10. července 2013
PRAHA/PLZEŇ (10.7.) – Primárním úkolem nového ministra dopravy, kterým se stal Zdeněk Žák, musí být podle ČSSD vyřešení dramatické situace v ČD Cargo. „Již více než rok odkládaný problém je totiž časovanou bombou, která může ohrozit i mateřské České dráhy,“ říká stínový ministr dopravy a plzeňský hejtman Milan Chovanec.
Podle jeho slov doprava potřebuje smysluplná řešení. Problémů je více než dost a situaci v celém rezortu je nutné především stabilizovat. „S automatickou podporou však nově jmenovaný ministr dopravy Zdeněk Žák počítat nemůže,“ říká jeho stínový protějšek za ČSSD. Doprava a s ní související výstavba infrastruktury je podle Milana Chovance jedním z pilířů ekonomiky. Přispívá ke snižování nezaměstnanosti a je motorem růstu v jednotlivých regionech. Situaci v celém rezortu je proto nutné řešit komplexněji a nikoli jen na základě utilitárních zájmů.
Jak dále Milan Chovanec uvedl, ČR chybí jasná státní koncepce rozvoje nákladní, ale i osobní dopravy. Na železnici probíhá živelná liberalizace bez transparentních pravidel a mantinelů. Neexistenci nezávislého regulátora navíc kritizuje nejen EU, ale komplikuje to život všem dopravcům i státní správě například při vypisování tendrů na provozování jednotlivých tratí. „Právě tady by mohl nový ministr prokázat svou erudici a ČSSD opakovaně deklaruje, že je připravena rozumné řešení podpořit. Navíc máme vlastní varianty, které při nejbližší možné příležitosti novému ministrovi předložíme,“ tvrdí Chovanec.
ČSSD dlouhodobě upozorňuje na podfinancování dopravního rozpočtu. Od nového ministra proto očekává především koncepční návrhy na zajištění dodatečných finančních zdrojů, včetně řešení evropských fondů. „Aktuálně hrozí nejen to, že nevyčerpáme částku v řádu mnoha miliard korun, ale ohrožen je celý budoucí systém čerpání v letech 2014 až 2020. Zcela totiž chybí národní zdroje nutné pro kofinancování projektů a tragická je i jejich projektová příprava,“ dodal Chovanec.