České dráhy

ČD se v loňském roce opět potýkaly se ztrátou z osobní dopravy

Zlepšení naturálních ukazatelů osobní i nákladní dopravy, růst tržeb, zvýšená hospodárnost, kontinuální růst produktivity a ani historicky největší zisk z nákladní dopravy nebyly v loňském roce dostatečné k tomu, aby byl citelný výpadek úhrady ztráty z provozování osobní dopravy kompenzován v míře umožňující alespoň bezrozvojovou existenci podniku. V rozhovoru pro Dopravní noviny to minulý týden uvedl náměstek ministra dopravy a spojů Pavel Stoulil.
„V hospodaření Českých drah je od vzniku podniku v roce 1993 vykazována každoročně ztráta, která však v posledním období progresivně narostla,“ prohlásil Pavel Stoulil s tím, že České dráhy v loňském roce naplnily základní parametry hospodaření vycházející ze schváleného rozpočtu podniku, který počítal se ztrátou 5,408 miliardy Kč.
ČD se však v důsledku nedořešeného systému financování osobní dopravy dlouhodobě dostávají do složité situace z hlediska tvorby zdrojů pro financování základních činností. Úhrady závazků veřejné služby ve smyslu zákona o drahách zdaleka nevyrovnaly náklady ČD nutné pro zajištění dopravní obsluhy území a dopravních potřeb státu.
Plné vyrovnání by podle Pavla Stoulila vyžadovalo zvýšení úhrad o přibližně čtyři miliardy Kč.
Náměstek ministra připomněl, že rozpočet Českých drah musel i v loňském roce počítat s křížovým financováním. „Krácení dotačních zdrojů v kapitole ministerstva dopravy a spojů na 500 miliónů Kč však již bylo neúnosné a České dráhy se se složitou finanční situací potýkaly po celý rok,“ konstatoval Pavel Stoulil a dodal, že v důsledku nedostatku finančních zdrojů vzrostly závazky drah k dodavatelům elektrické energie a opravcům železničních vozidel.
(Plné znění rozhovoru s náměstkem ministra dopravy a spojů Pavlem Stoulilem zveřejníme v příštím čísle Dopravních novin.)
(von) 

spinner