Program Marco Polo

CDV se zapojilo do projektu ITS-IT

Jednou z překážek, které brání většímu zapojení kombinované (intermodální) nákladní dopravy do přepravních řetězců, je její složitost. Ta je markantní především při srovnání s přímou silniční dopravou, tedy způsobem přepravy, který je v Evropě ve většině oblastí dominantní. S cílem pomoci odstranit tento problém přichází projekt ITS-IT (Intermodal Transport Service – Information Tool), který byl loni vybrán pro spolufinancování z podpůrného programu Marco Polo. Za Českou republiku se jej účastní Centrum dopravního výzkumu.

Nejedná se o typ konkrétního projektu na přesun nákladní přepravy ze silniční na jiné druhy dopravy, které jsou v rámci Marco Polo nejčastější, nýbrž o tzv. všeobecnou vzdělávací akci. Takováto aktivita by měla rozšiřovat znalosti v sektoru logistiky a podporovat nové metody a postupy spolupráce na trhu nákladní přepravy. V rámci tohoto typu akcí se poskytují příspěvky na zlepšení spolupráce různých subjektů na trhu nákladní dopravy a na sdílení know-how v oblasti nákladní dopravy a logistiky.

Projekt ITS-IT si klade za cíl zprostředkování informací potřebných pro zajištění intermodální nákladní přepravy. Konkrétně jde o vývoj a nástroje pro plánování a podporu rozhodování, určené pro firmy z řad přepravců i dopravců. Cílem je dále oslovit všechny potenciální uživatele intermodální přepravy, zprostředkovat všechny potřebné informace a přesvědčit je o výhodách tohoto druhu dopravy.

Projekt bude řešen ve čtyřech oblastech:

1. Sběr podkladů

Budou získávány informace o terminálech intermodální dopravy, existujících pravidelných spojích (v železniční, příbřežní námořní i vnitrozemské vodní dopravě), operátorech, formách možné podpory a existujících vzdělávacích programech, a to v jedenácti evropských zemích (Francie, Portugalsko, Německo, Itálie, Velká Británie, Nizozemsko, Belgie, Maďarsko, Španělsko, Česká republika, Švýcarsko). Všechny získané informace budou pravidelně aktualizovány a budou přístupné na webových stránkách projektu. Údaje budou rovněž přístupné v grafické formě v podobě map s hlavními trasami a terminály. Informace budou získávány od operátorů intermodální dopravy, případně od provozovatelů a vlastníků terminálů, zasílatelů nebo dopravců. Konkrétně by měly být zahrnuty minimálně následující údaje:

l kompletní seznam pravidelných spojení v intermodální dopravě mezinárodní i vnitrostátní,

l časové údaje o odjezdech, příjezdech, ukončení nakládky a začátku vykládky, parametrech ložných jednotek, které lze přepravit, a rovněž základní informace o terminálech­.Uživatel tak získá snadný přístup k informacím o službách dostupných v jednotlivých terminálech.

2. Plánovací software

Speciálně vyvinutý software bude umožňovat plánování přeprav v intermodální přepravě. Po zadání zdrojového a cílového místa přepravy bude možné vyhledat optimální spojení pomocí existujících linek intermodální dopravy. Rovněž by mělo být možné cenové srovnání s přímou silniční dopravou a srovnání produkce CO2 pro jednotlivé varianty realizace přepravy. Obdobný plánovač přeprav je k dispozici například ve Francii (www.viacombi.fr).

3. Vzdělávací programy a příručka s úspěšnými postupy

Vzdělávací programy budou určeny pro pracovníky na úrovni dispečerů, ale i pro vedoucí pracovníky z oblasti logistiky. V příručce s osvědčenými postupy by mělo být popsáno na 50 úspěšných obchodních případů z oblasti intermodální přepravy. Všechny materiály budou k dispozici v jazykových mutacích pro každou zapojenou zemi.

4. Marketingové aktivity

Cílem bude vývoj webových stránek projektu a šíření dalších materiálů s výsledky projektu. Tyto aktivity budou provázeny i vznikem a pravidelnými jednáními podpůrné rady na národní úrovni v jednotlivých zúčastněných zemích.

Pro splnění cíle projektu bude nezbytné hned od počátku zapojit maximální počet firem a profesních organizací z oboru nákladní dopravy a logistiky, dále školitele, vysokoškolské učitele i vedoucí pracovníky v dopravě a logistice.

Dále by mělo jít o akce, které by měly zajistit financování aktualizace dat po ukončení podpory ze strany Evropské komise. V neposlední řadě půjde i o vzdělávání školících pracovníků, kteří se dále budou podílet na šíření poznatků projektu.

Projekt byl zahájen loni na podzim a bude trvat dva roky. Řešení zahrnuje celkem jedenáct zemí a řešitelský tým tvoří devět firem. Za Českou republiku je členem konsorcia Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Ing. Lukáš Soukup,

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.

spinner