do sedmi segmentů se dotýkají všech účastníků kombinované dopravy. Zvláště nezbytné bude podle UIC jejich aplikace na hlavních koridorech páteřní evropské intermodální sítě.

Eric Peetermans upozornil na to, že většina navrhovaných opatření bude vyžadovat zapojení různých skupin subjektů kombinované dopravy. Čím více dokáží zintenzívnit svou spolupráci a synchronizovat své kroky, tím více se posílí konkurenceschopnost kombinované dopravy, řekl.

Vzhledem k mimořádnému a trvale se zvyšujícímu významu mezinárodní kombinované dopravy Agenda 2015 vyzval také k lepší mezinárodní koordinaci mezi jednotlivými účastníky.

„Úspěch Agendy 2015 bude záviset zejména na tom, jak se k programu jednotliví aktéři postaví a do jaké míry jej zahrnou do svých obchodních nebo politických programů,“ zdůraznil Eric Peetermans.

Na nebezpečí úzkých míst upozornila již studie z roku 2004

Projekt DIOMIS vznikl na základě Studie rezerv infrastrukturní kapacity kombinované dopravy do roku 2015 z roku 2004, která jako první upozornila na nebezpečí vzniku úzkých míst v různých částech evropské sítě. Konstatovala také, že se kombinovaná doprava stává hlavním rostoucím obchodním segmentem nákladní železniční dopravy a poskytuje mimořádnou příležitost pro zvyšování tržního podílu železniční dopravy v Evropě.

Zhruba tři čtvrtiny překladu budou podle studie do roku 2015 zajišťovat intermodální terminály v 25 hlavních evropských hospodářských centrech, mimo jiné i v okolí Prahy. Navzdory obrovským investicím je však budou omezovat rozsáhlá úzká místa na železniční síti. Mezi hlavní „Achillovy paty“ studie řadí například trať v okolí Basileje a přes Brennerský průsmyk.

Kapacitní studie se stala impulsem pro řadu dalších studií, které společně vytvořily UIC a Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností CER. Vyvolala diskusi, jejímž výsledkem se loni v říjnu stalo sdělení Evropské komise o opatřeních na podporu železniční nákladní dopravy.

V druhé etapě v centru pozornosti střední a východní Evropa

V právě zahájené druhé etapě projektu DIOMIS budou v centru pozornosti řešitelů – společností KombiConsult a Kessel+Partner – stav a perspektivy odvětví v zemích střední a východní Evropy a také připravenost železničního průmyslu na rostoucí poptávku po technice pro kombinovanou dopravu. Výsledky první etapy a dokument Agenda 2015 pro kombinovanou dopravu v Evropě lze v plném rozsahu získat na internetových stránkách UIC. Luboš Spálovský

www.uic.asso.fr/diomis

Mezinárodní železniční unie ¨

Mezinárodní železniční unie UIC je světová organizace sdružující železniční společnosti, provozovatele infrastruktury a další podniky, které působí v sektoru železniční dopravy. Má celkem 160 členů z pěti kontinentů. Hlavním cílem unie je podpora a rozvoj mezinárodní spolupráce ve všech oblastech železniční dopravy, realizace projektů směřujících ke zvýšení konkurenceschop­nosti a kvality služeb celého sektoru (osobní a nákladní doprava, infrastruktura, technologie a výzkum, bezpečnost provozu, informační technologie, životní prostředí, školení, zvyšování hospodárnosti provozu, management). UIC těsně spolupracuje se Společenstvím evropských železničních a infrastukturních podniků CER v otázkách dopravní politiky Evropské unie a aktivně se podílí na projektu panevropského dopravního systému. Jako odborné sdružení má UIC status poradce v Organizaci spojených národů.

spinner