3. února 2014
Nový ministr dopravy bude muset personálně posílit Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), sladit ceny mýtného pro kamiony s poplatkem na železnici a zasadit se o vznik železničního regulátora. Shodli se na tom dopravní odborníci. Dále musí nový ministr dotáhnout do konce řízení na provozovatele centrálního registru vozidel a rozhodnout o dalším otevírání železničního trhu soukromníkům.
Podle Františka Lehovce ze Stavební fakulty ČVUT je největší překážkou pro efektivní využití peněz plynoucích do dopravních staveb nedostatek kompetentních úředníků na ŘSD. „Ředitelství kvůli finančním škrtům a nedostatku kvalitních zaměstnanců selhává při kontrolách stavebních firem i přípravě veřejných soutěží,“ uvedl. Změnit se podle něj musí především současná praxe, kdy se většina kontrolní činnosti zadává soukromým firmám, nikoliv vlastním kontrolorům, kteří by byli za chyby odpovědní. „Najmout kvalifikované lidi ale bude stát peníze, které ŘSD nyní nemá,“ připustil František Lehovec. Přesto by se podle něj například stomilionová investice vyplatila a mohla v důsledku ušetřit miliardy Kč na dopravních stavbách. Největší personální čistky na ŘSD uskutečnil exministr dopravy Vít Bárta, když po svém nástupu vyměnil generálního ředitele a následně šest ze 13 ředitelů krajských správ. Na nekvalitní práci, kterou ŘSD odvádí, si nedávno ve zprávě pro nového generálního ředitele Pavla Kočicu stěžovala i část zaměstnanců organizace.
Chybějí projekty připravené k realizaci
Kromě kontroly je problémem dopravního stavitelství nedostatek nových projektů, míní Ondřej Zaoral z poradenské společnosti Inoxive. Podle jeho slov obor nebrzdí nedostatek peněz, ale neschopnost peníze z evropských dotací smysluplně utratit. Poukázal například na nouzové řešení, kdy se evropské peníze určené na rozvoj dálniční sítě používají na opravy a rozšíření dálnice D1. Brněnská dálnice je přitom jediná tuzemská komunikace, která je schopná na vlastní opravy vygenerovat peníze z výnosů kamionového mýta. Na železnici je podle odborníků největší výzvou pro nového ministra záchrana státního nákladního dopravce ČD Cargo a s tím související úprava poplatku za použití kolejí, který je v ČR jeden z nejvyšších v Evropě. Problémy železničním dopravcům podle prezidenta Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslava Vyky působí skutečnost, že kamiony za jízdu po komunikacích s výjimkou dálnic a části silnic neplatí, zatímco železniční dopravci platí i na regionálních tratích. Tím kamionům vzniká konkurenční výhoda.
Rozšíření kamionového mýtného nicméně vláda nedávno doporučila pouze na zbytek sítě silnic I. tříd s tím, že silnice nižších kategorií by měly zůstat bez poplatku. Hýbat s cenou by se tak podle Miroslava Vyky mělo u poplatku na krajských železnicích, jejichž užití by ideálně mělo být rovněž bezplatné. Výpadek ve výběrech by se mohl kompenzovat například zdražením sazeb na modernizovaných koridorových tratích nebo zavedením dražšího tarifu ve špičkových časech, o které mají osobní železniční dopravci největší zájem, dodal.
(čtk)