20. září 2001
Na sérii opatření, která mají posílit bezpečnost námořní
dopravy v Baltském moři, se minulý týden na jednodenní
konferenci v Kodani dohodli zástupci devíti zemí ležících
u Baltského moře. Jejich setkání iniciovalo Dánsko po
březnové kolizi dvou plavidel u svých břehů, při níž vyteklo
do moře 2700 tun ropy. Silné znečištění pak způsobilo uhynutí
více než 6000 vodních ptáků.
Ministři dopravy, obchodu a životního prostředí Dánska,
Švédska, Finska, Německa, Estonska, Litvy, Lotyšska, Polska
a Ruska v Kodani dohodli na tom, že do roku 2005 vybudují
systém stálého elektronického dohledu nad plavidly plujícími
v Baltském moři. Zavázali se rovněž nastolit přísná pravidla,
která by do roku 2015 postupně vyloučila z této dopravy
zastaralé lodi s jednoduchým, nezpevněným trupem. Taková
plavidla jsou totiž v případě srážky nebo potopení mimořádně
ohroženy.
Zástupci baltských zemí přijali dále řadu bezpečnostních,
informačních a kontrolních ustanovení, která budou napříště
platit pro námořní dopravu po Baltu. Tato oblast patří
k nejčastěji využívaným v Evropě; například úzkými námořními
trasami mezi dánskými ostrovy proplouvá ročně v průměru až
160 tisíc plavidel.
Právě Dánsko se proto snažilo prosadit, aby plavidla
proplouvající dánskými úžinami musely povinně doprovázet
lodivodské čluny. „Proti převzetí takového závazku se ale
postavilo Polsko a Rusko,“ řekl na konferenci dánský ministr
obchodu a průmyslu Ole Stavad. „Obě tyto země však začaly
využívat služeb lodivodů dobrovolně,“ dodal.
(čtk)