13. září 2007
Výstavba bezpečného a spolehlivého systému hromadné dopravy se netýká pouze zlepšování mobility. Vztahuje se i k obnově okolí stanic a má vliv na zlepšování sociálně-ekonomických charakteristik města.
V hromadné dopravě dnes Evropa stojí před velkou výzvou, kterou představuje vysoká koncentrace obyvatelstva v jednotlivých městech. Tato koncentrace vede nejen k neudržitelné situaci v dopravě (v důsledku kongescí a malé propustnosti silniční infrastruktury), ale má i negativní dopad na životní prostředí a kvalitu života. Již nyní je zřejmé, že města, která uspějí při změně své infrastruktury a v zavádění efektivních dopravních systémů, zvýší také svou atraktivitu pro obyvatelstvo. Jedním z nejdůležitějších úkolů pro politiky, urbanisty a dopravní společnosti je tak vytváření efektivního, bezpečného a ekologického dopravního systému, který bude růst a rozvíjet se společně s městem. Společnost Volvo Bus Corporation má v tomto směru bohaté zkušenosti založené na dlouholeté spolupráci s městy, která mají zájem účinné dopravní systémy budovat.
Systémy nazývané Bus Rapid Transit (rychlá doprava autobusem; BRT) mohou být po přizpůsobení místním podmínkám použity ve všech typech měst, bez ohledu na to, zda se jedná o mnohamilionové jihoamerické, asijské či menší evropské město. Ve srovnání s dopravou kolejovými vozidly nabízejí systémy BRT pro provozovatele nižší pořizovací investici a příznivější provozní náklady.
Zanedbatelné není ani to, že systémy BRT mají příznivý vliv na emise oxidu uhličitého a přispívají tak ke zpomalování globálního oteplování. Vědci i politici se dnes již shodují, že emise je třeba snižovat a využívání systémů BRT představuje v tomto kontextu jedno z dílčích, ale důležitých řešení.
Díky atraktivním a komfortním autobusům, častým odjezdům, dostatečné mobilitě, podporované samostatnými jízdními pruhy, a dobré informovanosti cestujících již dnes řada řidičů nechává vozidla a motocykly doma a místo nich volí autobus. A je žádoucí, aby se tento trend v budoucnu ještě více posílil.
Porovnání systémů BRT a kolejových systémů
Správnému výběru prostředků hromadné dopravy v konkrétním městě musí předcházet mimo jiné porovnání systémů BRT a kolejových systémů. V potaz je třeba vzít především tři hlavní faktory: dopravní rychlost, přepravní kapacitu a náklady. Pokud se srovnávají služby autobusové dopravy s přepravou cestujících tramvajemi a metrem, je zřejmé, že autobusy vykazují výrazně nižší náklady. V současné době sice mají nižší rychlost a menší přepravní kapacitu, ale to je dáno tím, že často stojí v kolonách. V systému BRT je pro ně vyhrazen samostatný jízdní pruh a autobusy jsou tak výkonnější a i rychlost je srovnatelná. Co se týče nákladů, ani ty nejsou v případě systémů BRT zanedbatelné, ale stále zůstávají výrazně pod úrovní nákladů kolejových systémů. Ovšem celková přepravní kapacita, daná širším pokrytím a možností četnějších spojů, je ve skutečnosti vyšší než u městské dráhy a je dokonce srovnatelná s metrem. Kromě toho je i rychlost autobusů jezdících v systému BRT výrazně vyšší než u běžných autobusových spojů.
Po vyhodnocení celkové efektivnosti vyplývá, že systém BRT je schopen poskytnout maximální hodnotu při nejnižších nákladech po celou dobu životnosti autobusů. Je vysoce pravděpodobné, že BRT autobusy bude možné pořizovat a jejich provoz hradit bez potřeby dotací.
Všechny autobusy využívané v systémech rychlé přepravy mají společné jmenovatele – vysokou přepravní kapacitu, snadný přístup a vysokou výkonnost.
Snadný nástup a výstup
Snadné nastupování a vystupování, ač se někomu v českých podmínkách může stále jevit jako nadstandardní komfort, je nezbytné pro udržení plynulého pohybu cestujících. Nízkopodlažní koncepce ve spojení s plošinami v každých dveřích umožňuje rychlý pohyb cestujících a krátké prodlevy na zastávkách.
Společnost Volvo vyrábí jak modely autobusů s vysokou podlahou pro nastupování z nástupišť, tak nízkopodlažní provedení pro nastupování přímo z ulice. Pro další zlepšení obslužnosti cestujících nabízí Volvo i alternativní umístění dveří díky tomu, že spolehlivé a výkonné motory Volvo mohou být nainstalovány uprostřed i postranně. Zákazníci tedy mohou volit optimální řešení pro provoz ve městě a v systému BRT.
Společnost Volvo Bus Corporation poskytuje v současnosti nejširší nabídku autobusů BRT na trhu. Je schopna uspokojit potřeby každého zákazníka a všech typů dopravního prostředí. Hana Kopecká,
Volvo Bus Corporation