Veřejná doprava

Češi využili loni veřejnou dopravu pro 57 procent svých cest

Češi využili loni veřejnou dopravu pro 57 procent svých cest

„Počet přepravených osob ukazuje, že veřejná doprava v ČR funguje jako celek na vysoké úrovni, avšak železniční doprava se podílí na počtu přepravených osob jen 3,6 procenty, což zdaleka neodpovídá potenciálu, který by mohla jako páteř veřejné dopravy využít,“ říká prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka. „Pokud by jen každý desátý řidič nechal auto doma a místo jízdy autem přesedl do vlaku – železniční doprava v ČR by přepravila více než dvojnásobek cestujících oproti současnému stavu,“ tvrdí Miloslav Zítka, člen prezídia Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

„Pro zvýšení prestiže železniční dopravy, a tím i počtu přepravených osob, bude potřeba nejen rozšíření konkurence na železnici, která zvyšuje kvalitu služeb, ale bude nutné zajistit zvýšení investic do dopravní infrastruktury. Kromě modernizace a zvyšování kapacity tratí pro příměstskou dopravu a budování nových zastávek je potřeba co nejrychleji zahájit přípravu výstavby páteřní sítě vysokorychlostních tratí. Ale nesmí se zapomenout ani na modernizaci regionálních tratí, které mají největší rozvojový potenciál a je na nich možné souborem opatření dosáhnout v krátké době výrazného zvýšení počtu cestujících,“ doplňuje Vyka.

Někteří lidé kombinují oba dopravní módy – tedy dopravu veřejnou s dopravou individuální. Důkazem toho jsou vznikající nová záchytná (P+R) parkoviště zejména u stanic příměstských vlakových linek (ESKA) v okolí Prahy, která jsou hojně využívaná. Lidé přijedou k nejbližšímu nádraží autem a dále do centra Prahy pak pokračují vlakem.

Tento trend je zcela běžný v okolí většiny velkých západní Evropy, u nás se tento systém teprve pomalu začíná rozvíjet a do budoucna by mohl fungovat v okolí všech větších měst České republiky. Mohou k tomu přispět i neustále rostoucí ceny pohonných hmot, které budou nutit lidi více přemýšlet a tím i měnit jejich cestovní návyky. „Proto je potřeba veřejnou dopravu připravit na větší množství cestujících již v blízké budoucnosti a zaměřit se na kvalitu vozidel i dostatečnou kapacitu veškeré infrastruktury,“ uzavírá Vyka.

spinner