14. září 2006
Nový ministr dopravy Aleš Řebíček vládě navrhne jedinou sazbu elektronického mýtného, které by se za jízdu po českých dálnicích mělo od Nového roku vybírat od provozovatelů užitkových vozidel s celkovou hmotností nad dvanáct tun. Revidoval tak záměry bývalého ministra Milana Šimonovského, který počítal až se sedmi různými sazbami. O svých nejbližších záměrech v úřadu ministr informoval na tiskové konferenci na začátku týdne v Praze. V materiálu, který ministerstvo zašle do meziresortního připomínkového řízení, bude sazba za kilometr jízdy po dálnici a rychlostní komunikaci navržena ve výši 4,05 Kč. Jedná se o vážený průměr, řekl dále ministr, konkrétní sazba bude samozřejmě zohledòovat jízdu v noci nebo ve dne, počet náprav nákladního vozidla a emisní třídu vozidla. Průměrná sazba mýta na silnicích první třídy by se pak od července příštího roku měla pohybovat kolem 1,90 Kč za ujetý kilometr. Návrh ministr podle svých slov konzultoval s hejtmany, zástupci Svazu dopravy ČR a Sdružení ČESMAD Bohemia; výsledkem je podle něj „rozumný kompromis“. Celkový očekávaný roční čistý příjem fondu dopravy z výběru mýta (2,8 miliardy Kč) by se měnit neměl. Dopravní proudy a vytížení objízdných tras bude mapovat zvláš vytvořený expertní tým. Pokud by se v prvních měsících od zavedení mýta ukázalo, že kamiony objíždějí zpoplatněné úseky, ministerstvo provede revizi tarifních pásem. „Pokud by k objíždění docházelo, také ČESMAD by se k tomu údajně postavil čelem,“ poznamenal ministr. Návrhem na stanovení sazby mýta by se vláda měla zabývat na konci září. Prioritou infrastruktura Ministr na tiskové konferenci potvrdil, že jednou z jeho priorit je získat více prostředků na rozvoj dopravní infrastruktury. „Budeme hledat zdroje pro potřebných 80 až 100 miliard Kč. Současně hodláme aktualizovat priority při výstavbě dopravní infrastruktury,“ řekl. Za další naléhavé úkoly označil novelizaci silničního zákona, segmentaci Českých drah a vznik zákona o veřejné dopravě. „Jeho neexistence nás dnes pálí snad nejvíce,“ řekl v souvislosti s událostmi v Ústeckém kraji. Personální obměna na třech postech Aleš Řebíček se snad nejrychleji z celé nové vlády pustil do personálních změn ve vedení resortu. Již druhý den po nástupu do úřadu jmenoval jako svého prvního náměstka Ondřeje Jaška (bezpartijní), který dosud zastával funkci ředitele odboru strategie. Ve funkci nahradil dosavadního prvního náměstka Antonína Tesaříka. „Přivádím si s sebou jen tři nejbližší spolupracovníky,“ řekl nový ministr, když ho na začátku minulého týdne premiér Mirek Topolánek uváděl do funkce. Jedním z těchto tří spolupracovníků je Rudolf Vyčichla (ODS), který nově zastává funkci ředitele kanceláře ministra dopravy. Dosud pracoval jako ředitel pro strukturální fondy Evropské unie na krajském úřadě Ústeckého kraje. Aleš Řebíček si do úřadu přivedl také Petra Šlegra, který byl kandidátem na ministra dopravy v původně zamýšleném kabinetu trojkoalice za Stranu zelených (viz DN 21/06). Podle svých slov s ním počítá na pozici vrchního ředitele odboru strategie nebo náměstka. Třetím Řebíčkovým člověkem je Pavel Škvára (bezpartijní), jenž dosud pracoval jako ředitel kanceláře ministra spravedlnosti Pavla Němce. Pavel Škvára ve funkci Řebíčkova náměstka pro legislativu nahradil Danielu Kovalčíkovou (bezpartijní), která z ministerstva dopravy odchází. Nový ministr je dopravní inženýr a má více než patnáctileté zkušenosti z oboru. Posledních deset let řídil stavební a dopravní firmu Viamont. V dubnu oslavil 39. narozeniny.
(spa/čtk)