24. března 2014
„V koaliční smlouvě ČSSD, ANO a KDU-ČSL uvedly, že zajistí stabilizaci zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), že chtějí navýšit jeho podíl z výnosu spotřební daně z minerálních olejů minimálně na 25 procent a výše celkových zdrojů pro dopravní infrastrukturu by se v průběhu volebního období měla přiblížit zhruba dvěma procentům HDP. V programovém prohlášení vlády ČR však tyto teze chybí. Jak vnímáte tento rozdíl v obou dokumentech?“
Ing. Antonín Prachař, ministr dopravy ČR
„Koaliční smlouva a programové prohlášení jsou spojené nádoby. To, že jeden dokument popisuje financování Státního fondu dopravní infrastruktury ve větším detailu, rozhodně neznamená, že bychom měnili naše plány. Pokud se chceme pohnout vpřed a začít s koncepční výstavbou silniční a železniční sítě, potřebujeme kromě lepší legislativy také stabilní objem prostředků na dopravní infrastrukturu.“
Ing. Aleš Krejčí, náměstek generálního ředitele pro ekonomiku Správy železniční dopravní cesty
„Neshledáváme žádný významný nesoulad mezi uvedenými materiály, respektive oba materiály nechápeme jako navzájem se vylučující. Plně podporujeme prioritu vlády ČR v přesunu nákladní dopravy ze silnice na železnici a vítáme záměr v efektivním využívání zdrojů z fondů Evropské unie.“
Mgr. Vojtěch Hromíř, tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia
„Doufám, že jde jen o projev opatrnosti a vláda nerezignuje na původní ambici. Oněch 25 procent místo současných asignovaných 9,1 procenta by mohlo znamenat posílení zdrojů SFDI o zhruba 10 až 12 miliard Kč ročně. Zvýšila by se jistota, že nebude problém s kofinancováním infrastrukturních projektů hrazených z evropských peněz, a byl by dán základ pro udržitelnost financování, až tyto prostředky k dispozici nebudou.
Ing. Jan Ekl, výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR
„Státní fond dopravní infrastruktury byl vytvořen s úkolem používat své příjmy ve prospěch rozvoje, výstavby, údržby a modernizace silnic a dálnic, železničních dopravních cest a vnitrozemských vodních cest účelně a hospodárně. Koaliční smlouva ČSSD, ANO a KDU-ČSL je třístranná záležitost a já doufám, že minimálně jedna strana připomene té druhé či druhým, že je třeba tento skutek realizovat. Vzhledem k tomu, že nový ministr dopravy pan Antonín Prachař již avizoval podporu například dokončení rozpracovaných úseků dálnic, chci věřit, že se tento úkol podaří posunout úspěšně kupředu.“
Petr Kašík, výkonný ředitel Svazu dopravy ČR
„První je vždy politické rozhodnutí, které bývá pro politické strany jednodušší, neboť je motivováno kladným voličským rozhodnutím. Druhou věcí je sestavení státního rozpočtu, kdy se začíná počítat. Na valné hromadě Svazu dopravy ČR padl na ministra dopravy v tomto směru dotaz a on potvrdil, že do budoucna se zvýšením podílu z výnosu spotřební daně z minerálních olejů na 25 procent počítá.“
Bedřich Danda, předseda Společenství autodopravců Čech a Moravy
„Těch rozdílů vidíme v podstatě i více. Máme ale také další problém v tom, že něco se dostane do programového prohlášení, jako například zvýšení podílu do Státního fondu dopravní infrastruktury, ale realita je bohužel mnohem menší. A to je právě to, o čem nejsme přesvědčeni, že bude provedeno. Již několik předchozích vlád to slibovalo, a nakonec se to neudělalo…“