24. ledna 2002
„Předpokládáme, že v rámci deblokace pohledávek České republiky
v Ruské federaci by mělo dojít ke stavbě 28 říčně námořních
plavidel a jedné nebo dvou námořních lodí.“ Na tradičním setkání
zkušebních komisařů, osob podnikajících v oboru námořní plavby,
námořních a říčních jachtařů a přátel námořního jachtingu a
námořní plavby v budově ministerstva dopravy v Praze to minulý týden
řekla ředitelka odboru plavby a vodních cest MDS Magdalena Konvičková.
Zároveň uvedla, že plavidla by měla být zaregistrována pod českou vlajkou
a měla by je provozovat česká nebo česko-ruská společnost. Další
jednání o této problematice by měla podle Magdaleny Konvičkové
proběhnout tento týden.
Magdalena Konvičková se ve svém vystoupení zabývala také hlavními body
dokumentu, který v polovině prosince přijala česká vláda k řešení
současné situace ve vnitrozemské a námořní plavbě (viz DN 2/02). Na
základě tohoto dokumentu by mimo jiné měl být za určité podpory státu
vytvořen česko-slovenský podnik k provozování námořní plavby.
„O možnostech a cestách, jak tento podnik naplnit, budeme již na začátku
února jednat s našimi kolegy ze slovenského ministerstva dopravy,“ řekla
Magdalena Konvičková.
ČR jedná s deseti námořními úřady o spolupráci
Účastníci setkání získali také aktuální informace o mezivládních
dohodách mezi Českou republikou a dalšími evropskými i mimoevropskými
zeměmi. „Náš odbor se v loňském roce podílel na přípravě řady
ujednání a dohod s některými státy,“ uvedla Magdalena Konvičková
s tím, že nejdále pokročila jednání s Chorvatskem. V červnu loňského
roku podepsali ministři dopravy obou zemí „Memorandum o porozumění“,
v současné době probíhají jednání o mezivládní dohodě o spolupráci
v námořní dopravě, která by měla být přijata ještě letos. Zároveň
se připravuje ujednání, které bude uzavřeno na základě Úmluvy STCW
78/95. Do současné doby Česká republika podobná ujednání uzavřela
s námořními úřady devíti zemí, například se Slovenskem, Bahamskými
ostrovy, Kajmanskými ostrovy, Singapurem nebo Panamou, a jednání s dalšími
deseti úřady (například Polska, Velké Británie a Kypru) dále probíhají.
Členské země Evropské unie připravují podle vedoucího oddělení
Námořního úřadu MDS Petra Kouřila společné ujednání pro všechny
státy EU.
Veřejnost trápí nedokonalá legislativa pro jachting
Zástupce vedoucího oddělení Námořního úřadu Vladimír Zemánek
informoval o činnosti Mezinárodní námořní organizace IMO, jež sdružuje
158 členů a dvě přidružené země. V historii organizace, jež se datuje
od roku 1948, bylo přijato přibližně 600 mezinárodních úmluv, z nichž
některé jsou platné i v České republice. Československo se stalo členem
IMO již v roce 1963, od června roku 1993 je členem organizace i Česká
republika.
Další pracovníci odboru plavby a vodních cest se ve svých vystoupeních
zabývali problematikou námořních a rekreačních jachet a podmínkami
způsobilosti námořníků a jachtařů. Tato témata pak dominovala
i v následné diskusi. Připomínky, které v závěrečné diskusi
zazněly, budou podle Magdaleny Konvičkové využity také při přípravě
velké novely zákona o námořní plavbě naplánované již na letošní
rok.
(mna)