28. února 2002
Nákladní složky Českých drah ČD Cargo a Německé dráhy DB Cargo
zahájily v polovině února provoz prvního přeshraničního nonstop
nákladního spoje mezi ČR a Německem s frekvencí dvanácti
vlaků týdně. V příhraniční stanici Bad Schandau se již neprovádí ani
výměna lokomotiv, ani personálu.
Postupně bude nabídka rozšířena až na 48 vlaků denně v obou směrech.
Bude zahrnovat i kontejnerové vlaky mezi Prahou a německými přístavy
u Severního moře. ČD a DB se tímto krokem připravují na rozšíření
Evropské unie.
Pro úspěšnou realizaci projektu musely obě železniční společnosti
vyškolit speciální personál. První čeští strojvedoucí nedávno
úspěšně ukončili výcvik, který zahrnoval intenzivní výuku němčiny,
školení a zkoušky z německých návěstních, dopravních a vozebních
předpisů. Absolvovali také zkušební jízdy po trati a seznámili se
s železničním uzlem Drážďany. Do konce letošního roku by měla být
připravena pro české tratě i první skupina strojvedoucích Deutsche Bahn.
V malém měřítku je výměna realizována již mezi stanicemi Bad Schandau a
Děčín.
Na rozdíl od využití vlastního personálu na železniční síti druhé
strany běží výměna techniky již delší dobu: od roku 1994 používají
České dráhy a Deutsche Bahn při přeshraničním provozu dvousystémové
lokomotivy.
V současné době končí jízda českých vlaků na seřaďovacím nádraží
Drážďany-Friedrichstadt, brzy by však měl být provoz dále prodloužen. Na
tomto nádraží je denně odbaveno kolem 180 nákladních vlaků. Po saské
síti DB denně projede na 750 nákladních vlaků.
Podobný projekt připravují Němci i s polskou stranou. Rovněž
v souvislosti s rozšířením Evropské unie o země střední a východní
Evropy se očekává nárůst objemu dopravy i na dolnoslezské železniční
nákladní magistrále. Polské dráhy PKP plánují plnou elektrifikaci této
trasy a následné zajištění hladkého průjezdu přes hranici. n