31. října 2002
České dráhy přijdou při privatizaci železniční trati Šumperk-Kouty nad Desnou o sedm moderních motorových vozových jednotek v hodnotě několika desítek miliónů Kč. Vozů, které má stát bezplatně převést na Svazek obcí v údolí Desné, mají přitom dráhy nedostatek. V souvislosti s přepracováním původního privatizačního projektu to v polovině října prohlásil odborový předák Jaromír Dušek.
Ministr dopravy a spojů Milan Šimonovský nedávno nařídil přepracování privatizačního projektu, který původně počítal pouze s prodejem trati bez vozů. Podle Jaromíra Duška tak zřejmě obešel zákon o drahách, když si nevyžádal souhlas Správní rady ČD. Odbory se proto budou snažit ministrovo rozhodnutí zvrátit.
Podle mluvčí ČD Zdenky Celé nyní dráhy privatizační projekt přepracovávají podle zadání a Správní rada Českých drah, která k privatizaci tratě včetně vozidel již jednou vydala zamítavé stanovisko, by se jím měla znovu zabývat. Zdenka Celá připomněla, že obce v údolí Desné, které ani nemají licenci k provozu drážní dopravy, získají bezplatně trať a pozemky v hodnotě nejméně 40 miliónů Kč.
Ředitel odboru privatizace ČD Jaromír Urban uvedl, že České dráhy budou privatizační projekt aktualizovat podle původního rozhodnutí ministerstva financí a že tato aktualizace zahrne i kolejová vozidla. Upozornil na to, že původní privatizační projekt šumperské regionální železnice s převodem kolejových vozidel nepočítal. „Projekt byl o movité věci včetně kolejových vozidel doplněn rozhodnutím ministerstva financí bez vědomí Českých drah. Původní projekt schválený Správní radou ČD je neobsahoval,“ dodal.
Po povodni v roce 1997, kdy trať ze Šumperku do Koutů zničila velká voda, nechtěl stát dvacetikilometrovou železnici obnovovat. Vesnice, kterým chybělo spojení s okolním světem, proto založily Svazek obcí údolí Desné, trať opravily a snaží se ji získat bezúplatným převodem do svého majetku.
Podle předsedy Svazku obcí údolí Desné a starosty Rapotína na Šumpersku Ondřeje Koppa by měla být privatizace šumperské regionální tratě vyřešena ještě před transformací ČD na akciovou společnost, která by měla vzniknout na začátku příštího roku. „Z akciové společnosti by se tento majetek špatně převáděl. Pokud České dráhy trať i s vagóny do konce letošního roku nepřevedou, budeme muset požádat soud, aby transformaci ČD zablokoval,“ zdůraznil Ondřej Kopp.
(čtk)