28. února 2002
Zlepšení naturálních ukazatelů osobní i nákladní dopravy, růst
tržeb, zvýšená hospodárnost, kontinuální růst produktivity a ani
historicky největší zisk z nákladní dopravy nebyly v loňském roce
dostatečné k tomu, aby byl citelný výpadek úhrady ztráty z provozování
osobní dopravy kompenzován v míře umožňující alespoň bezrozvojovou
existenci podniku. V rozhovoru pro Dopravní noviny to minulý týden uvedl
náměstek ministra dopravy a spojů Pavel Stoulil.
„V hospodaření Českých drah je od vzniku podniku v roce
1993 vykazována každoročně ztráta, která však v posledním období
progresivně narostla,“ prohlásil Pavel Stoulil s tím, že České dráhy
v loňském roce naplnily základní parametry hospodaření vycházející ze
schváleného rozpočtu podniku, který počítal se ztrátou 5,408 miliardy
Kč.
ČD se však v důsledku nedořešeného systému financování osobní dopravy
dlouhodobě dostávají do složité situace z hlediska tvorby zdrojů pro
financování základních činností. Úhrady závazků veřejné služby ve
smyslu zákona o drahách zdaleka nevyrovnaly náklady ČD nutné pro
zajištění dopravní obsluhy území a dopravních potřeb státu.
Plné vyrovnání by podle Pavla Stoulila vyžadovalo zvýšení úhrad
o přibližně čtyři miliardy Kč.
Náměstek ministra připomněl, že rozpočet Českých drah musel
i v loňském roce počítat s křížovým financováním. „Krácení
dotačních zdrojů v kapitole ministerstva dopravy a spojů na 500 miliónů
Kč však již bylo neúnosné a České dráhy se se složitou finanční
situací potýkaly po celý rok,“ konstatoval Pavel Stoulil a dodal, že
v důsledku nedostatku finančních zdrojů vzrostly závazky drah
k dodavatelům elektrické energie a opravcům železničních vozidel.
(Plné znění rozhovoru s náměstkem ministra dopravy a spojů Pavlem
Stoulilem zveřejníme v příštím čísle Dopravních novin.)
(von)