16. července 2009
Ministerstvo dopravy shrnulo na začátku července výsledky českého předsednictví Evropské unii. Za úspěch v oblasti dopravy označilo zejména vyjednání leteckého a silničního balíčku a revizi
programu Marco Polo. „Výrazného úspěchu“ se podle něj podařilo dosáhnout také v oblasti železniční dopravy, kde Rada pod vede-
ním českého předsednictví dospěla k politické dohodě ohledně nařízení o evropské železniční síti zajišťující konkurenceschopnost
nákladní dopravy. Velkou pozornost věnovalo české předsednictví také problematice bezpečnosti silničního provozu, uvedlo ministerstvo.
Během českého předsednictví dospěly členské státy a Evropský parlament ke shodě nad dvěma legislativními návrhy, které přispějí ke
zefektivnění fungování vnitřního trhu společenství (přesně v duchu sloganu českého předsednictví „Evropa bez bariér“) a udržitelnému a bezpečnému rozvoji letecké dopravy, uvedlo dále ministerstvo dopravy ve své zprávě.
Oba právní předpisy reagují na aktuální nedostatky v oblasti uspořádání letového provozu a poskytování letových navigačních služeb, podporují vznik nových technologií a přispívají k dosažení rovnováhy mezi kapacitou letišť a vzdušného prostoru. Samotné letecké společnosti přijetí těchto pravidel vítají. Podle odhadů Evropské komise by se v důsledku zlepšení letového provozu měla zkrátit doba letu o osm až čtrnáct minut a snížit spotřeba paliva o sedm až jedenáct procent v průměru na jeden uskutečněný let.
Reakce na ekonomickou krizi
České předsednictví muselo rovněž rychle zareagovat na současnou hospodářskou krizi, jejíž důsledky velmi pociťuje zejména letecká doprava. Za necelé dva měsíce se po-dařilo dosáhnout shody mezi Radou a Evropským parlamentem nad novelou nařízení o společných pravidlech pro přidělování letištních časů. Cílem je zaručit leteckým dopravcům v letní sezoně 2010 stejné letištní časy, jaké jim byly přiděleny na letní sezonu 2009. Jedná se o opatření dočasného charakteru, které leteckým dopravcům umožní provozovat jejich aktivity v souladu s aktuální poptávkou, uvedlo dále ministerstvo dopravy.
Silniční balíček
České předsednictví dosáhlo shody u silničního balíčku, který tvoří tři legislativní návrhy týkající se přístupu na trh a podmínek pro podnikání v oblasti mezinárodní nákladní silniční a autobusové dopravy. Opatření by měla usnadnit podnikání v sektoru mezinárodní dopravy.
Za „velký úspěch“ zpráva ministerstva označuje dohodu o kabotáži, tedy možnosti provádět vnitrostátní nákladní přepravu v jiném státě Evropské unie, než v němž jsou dopravci zaregistrováni. „Tento balíček je dalším krokem v posilování vnitřního trhu mezinárodní silniční dopravy. Dopravcům usnadní podnikání v rámci Evropské unie, zjednoduší pravidla a omezí administrativu,“ řekla zástupkyně české velvyslankyně při EU Jana Reinišová.
Za úspěch ministerstvo považuje rovněž zavedení nových předpisů pro mezinárodní autobusovou dopravu, které umožní větší pružnost pro stanovování odpočinku řidičů.
Revize programu Marco Polo II
Shody s Evropským parlamentem dosáhlo české předsednictví rovněž v případě revize programu Marco Polo II, což by mělo evropským dopravcům usnadnit čerpání finanční pomoci z evropských fondů na projekty, které zvyšují efektivitu nákladní dopravy a snižují její dopad na životní prostředí. Podstatnou součástí revize je rovněž zjednodušení a urychlení administrativních procedur pro žadatele, uvedlo ministerstvo dopravy.
Evropská železniční síť
Na červnové formální Radě dosáhlo české předsednictví politické dohody k nařízení o evropské železniční síti zajišťující konkurence-schopnost nákladní dopravy. Návrh stanoví pravidla pro zřizování nákladních koridorů a upřesňuje způsob jejich řízení a správy, plánování investic a řízení dopravy a kapacity.
Cílem je zlepšit kvalitu služeb poskytovaných provozovatelům nákladní železniční dopravy, zvýšit konkurenceschopnost tohoto druhu dopravy a v konečném důsledku tak usnadnit převod přepravy zboží z přetížených silnic na železnice. „Podařilo se nám zajistit, aby vytvoření koridorů pro nákladní dopravu nemělo negativní dopad na osobní železniční dopravu,“ řekl k tomu ministr dopravy Gustáv Slamečka.
Vytvoření koridorů výrazně sníží přímé i nepřímé náklady spojené s železniční dopravou a sníží
administrativní zátěž pro dopravce. Nákladní doprava se také značně
zrychlí.
Bezpečnost silničního provozu
Velkému zájmu českého předsednictví se těšila oblast bezpečnosti silničního provozu. Především se mu podařilo dosáhnout dohody mezi Radou a Evropským parlamentem o návrhu nařízení o požadavcích pro schvalování typu motorových vozidel ohledně obecné bezpečnosti. Nové nařízení stanoví harmonizovaná pravidla pro povinné montáže nových vyspělých bezpečnostních prvků do vozidel.
Nové technické normy a požadavky přispějí k rychlejšímu zavádění pokročilých bezpečnostních technologií a tím i podstatným způsobem ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu.
V rámci neformálního zasedání Rady ministrů dopravy byla diskutována i problematika využití inteligentních dopravních systémů (ITS) v připravovaném Akčním plánu bezpečnosti silničního provozu na období 2011 až 2020. Problematice bezpečnosti silničního provozu bylo věnováno rovněž několik doprovodných akcí, které se uskutečnily pod záštitou českého předsednictví, jako například konference v rámci červnového autosalonu v Brně.
Dopravní politika Evropské unie
Značnou pozornost věnovalo české předsednictví mezinárodním aspektům dopravní politiky Evropské unie. Na březnovém zasedání Rady se českému předsednictví po-dařilo dosáhnout politického konsenzu členských států ohledně dohody o letecké dopravě mezi Evropským společenstvím a Kanadou, která je důležitým krokem na cestě k otevření leteckého trhu mezi oběma stranami. Součástí dohody je odstranění omezení počtu letů či míst odletů a příletů, což by mohlo vést ke zvýšení konkurence a k poklesu cen letenek.
Na červnovém zasedání Rady bylo dosaženo schválení mandátu pro Evropskou komisi k vyjednávání o komplexní letecké dohodě mezi Evropskou unií a Gruzií. Tato dohoda by měla přispět k posílení hospodářských a obchodních vztahů mezi EU a Gruzií.
Především v samotném závěru se české předsednictví aktivně věnovalo problematice připravované dohody se státy západního Balkánu o vzniku Dopravního společenství. Budoucí dohoda by měla podstatným způsobem přispět k prohloubení vztahů mezi EU a státy západního Balkánu. „Postupně jsme se věnovali všem zahraničněpolitickým prioritám českého předsednictví,“ řekl Gustáv Slamečka. „Je zřejmé, že doprava hraje velmi důležitou roli v prohlubování mezinárodní ekonomické spolupráce a odstraňování bariér mezinárodního obchodu,“ dodal.
Štafetu přebralo Švédsko
„Za českého předsednictví došlo k významnému pokroku při realizaci cílů evropské dopravní politiky,“ hodnotí zpráva resortu uplynulých šest měsíců. I zásluhou legislativních aktů a dalších iniciativ Evropské komise projednaných za českého předsednictví by tak evropská doprava měla být napříště efektivnější, konkurenceschopnější a měla by rovněž méně poškozovat životní prostředí. „Věřím, že švédské předsednictví má v tomto směru na co navazovat,“
řekl Gustáv Slamečka. (lan)