21. března 2002
České dráhy v loňském roce přepravily 87,8 miliónu tun zboží a
podařilo se jim tak naplnit jejich podnikatelský záměr na 100,7 procenta.
Vyplývá to z údajů, které minulý týden ve svém bulletinu zveřejnila
divize nákladní dopravy ČD Cargo.
Vnitřní struktura nákladní přepravy Českých drah se podle bulletinu
i loni postupně měnila ve prospěch mezinárodní přepravy. Podíl
vnitrostátní přepravy v tunách se loni pohyboval kolem 41 procent, podíl
vývozu činil 27 procent, dovozu 24 procent a průvozu osm procent, podíl
mezinárodní přepravy v celkovém součtu dosáhl 59 procent.
V porovnání s prvním ze srovnatelných let současných Českých drah
(rokem 1993) byl u vnitrostátní přepravy podíl ČD o 15 procent nižší,
u vývozu o pět procent vyšší, u dovozu o osm procent vyšší a
u průvozu o dvě procenta vyšší. Celkový podíl mezinárodní přepravy
se tak v součtu zvýšil o 15 procent.
Podíl nakládky hromadných substrátů postupně ustupuje přepravám
nehromadného zboží. Zatímco v loňském roce činil podíl zboží
hromadné povahy v tunách 61 procent, ještě v roce 1993 to bylo
73 procent.
V nakládce velkých kontejnerů na železniční vozy loni České dráhy
poprvé dosáhly hranice 1,5 miliónu tun za rok. Meziroční nárůst
zaznamenala i přeprava hnědého uhlí o zhruba 600 tisíc tun, a to díky
průtahům při uvádění jaderné elektrárny Temelín do provozu a zvýšení
exportu elektrické energie do zahraničí. Meziročně se přibližně
o 200 tisíc tun zvýšila také poptávka po přepravě železa. Minimální
poptávka po vývozu obilovin naopak způsobila meziroční úbytek nakládky
přibližně o 1,2 miliónu tun. Také přeprava cementu se snížila zhruba
na polovinu.
Produktivita nákladní dopravy Českých drah podle bulletinu poprvé
překročila hranici 14 tisíc čistých tunokilometrů za jednu hodinu
trvání vlakové dopravy. Elektrická trakce zabezpečila plných
89,2 procenta všech dopravních výkonů v hrubých tunokilometrech.
V loňském roce se Českým drahám rovněž podařilo podstatně utlumit
růst mzdových nákladů, za poslední dva roky se mzdy v podniku zvýšily
v průměru již jen o 4,5 procenta. (von)