15. října 2012
Na začátku září zazněly z Brna na sněmu Svazu průmyslu a dopravy ČR (SPD ČR) varovné hlasy podnikatelů, kteří důrazně upozornili na postupující propad konkurenceschopnosti České republiky (viz DN 38/12). Česká republika podle nich rychle ztrácí dech v řadě oblastí, ve kterých se jí dříve poměrně dařilo nebo v nich měla dobré vyhlídky. Jak si v této souvislosti stojí obor dopravy, o tom jsme hovořili s prezidentem SPD ČR a prezidentem Svazu dopravy ČR Ing. Jaroslavem Hanákem.
Představuje pokles konkurenceschopnosti ČR vážný problém?
„Před několika lety se připravoval materiál s názvem Strategie konkurenceschopnosti ČR, na kterém se SPD také podílel. Já mám tento materiál stále na stole, ale pochybuji, že ho má na stole třeba premiér či ministři. Když jsme tento materiál zpracovávali, očekávali jsme, že během několika let se Česká republika bude moci dostat z hlediska konkurenceschopnosti někam mezi první dvacítku států. Jenomže my jsme naopak za tu dobu klesli z tehdejšího 31. místa na místo 39., a to je hodně špatná zpráva pro naši zemi. Politikům to možná nevadí, ale mně to vadí hodně.“
Na sněmu jste se mimo jiné zmiňoval o nedostatcích v dopravní infrastruktuře. Představuje nedokončená dopravní infrastruktura jednu z příčin propadu konkurenceschopnosti ČR?
„Zcela jistě si nemůžeme představit konkurenceschopný průmysl bez fungující dopravy a logistiky. Ty jsou samozřejmě závislé na infrastruktuře, na silnicích, železničních tratích i na vodních cestách. Současný stav ovšem skýtá chmurný pohled. Dopravní infrastruktura v České republice je stále v katastrofálním stavu. Dálniční síť ani po tolika letech budování není propojena se sousedními zeměmi, dokončeny nejsou ani železniční koridory. O vodní dopravě a jezech na Labi snad raději ani nemluvit.“
Budování a opravy dálniční sítě jsou častým tématem Svazu průmyslu a dopravy…
„Na posledním zasedání představenstva SPD jsme s viceprezidenty hovořili například o tom, zdali bychom se neměli obrátit na vládu ve věci rekonstrukce dálnice D1. Jestli by se s připravovanými opravami nemělo přece jen ještě počkat, abychom na této klíčové dopravní tepně nezažili kolaps. Jenže co by se dnes mělo stavět? Dálnici D8 stále nemůžeme dokončit, D3 bude pravděpodobně pilotní projekt PPP, na jihu směrem na Vídeň se nedělá nic. Ještě se dokončuje D1 směrem do Polska, ovšem s řadou problémů. O rychlostní silnici R35 dnes raději nikdo nechce ani slyšet – přitom měla být hotova před zahájením oprav D1. I kdybychom dnes opět získali na infrastrukturu 90 miliard Kč, jako tomu bylo před několika lety, měli bychom je vůbec ještě za co utratit? Rád bych se alespoň ještě dožil toho, že zde bude dokončena dálniční síť. Že naše dálnice budou propojeny s evropskou sítí, že se po dálnici dostaneme do Polska, do Německa, do Rakouska. Jenže mám strach, že tomu tak ještě hodně dlouho nebude.“
Navrhuje SPD konkrétní řešení pro zastavení nepříznivých trendů v oblasti konkurenceschopnosti?
„Na sněmu, kde byl přítomen předseda vlády, jsem uvedl několik oblastí, kde by měly provést změny. A s předsedou vlády jsme o tom znovu hovořili v klubu SPD. Na prvním místě vidím potřebu zlepšení práce státních institucí. Jsem přesvědčen, že státní správa i samospráva jsou u nás drahé, katastrofálně špatně řízené, neprovázané a utápí se v nich miliardy Kč. Dále je třeba položit důraz na oblast aplikovaného výzkumu a nebát se ho podporovat finančně. Rovněž velmi bolavou oblastí, která se v řadě aspektů přímo týká dopravního oboru, je kvalita vzdělávacího systému v ČR. Jak můžeme očekávat, že se konkurenceschopnost ČR zlepší, když jsme se v hodnocení vzdělávání propadli z 26. místa na 59. – a ta největší hrůza – kvalita výuky matematiky klesla z 8. na 78. místo a kvalita výuky managementu z 34. na 95. místo? Je to vůbec možné? Jaká může být budoucnost dopravy v ČR, když nebude mít kvalitně vzdělané lidi? Potřebujeme nejen vyučené řemeslníky, ale také středoškoláky na místa mistrů a podobně. A samozřejmě technicky vzdělané vysokoškoláky.“
Projevuje se propad technické vzdělanosti také v dopravě a logistice?
„Střední a velké firmy mají nejen vozidla, ale také servisní zařízení a logistické areály. Na těchto místech jsou vyučení řemeslníci pro firmu životně důležití. Problém spočívá v tom, že mladých lidí na těchto pozicích nepřibývá, naopak průměrný věk zaměstnanců je stále vyšší. Když se podívám na věkovou strukturu své firmy, tak třeba řidičům je v průměru přes padesát let. Nedostatek řidičů v nákladní dopravě a jejich stárnutí představuje opravdu velký problém. Věková hranice řidičů se dramaticky zvyšuje, nejvíce u řidičů autobusů. Dnes je o profesi řidiče nákladního vozidla menší zájem, než tomu bývalo dříve, a chybí nám také profesionální příprava řidičů, kterou v minulosti zajišťovala armáda. Problémy jsou ovšem také s nedostatkem strojvůdců na železnici, tam ale třeba v dohledné budoucnosti potkáme vlaky bez strojvůdců. Na silnici to ale zcela jistě tak rychle nepůjde.“
Co SPD pro zlepšení situace navrhuje?
„Během léta pracoval tým vedený Martinem Kubou z Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, jehož práce se účastnil Svaz průmyslu a dopravy SPD, Hospodářská komora ČR a techničtí rektoři vedení profesorem Reichlem. V létě jsme společně připravili materiál, který by měl zásadním způsobem změnit technické vzdělávání v České republice, doslova od mateřských škol až po školy vysoké. Samozřejmě je to běh na dlouhou trať, ale jednou se začít musí. Jsem rád, že pro tuto naši snahu má pochopení také nový ministr školství Petr Fiala. Konečně je na tomto místě skutečný odborník. Základní představou je posílení polytechnického vzdělávání a výuky matematiky spolu s důrazem na to, aby děti získávaly také technickou zručnost. Na středních a vysokých školách by mělo existovat propojení školy a praxe s vynecháním státu. A k tomu patří také daňové úlevy – věřím, že i na ministerstvu financí pochopí, že když v této fázi dáme několik stovek milionů na podporu firem a na stipendia, že se to vrátí v desítkách miliard Kč jako přínos pro HDP. Věřím, že se tento materiál dostane do vlády a že se pro něj najde dostatečná podpora.“
Pavel Toman