Brémy a Bremerhaven

Brémské přístavy ukončily loňský rok s rekordními výsledky


Navzdory výraznému zpomalení růstu světového hospodářství zaznamenala skupina brémských přístavů (Brémy a Bremerhaven) v loňském roce nový historický rekord v objemu odbaveného zboží. Jak oznámil hospodářský a přístavní senátor Josef Hattig, podle předběžných výsledků se překlad námořního zboží v obou přístavech meziročně zvýšil z 45,0 miliónu na 46,2 miliónu tun, tedy o 2,7 procenta.
„Stejně jako v každém z předchozích osmi let se nám i v roce 2001 podařilo překonat rekordní výsledky z roku předchozího,“ řekl Josef Hattig na konci prosince na tiskové konferenci v Brémách. Uspokojivý vývoj zajistil především nárůst překladu kontejnerů (+6,5 procenta). U konvenčního kusového zboží (vozidla všeho druhu, stroje, trubky apod.) zůstal objem překladu na úrovni předchozího roku a překlad hromadného zboží s největší pravděpodobností vykázal značný propad – až o 5,4 procenta.
Přístav Brémy podle předběžných výsledků loni odbavil 13,9 miliónu tun zboží, tedy o 6,1 procenta méně než v předchozím roce. Naopak přístav Bremerhaven díky svým moderním zařízením na překlad kontejnerů, vozidel a jižního ovoce dále zlepšoval svou pozici a v loňském roce dosáhl s 32,3 miliónu tun zboží nárůstu o sedm procent.
Překlad kontejnerizovaného zboží, který zajišťuje bremerhavenský terminál „Wilhelm Kaisen“, se loni zvýšil z 27,4 na 29,2 miliónu tun, tedy o 6,5 procenta. Vyjádřeno v TEU (standardní 20‘ kontejnery) se překlad zvýšil o 180 tisíc jednotek na celkem 2,9 miliónu TEU.
Po bouřlivém rozvoji v posledních letech (1998–2000), během nichž se překlad kontejnerů v brémských přístavech zvýšil o více než 50 procent, se loni situace normalizovala. „Ačkoli pro nás spoje do Severní Ameriky mají mimořádný význam a recese v USA logicky postihla i přístavní obchod, můžeme být s posledním vývojem v oblasti kontejnerizovaného zboží spokojeni,“ uvedl Josef Hattig.
Brémské přístavy podle senátora ukončily loňský rok s podstatně lepšími výsledky než ostatní přístavy v severozápadní a západní Evropě v oblasti Hamburk-Antverpy. Za prvních devět měsíců loňského roku dosáhly přístavy Hamburk, Brémy/Bremerhaven, Rotterdam a Antverpy průměrného nárůstu objemu překladu o 2,7 procenta. Vzhledem k solidnímu posílení překladu kontejnerů si brémské přístavy upevnily své postavení na trhu v této oblasti a kontrolují nyní kolem 16 procent jejich objemu.
Výstavba obou přístavů proto cíleně dále pokračuje, zdůraznil Josef Hattig. Ve druhém pololetí loňského roku byla zahájena stavba terminálu CT IIIa (viz DN 44/01). Nový provozovatel by překladové centrum měl převzít již v příštím roce. Plány počítají také s prodloužením bremerhavenského nábřeží Stromkaje severním směrem a vybudováním kontejnerového terminálu CT IV s dvěma kotvišti. Tento projekt by měl být dokončen v roce 2006.
Překlad vozidel se zvýšil na 1,2 miliónu
Také v oblasti překladu nekontejnerizo­vaného kusového zboží (automobily, ocel, stroje, trubky atd.) brémská přístavní skupina dále upevnila svou vedoucí pozici mezi německými námořními přístavy. Pokles naproti tomu zaznamenal překlad železa, na úrovni předchozího roku zůstal překlad dřevařských produktů (dřeva, celulózy a papíru). Loňský rok byl pro brémské přístavy úspěšný také v oblasti překladu automobilů. Nárůst počtu vozidel z 1,1 na 1,2 miliónu kusů překročil deset procent. Odlišný vývoj přitom podle Josefa Hattiga charakterizoval vývoz a dovoz. V loňském roce export automobilů přes Bremerhaven poprvé překročil hranici 700 tisíc vozidel a podeváté v řadě se tak přístavu podařilo překonat výsledky předchozího roku. V případě dovozu se však objem překladu naopak pohyboval pod hranicí roku 2000.
Překlad hromadného zboží se snížil z 11,2 miliónu tun v roce 2000 o téměř 600 tisíc tun. Z 10,6 miliónu tun připadlo plných 95 procent na překladové podniky v Brémách.
Objem překladu železné rudy vzrostl v roce 2000 oproti předchozímu roku o 1,2 miliónu na pět miliónů tun a také v loňském roce se přístavům podařilo tento objem udržet. Naopak v případě importovaného koksu a černého uhlí – 1,4 miliónu tun – brémské přístavy nezopakovaly úspěšný rok 2000, kdy v nich bylo přeloženo 1,5 miliónu tun této komodity. Pokles zaznamenal i překlad obilnin a krmiv (včetně melasy), a to z 900 na 700 tisíc tun. Důvodem byl nižší vývoz obilnin a nižší dovoz krmiv. n 

spinner